Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «رونمایی از زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ  IR۶ ، راه اندازی قسمت ثانویه راکتور اراک و نصب ماشین (روبات) جا به جایی سوخت راکتور اراک» سه خبر جدید علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بود که روز دوشنبه در حاشیه حضورش در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و گفت که این‌ها ظرف دو، سه هفته آینده عملی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: استقبال اکثر کشورهای جهان از حفظ برجام در نشست عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی

درباره رونمایی از زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ IR۶ باید گفت که طبق برجام ایران ۸.۵ سال پس از برجام (اواسط سال ۱۴۰۳) می‌توانست این زنجیره را مورد تست قرار دهد، اما بدعهدی‌های اروپایی در کنار نقض آمریکایی برجام باعث شد ایران کاهش تعهدات خود را به صورت گام به گام آغاز کند و بر این اساس ایران در چارچوب گام سوم خود کاری را که باید حدود پنج سال دیگر انجام دهد به جلو انداخت و احتمالا تا پایان مهرماه و در آستانه گام چهارم با بهره برداری از این زنجیره سی تایی که حدود ۳۰۰ سو ظرفیت غنی سازی ایران را افزایش می‌دهد اقدام مهمی در عرصه تحقیق و توسعه انجام خواهد داد و در عین حال می‌توان انتظار داشت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز افزایش یابد.

مورد دیگر موضوع راه اندازی قسمت ثانویه راکتور آب سنگین اراک است. صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی اختصاصی با خراسان در توضیح این موضوع اظهار کرد: راکتور اراک یک قسمت هسته‌ای یا اولیه دارد که شامل قلب راکتور از جمله کالندریا می‌شود که میله‌های سوخت و موادی که باید پرتو دهی شوند در آن قرار می‌گیرند همچنین یک قسمت ثانویه دارد که این بخش نیز شامل چند ساختمان با تجهیزات پیچیده و پیشرفته است که مبدل‌های حرارتی برای کند و خنک کردن قلب راکتور در آن‌ها قرار دارند.

در این قسمت آب سنگین جریان داشته و با عبور از لوله‌ها و دستگاه‌های سرد کننده و کند کننده، دمای زیاد خود را که ناشی از تبادلات هسته‌ای داخل قلب است از دست می‌دهد. وی تاکید کرد: این بخش با توانمندی متخصصان ایران و خارج از موضوع کارگروه ۱+۴ ساخته شده است و تست‌های خود را گذرانده و به زودی رونمایی خواهد شد. اما سومین خبر رئیس سازمان انرژی اتمی به ماشین جابه جایی سوخت راکتور اراک مربوط بود. دستگاهی شبیه روبات که باید سوخت اولیه و سوخت مصرف شده راکتور را که به لحاظ حرارت و تشعشع هسته‌ای بسیار خطرناک است و انسان نمی‌تواند جابه جا کند، منتقل کند.

در واقع هر مجتمع سوخت به یک قطعه فلزی وصل است تا جرثقیل قطبی ۱۲۰ تن بالای قلب راکتور بتواند مجتمع سوخت را به داخل قلب راکتور منتقل کند، اما بعد از یک سال که سوخت‌ها استفاده شدند به دلیل تشعشع بالایی که دارند نیروی انسانی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید از ماشین سوخت برای انتقال آن‌ها استفاده کرد. این ماشین پیشرفته و مهم در این فرایند روی ریلی بالای سر قلب راکتور قرار می‌گیرد و کار جابه‌جایی سوخت‌های مصرف شده را به سمت استخر کناره راکتور انجام می‌دهد.

این استخر با ۱۰ متر عمق با آب معمولی پر خواهد شد و سوختی که مصرف شده باید به این جا بیاید تا خنک شود و تشعشع آن نیز پایین بیاید. شنیده‌های خراسان حاکی است جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در کمتر از یک ماه آینده و تا پایان مهلت سوم ۶۰ روزه به اروپایی ها، موجی از اقدامات هسته‌ای را رونمایی کند و به بهره برداری برساند که این سه مورد بخشی از این موج خواهند بود. به نظر می‌رسد این موج بتواند بیش از گذشته جدیت و توان هسته‌ای تهران را در برابر بی عملی اروپا نمایش دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار کنند!

استارتاپ فضایی «Exodus Propulsion Technologies» ادعا می‌کند به یک پیشرفت دست یافته و به طور تصادفی با یک نیروی کاملا جدید از طبیعت روبه‌رو شده است که می‌تواند نیروی مورد نیاز موتور موشک‌ها را تامین کند تا برای کار کردن نیازی به سوخت نداشته باشند.

به نقل از فیوچریسم،«چارلز بولر» (Charles Buhler) یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ Exodus Propulsion Technologies و مهندس سابق ناسا که روی تعدادی از برنامه‌های مهم از جمله «ایستگاه فضایی بین‌المللی»، «تلسکوپ فضایی هابل» و «شاتل فضایی» کار کرده است، گفت: این کشف می‌تواند یک نقطه عطف بزرگ در تلاش برای اکتشافات فضایی انسان باشد.

بولر ادعا‌های بلندپروازانه‌ای را مطرح کرد که احتمالا با بررسی‌های فراوان از سوی جامعه علمی مواجه خواهند شد و مشخص نیست که آیا ادعا‌های استارتاپ او از این بررسی‌ها نجات خواهند یافت یا خیر.

بولر ادامه داد: قوانینی پیرامون حفظ انرژی وجود دارند، اما اگر این ایده به درستی انجام شود، می‌توان نیرو‌هایی را برخلاف آنچه بشر پیشتر انجام داده است، تولید کرد. این نیرویی خواهد بود که ما در ۱۰۰۰ سال آینده از آن برای به حرکت درآوردن اجسام استفاده خواهیم کرد؛ تا زمانی که نوآوری بعدی از راه برسد.

برای فعال کردن نیروی جدید بولر، از الکترواستاتیک استفاده می‌شود که دقیقا یک نیروگاه نیست و تنها ۱۰ میلی‌نیوتن نیرو تولید می‌کند. برای درک این موضوع می‌توان گفت که نگه داشتن یک جرم حدودا ۱۰۰ گرمی یا یک سیب با اندازه متوسط در کف دست، یک نیوتن یا ۱۰۰ برابر بیشتر نیرو وارد می‌کند.

بولر با اطمینان گفت:، اما میزان نیرو واقعا مهم نیست، زیرا هر چیزی بالاتر از صفر در فضا کار می‌کند. مواد ما انواع گوناگونی را از پوشش‌های حامل بار در بر دارند که باید روی یک غشای دی‌الکتریک اعمال شوند. هدف ما این است که آن را تا حد امکان سبک کنیم، اما این کار گاهی اوقات دشوار است، زیرا غشا‌ها و پوشش‌ها باید قدرت بالایی را در شکست دی‌الکتریک داشته باشند.

از نظر بولر، این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود و به این معناست که برخی از فیزیک‌های زیربنایی اساسا می‌توانند نیرویی را بر جسم وارد کنند که عدم تقارن را در فشار الکترواستاتیک به همراه دارد.

بولر گفت: تطبیق یافتن با این ایده از نقطه نظر علمی بسیار دشوار است، زیرا به نظر می‌رسد که قوانین انرژی موجود را نقض می‌کند. امیدوارم بتوانیم چند نمایش را در فضا انجام دهیم.

این ایده یادآور برنامه‌های دیگری درباره سوخت موشک است که پیشتر با آنها روبه‌رو شده‌ایم؛ از جمله برنامه «EmDrive» بسیار بحث‌برانگیز ناسا و «warp drive» شرکت «Applied Physics» که هر دو قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارند.

اگر بخواهیم صادق باشیم، می‌بینیم که کار کردن موشک‌ها بدون سوخت بسیار جالب خواهد بود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • سامسونگ درباره پتانسیل هوش مصنوعی در دستگاه‌های پوشیدنی آینده خود توضیح می‌دهد
  • جزییات حراج بعدی شمش طلا در هفته آینده
  • آینده‌ی انرژی و سوخت در جهان
  • توضیحات کریمی قدوسی درباره توئیت جنجالی خود برای ساخت بمب اتمی در طول یک هفته
  • احداث ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۳
  • تاکید کریمی‌قدوسی بر ادعایش: برای سوخت کلاهک هسته‌ای، جمهوری اسلامی «نصف روز» زمان لازم دارد!
  • کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • کریمی قدوسی: برای تولید سوخت کلاهک هسته‌ای، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار کنند!