Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:04:49 GMT

اربعین ۹۳ با عبور از مثلث مرگ (۲)

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۴۷۷۲

اربعین ۹۳ با عبور از مثلث مرگ (۲)

اربعین ۹۳ درست زمانی برگزار می شد که گروه تروریستی داعش اکثر استان های شمالی ، غربی، شمال شرق و نیز جنوب بغداد شامل استان های الانبار ، صلاح الدین ، نینوا ، دیالی ، کرکوک ، بابل وحتی حومه بغداد را به اشغال در آورده بود.

بعد از سقوط موصل در دهم ژوئن ۲۰۱۴ ، حتی دروازه های بغداد نیز در معرض تهدید بود و داعش به  ۸ الی ۱۵ کیلومتری این شهر رخنه کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال سازماندهی و عملیات پدافندی اولیه ، عملیات آفندی ماه های بعد تا حدودی فضا را برای برگزاری یک اربعین بسیار پرخطر و پر حادثه آماده ساخته بود.

جاده سامرا به بغداد تحت کنترل نیروهای عراقی در آمده بود، اگرچه اکثر روستاها و بخش های استان های صلاح الدین و دیالی در شمال بغداد همچنان در کنترل داعش بود.

مثلث مرگ

در مسیر ۱۱۰ کیلومتری بغداد به کربلا ، بعد از حدود۲۰ کیلومتر به یوسفیه از توابع بغداد می رسیم که از سال ۲۰۰۳ و اشغال عراق و شعله ور شدن جنگ های داخلی به یک ضلع مثلث مرگ معروف شد. ضلع دیگر آن اسکندریه در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب بغداد در استان بابل و ضلع سوم جرف الصخر(بعدا به جرف النصر تغییر نام یافت) در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غرب بغداد در استان بابل و در مرز استان الانبار بود.

در جریان جنگ های داخلی، این منطقه در مسیر شهر زیارتی و مقدس کربلا ، به کشتارگاه شیعیان تبدیل شده بود و عراقی ها از اتفاقات دلخراش در این محور روایات و حکایات تلخ زیادی دارند، بطوری که برخی از آنان که از آن کشتارها گریختند، هنوز بعد از سال ها دچار اختلالات روانی هستند. با این حال جریان عبور به سمت کربلای معلی در هر شب جمعه برای زیارت حرمین امام حسین و ابوالفضل العباس از این محور در تمام سال هایی که جنگ داخلی هم جریان داشت، قطع نشد.شاید به همین دلیل بود که عراقی ها قبل از هر چیز می بایست به فکر پاکسازی این منطقه می افتادند.

اربعین پر خطر

جاده نجف - کربلا و نیز مسیرهای جنوبی به استثنای مثلث مرگ ، عمدتا امن تر بود ، اما جاده سامرا به بغداد که به تازگی تحت کنترل نیروهای عراقی در آمده بود از امنیت خوبی برخوردار نبود و اکثر روستاها و بخش های استان های صلاح الدین و دیالی در شمال بغداد همچنان در کنترل داعش بود.

مقام های عراقی نیک می دانستند که مردم و شیعیان این کشور در هر شرایطی می بایست به زیارت اربعین بروند و آن هم پای پیاده و سایرینی هم هستند که به هر قیمت بساط خود را در طول مسیر پیاده روی جهت پذیرایی از زائران پهن می کنند و صاحب خانه هایی که درهای خانه هایشان در تمام این ایام حدودا ۲۰ روزه باز است و اگر زائری مهیمانشان نشود، سخت رنجیده خاطر می شوند و آن را بسیار بد تلقی می کنند.

بنابراین دولت مرکزی عراق می بایست، راه را برای زائران هموار کرده و زمینه را برای مردمی که خودجوش به استقبال اربعین می رفتند، فراهم می کرد و از هرچیز مهمتر و با اهمیت تر هم چیزی نبود جز امنیت اربعین.

پایان مثلث مرگ

سال ۹۳ در حالی ماه محرم فرا می رسید که مثلث مرگ همچنان از زائران حرم امام حسین قربانی می گرفت. پاکسازی منطقه نیز کار ساده ای نبود. منابع امنیتی می گفتند بارها این منطقه را پاکسازی کرده اند، بویژه شهر جرف الصخر در شمال غرب استان بابل در جنوب بغداد که از سمت غرب ، شمال غرب و جنوب غرب به استان صحرایی الانبار منتهی می شد و کانون اصلی تروریست های القاعده و داعش بود.

باید کاری صورت می گرفت ، در غیر این صورت برای ایام محرم و بویژه راهپیمایی اربعین آن سال، تلفات بسیار افزایش می یافت. تک تیراندازان داعش از سمت المسیب ، شهری در ۴۰ کیلومتری شمال کربلا ، آنقدر به روستاهای اطراف استان کربلا نزدیک بودند که بعضا از فاصله های دور ، مردم را هدف می گرفتند. بسیاری از اهالی مناطق روستایی شمال کربلا خاطراتی از نفوذ نیروهای تروریستی به منطقه خود داشتند، بطوری که وقتی پای خاطراتشان می نشستیم، تا ساعت ها برایمان روایت می کردند.

سرانجام فرماندهان جنگ در عراق، متشکل از نیروهای الحشدالشعبی، ارتش، پلیس فدرال و مستشاران ایرانی از نیروی قدس برای پاکسازی همه جانبه منطقه برنامه ریزی کردند.

عملیات برای روز دوم آبان ۹۳ طراحی شده بود و می بایست در کمتر از ۴۸ ساعت به اهداف تعیین شده دست می یافت، ضمن آنکه زمان زیادی تا آغاز ماه محرم نبود. نبرد از چند محور شروع شد ، در حالی که نیروهای میدانی زیر پوشش هوایی جنگنده های ایرانی عمل می کردند.

سرانجام ، چهارم آبان ماه مصادف با اول محرم ۹۳ فرماندهان جنگ، پایان عملیات را با اعلام آزادی کامل منطقه جرف الصخر اعلام کردند تا خیال ها برای عاشورا و اربعین آن سال راحت شود.

مثلث مرگ حالا دیگر هم در ایام محرم امن شده بود و هم برای ایام اربعین آماده می شد تا مسیری بی دغدغه پیش روی زائران پیاده امام حسین (ع) گشوده شده باشد.

محرم آن سال گذشت و اربعین هم آمد و اگر چه باز هم انتحاری ها خود را به صفوف پیادگان مسیر کربلا زدند و قربانی گرفتند، اما دیگر آن مثلث ، مثلث مرگ نبود.

زیارتی استثنایی

زیارت اربعین ۹۳ را از جهاتی می توان زیارتی استثنایی در تاریخ پیاده روی های اربعین توصیف کرد. جمعیت میلیونی در حالی پای پیاده در جاده های نجف به کربلا و بغداد به کربلا طی مسیر می کردند که نبردهایی سخت در مناطق مختلف شمال و غرب عراق ادامه داشت.

جنگ ها و تک و پاتک ها از حومه بغداد در مناطق ابراهیم بن علی و شعله در حومه شمال غربی بغداد (از ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری پایتخت) جریان داشت و حتی برخی اوقات کاظمین نیز با خمپاره مورد حمله قرار می گرفت. آن سال بنرهایی از تصاویر شهدای جنگ علیه داعش در خیابان های کربلا خودنمایی می کرد که اغلب جزء خادمان و موکب داران ایام اربعین سال های قبل بودند و دیدن این تصاویر بسیار غم انگیز بود.

با این حال ، جمعیت زائران در این سال از مرز ۱۵ میلیون نفر گذشت و آمار زائران ایرانی آن سال هم به تقریبا بیش از ۳ برابر سال ماقبل خود رسید. منابع رسمی ایرانی و عراقی، صحبت از ارقامی بیش از یک و نیم میلیون نفر می کردند که بسیاری از آنان بدون ویزا و تشریفات گمرکی وارد عراق شده بودند.

بهره گیری از همه ظرفیت ها

حسن دانایی فرد سفیر وقت ایران در بغداد ، یک تیم عملیاتی را از کارشناسان و دیپلمات های تحت امر خود بسیج کرد تا در همه امور از کنسولی تا هماهنگی ها با مقامات و مسئولان سیاسی ، قضایی، امنیتی و نیز تعامل با نهادهای فرهنگی و حتی استانی عراق ظرفیت های موجود را برای خدمت رسانی به زائران اربعین آماده کنند و در این راه مردم و مسئولان عراقی سنگ تمام گذاشتند و نشان دادند توانایی بالایی در مدیریت آئین میلیون ها نفری اربعین حسینی دارند.

او طی ماه ها مذاکره و ملاقات و جلسات مشترک با مقام های عراقی و هماهنگی با داخل ایران و نیز سرکشی ها و بازرسی ها از امکانات مرزی ، تلاش شبانه روزی خود و همکارانش را بر خدمات رسانی به زائران ایرانی متمرکز کرد.

با همه تلاش ها و هماهنگی ها و همکاری ها میان مقام های عراقی و ایرانی ، اما موج جمعیت در سال ۹۳ برای همه شگفت انگیز بود و اربعین باردیگر همه را غافلگیر کرد. در نیمه های ماه صفر ازدحام جمعیت در مرز به حدی رسیده بود که از دو روز قبل از آن دیگر هیچ ویزایی صادر نشد و زائران ایرانی بدون ویزا و تنها با زدن مهر خروج از مرز ایران و مهر ورود در مرز عراق، وارد این کشور شده بودند. ازدحام جمعیت در پشت دروازه مرزی بحدی بود که لوا (سرتیپ) علی، فرمانده مرز زرباطیه عراق هنگام انجام وظیفه و در ازدحام زائران ایرانی که عازم کربلا بودند، دنده هایش آسیب دید.
«لوا علی» یک هفته قبل از این ماجرا در جلسه مقامات استان واسط  با دانایی فرد سفیر ایران قول داده بود هرکاری که از دستش برآید، انجام خواهد داد.

در مراسم اربعین ۹۳ حضور ایرانی ها به حدی بود که بسیاری از نهادهای عراقی و ایرانی برای نقل و انتقال زائران تمام امکانات در دسترس را به میدان آوردند تا اربعین آن سال در خاطره ها بماند، آن هم درست در آخرین روزهای زیارت (۲۰ آذرماه) که شهر کربلا از سمت منطقه رحالیه در غرب استان مورد حمله خمپاره ای داعش قرار گرفت و گروهی از زائران عراقی در جریان این حمله به شهادت رسیده یا زخمی شدند. البته این حمله به سرعت از سوی نیروهای امنیتی کنترل و مهار شد تا باردیگر در شلوغ ترین روزهای کربلا یعنی دو روز پایانی، زیارت اربعین بطور منظم و با کمترین مساله برگزار شود.

حملات به زائرانی که پیاده طی طریق می کردند در تمام ایام زیارت اربعین ادامه داشت و تلاش زیادی صورت گرفت این حرکت عظیم شیعیان تحت الشعاع قرار گیرد و در آن خلل ایجاد شود، یا از موج حرکت مردم به سمت کربلا بکاهند، اما آن سال آمار ورودی زائران به شهر کربلای معلی دوباره از ۱۵ میلیون نفر گذشت تا نشان دهد این تحریکات و اقدامات خشونت آمیز که عراقی ها ریشه آن را در آموزه های وهابیت و فتاوای شیوخ وهابی می دیدند، اثری بر این حرکت مسالمت آمیز شیعیان نداشته است.

با این حال، تمام  امکاناتی که عراقی ها بسیج کردند و ایرانی ها به صحنه آوردند، باز هم جوابگو نشد، بطوری که در امر حمل و نقل زائران و ارتباطات موبایلی مشکل همچنان پابرجا بود و ظرفیت ها و توان موجود جواب این جمعیت میلیونی را نمی داد، بطوری که در بیشتر اوقات آن روزها در کربلا اینترنت نبود و حتی تماس های موبایلی هم به دلیل حجم بالای کاربران قطع می شد و در برای حمل و نقل زائران ارتش عراق را برغم درگیر بودن در مناطق عملیاتی فراخواندند و از کامیون ها و اتوبوس های نظامی استفاده کردند؛ آن سال هم اعلام شد برای سال آینده زودتر از هر سال کار را شروع کنیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۴۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست

معاون خدمات شهری شهردار کربلا در جریان سفر به اصفهان با مشاهده کلاغی که با گرفتن لیوان یکبار مصرف به نوک خود روی سطل زباله نشسته بود، در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: اصفهان، شهری است که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی آن هست!

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هیئت عراقی شامل علی یحیی‌عبد، معاون خدمات شهری شهردار کربلا همراه با برخی مسئولان این شهر زیارتی در هفته فرهنگی اصفهان مهمان نصف جهان بودند.

معاون خدمات شهری شهردار کربلا هنگام قدم زدن نزدیک میدان امام (ره) بود که صحنه جالبی نظر او را جلب کرد؛ او با مشاهده کلاغی که با گرفتن لیوان یکبار مصرف به نوک خود روی سطل زباله نشسته بود، عکس می‌گیرد و آن را فضای مجازی از جمله فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.

یحیی‌عبد در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: اصفهان، شهری است که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی آن هست!

نخست‌وزیر عراق این پست معاون شهردار کربلا را لایک کرد.

کد خبر 750364

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست