Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین اسرافیلی شاعر و عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سرقت های ادبی گفت: متأسفانه  گاه شاعران می‌آیند و می‌گویند شعر من را فلان شخص بدون اطلاع ما خوانده است. ما این افراد را به دادسرای مربوط به فرهنگ و رسانه معرفی می‌کنیم؛ متاسفانه چون قانون کپی رایت در کشورمان رعایت نمی شود، این اتفاق ها می افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین کاری تعهد اجتماعی و اخلاقی را از بین می‌برد و از نظر حرفه‌ای هم بسیار ناپسند است. باید قانونی باشد که از حقوق مولف و پدیدآورنده اثر صیانت کند؛ اگر هم چنین قانونی وجود دارد، بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند.

این شاعر تصریح کرد: چاره حل مشکل سرقت‌های ادبی این است که مسئولان فرهنگی قانونی را تدوین و تصویب کنند و به اطلاع عموم مردم برسانند. سرقت ادبی عواقب قانونی دارد و فرد در صورت انجام آن باید خسارت بدهد. خواننده با دو میلیون می‌توان شعر را از شاعر بگیرد؛ اما اگر بدون اجازه او شعر را بردارد یا سرقت ادبی کند و شاعر اثر از او شکایت کند، باید بیشتر از دو میلیون خسارت به صاحب اثر بدهد تا رضایت او را به دست بیاورد.

اسرافیلی با اشاره به اینکه آثار در شورای شعر و ترانه بررسی می‌شوند، بیان کرد: کار اعضای شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد مچ گیری نیست. ما می‌گوییم این شعر قبلاً توسط فلان فرد اجرا شده است. برخی مواقع ترانه‌ای قدیمی را به نام فولکلور برای بررسی و اخذ مجوز به ارشاد می‌دهند که نام شاعرش نامشخص است. ما از او تعهد می‌گیریم و خودش مسئولیت جوابگویی به شاعر را در صورتی که صاحب اثر مشخص شود، برعهده می‌گیرد.

عضو شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد ادامه داد: قطعاً تصویب قانون جامع مالکیت آثار ادبی و هنری می‌تواند خلأ قانونی در زمینه مقابله با سرقت ادبی را برطرف و از سرقت‌های ادبی و فرهنگی جلوگیری کند. منتهی باید وجود این قانون در صورت تصویب آن به اطلاع عموم مردم برسد و همه در جریان آن باشند.


انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۱۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی

به گزارش قدس آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم. شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب،عشق،عرفان،حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره‌ بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • واکنش معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تحریف شخصیت حسن صباح در «حشاشین» + فیلم
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • نظارت بر فیلم‌های خارجی و چند ابهام