Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجتعلی شایان‎فر شامگاه شنبه در دومین همایش آموزشی - تخصصی مدیریت بحران ویژه سیلاب در بردسکن افزود: در پی خسارت‎های سیلاب، سه هزار و ۱۸۰ واحد مسکونی در خراسان رضوی احداث و تعمیر می شود که از این تعداد ساخت ۵۴۱ واحد و تعمیر ۲۰۰ واحد با اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریال مربوط به شهرستان بردسکن است.

وی اضافه کرد: امسال هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال کمک بلا عوض به کشاورزان و هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت می‎شود اما از سال بعد خسارت‎ها فقط باید از طریق بیمه پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مدیر کل دفتر مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان اینکه خشکسالی‎های دو دهه گذشته موجب غفلت از خطر سیلاب شد گفت: خشکسالی‎ها از سال ۷۸ برای ما نه تنها غفلت ایجاد کرد بلکه بسیاری از اقدامات لازم را انجام ندادیم حال آن که باید تفکر خود را از دفع سیلاب به مدیریت و مهار سیلاب تغییر دهیم.

شایان فر افزود: سال زراعی گذشته سال پربارشی بود به طوری که در استان خراسان رضوی ۳۲۴ میلیمتر باران بارید که نسبت به سال قبل آن ۱۴۰ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت که حدود ۲۰۰ میلیمتر بود ۶۳ درصد افزایش داشته به طوری که در تمامی ۲۰ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی خراسان رضوی میزان بارش بیشتر از متوسط بلند مدت بود.

وی ادامه داد: بیشترین بارش از نظر حجمی مربوط به ایستگاه شهرستان کلات با ۵۰۰ میلیمتر و از نظر درصد افزایش بارش نسبت به بلند مدت با ۱۶۳ درصد افزایش و ۳۴۲ میلیمتر بارندگی مربوط به شهرستان بردسکن بود حال آن که کل بارندگی سال در این شهرستان به طور معمول  ۱۳۰ میلیمتر است.

مدیر کل بحران خراسان رضوی گفت: بارانی که باید طی یک سال در شهرستان بردسکن می‎ بارید در طی یک روز نازل شد و این در حالی است که شهر بردسکن برای آب و هوای خشک طراحی شده و در بالادست این شهر آبخیزداری به اندازه لازم انجام نشده است.

شایان‌فر افزود: دخل و تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه، عدم لایروبی و بسترسازی مناسب رودخانه، عدم تناسب طرح‌‏های شهری و روستایی با میزان بارندگی و سیلاب، کوهستانی بودن و شیب زیاد برخی از شهرها، کمبود پوشش گیاهی مناسب و مقاوم در زمان سیلاب و عدم اجرای طرح‎های مناسب برای مهار سیلاب با توجه به ناکافی بودن اعتبارات مربوط به آبخیزداری و آبخوانداری در تبدیل تهدیدات به فرصت  از جمله عوامل افزایش خسارت سیلاب به شمار می رود.

بردسکن در فاصله ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

۷۴۹۷/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیلاب خراسان رضوی اعتبار بردسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۹۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی

محمد جواد تشکری گفت: براساس ارزیابی سازمان جهاد کشاورزی استان، خسارات وارده به بخش باغی و زراعی شهرستان‌های بجنورد، اسفراین، بجنورد، جاجرم ۳۹ میلیارد تومان خسارت وارد شد که بیشترین خسارت در سنخواست از توابع شهرستان جاجرم به میزان ۲۵ میلیارد تومان گزارش شد.
وی افزود: وقوع سیلاب به ۷۲۸ هکتار از مزارع و ۹۰ هکتار از باغ ها‌ی سنخواست خسارت وارد شد.
تشکری با تأکید بر اینکه بیمه کشاورزی تنها و موثر‌ترین روشی که دولت می‌تواند از طریق آن برای جبران بخشی از خسارت‌ها به کشاورزان و باغداران کمک کند، گفت: همچنین ۵۸ کیلیومتر از جاده‌های بین مزارع ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه از خسارت سیل به ۱۴ کانال و استخر وآب بند و ۵ رشته قنات در اسفراین و چهار واحد دامپروری نیز خبرداد.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت
  • (تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • تمام شهرستان‌های خراسان رضوی در آماده‌باش هستند
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • ۴ شهرستان خراسان رضوی دچار سیلاب و آبگرفتگی شد
  • آسیب جدی به راه‌های شهرستان خوسف در پی جاری شدن سیلاب