Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی نادری جلودار» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه وضعیت فعلی رودخانه‌ها، محیط زیست ماهیان را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است، افزود: مهمترین مکان‌های اکولوژیکی که در تکثیر ماهیان نقش موثری ایفا می کند، رودخانه‌هایی هستند که اکنون از لحاظ اکوسیستمی، وضعیت مطلوبی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر لزوم تشکیل کمیته‌های مختلف محلی و منطقه‌ای با حضور دستگاه های مختلف ذینفع در امر رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: آلوده کردن آب رودخانه‌ها، تاسیس پل‌ها یا حتی سدهای غیراستاندارد در بستر رودخانه، بهره‌برداری بی‌رویه از رودخانه‌ها مانند برداشت شن و ماسه از بستر، صید بی رویه و مواردی از این دست، می‌تواند در فرسایش و تخریب رودخانه‌ها به ویژه در حوزه جنوبی دریای خزر تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشد.

نادری جلودار معتقد است که وقتی دستگاه‌های مختلف هر کدام از زاویه خود از رودخانه‌ها بهره‌برداری می‌کنند بدون اینکه ابعاد مختلف رودخانه‌ها را در نظر بگیرند، بدون شک به مرور زمان، تعادل اکوسیستم رودخانه‌ها بهم می‌خورد و نتیجه کار آنها در نهایت از بین رفتن تنوع زیستی گونه‌های دریای خزر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حیات ۷۰ درصد ماهیان دریای خزر به رودخانه‌ها وابسته است گفت: اکنون اکثر رودخانه‌های کشور به ویژه حوزه جنوبی دریای خزر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

مدیریت اکوسیستم رودخانه ها با مشارکت مردمی ممکن می شود

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور افزود: برای کاهش اثرات منفی ناهماهنگی های مدیریتی، سازمان شیلات ایران اقداماتی را انجام داده که یکی از مهمترین آنها تکثیر مصنوعی است که در حفاظت و حتی افزایش تعداد گونه ها بسیار موثر است.

به گفته وی، اما این روش شیوه‌ای موقتی برای مدیریت در حفظ ذخایر به شمار می‌رود و در دراز مدت پاسخگو نخواهد بود؛ بنابراین نباید از اهمیت تکثیر طبیعی غافل ماند.

وی اظهار داشت: تنها راهی که می تواند در دراز مدت، اکوسیستم رودخانه ها را در حالت طبیعی نگه داشته و تنوع گونه های مختلف ماهی را حفظ کند، مشارکت مردم محلی است. به عبارتی بدون همکاری مردم، حتی با محکم‌ترین قوانین هم نمی‌توان بستر رودخانه‌ها را از تخریب و آلودگی نجات داد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان شیلات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اکبر پورخردمند در بازدید از این طرح گفت: مجتمع فرهنگی مذهبی فرشته جنوبی در مساحتی افزون بر هزار و ۴۳۶ مترمربع به صورت اسکلت فلزی در چهار طبقه در حال احداث است.

وی مبلغ قرداد این طرح را ۶۰ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این مجتمع تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فضا‌های مختلفی مانند شبستان، کتابخانه برای مردان و بانوان، اتاق‌های اداری، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، نگهبانی  در این فرهنگسرا پیش بینی شده است.

 

دیگر خبرها

  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد
  • ایستگاه مترو اتریش سال آینده بهره برداری می شود | این ایستگاه کجاست؟
  • پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان
  • بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور صفه
  • وقوع ناپایداری های جوی در نقاط مختلف استان کرمان
  • صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • رشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان