Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-08@03:19:03 GMT

منطقه‌ای کردن دستمزد به نفع کارگران است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۳۱۵۰

منطقه‌ای کردن دستمزد به نفع کارگران است؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هادی ابوی درباره منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران، گفت: امروز به دنبال بحث‌هایی که در خصوص تبدیل شدن به دهکده جهانی مطرح می‌شود دیگر مفاهیمی مثل مزد منطقه‌ای و تعیین جداگانه دستمزد در نقاط مختلف کمرنگ شده است.

رعایت حداقل‌های قانون کار در تعیین مزد منطقه‌ای 

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم برای همه کشور جداگانه دستمزد تعیین کنیم، ادامه داد: در حال حاضر بحث‌ درآمدها وهزینه‌های عمومیت دارد و نمی توان از هم تفکیک کرد چون همه کشور شرایط تورمی را تجربه می کنند و این طور نیست که بگوییم در یک شهر دور افتاده تورم و هزینه‌ها کمتر از یک شهر بزرگ یا کلان‌شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با ابراز مخالفت نسبت به تعیین مزد منطقه‌ای، تاکید کرد: مزد منطقه‌ای آیتم‌های مختلفی دارد و حداقل‌های قانون کار باید رعایت شود ولی چون این آیتم‌ها رعایت نمی‌شود نگران تضییع حقوق کارگران و سوء استفاده‌های احتمالی آن هستیم.

تغییر اقلیم و شیوه زندگی با تغیین مزد منطقه‌ای

به گفته ابوی، تعیین مزد منطقه‌ای اقلیم‌ها و شیوه زندگی و کار در نقاط مختلف را دچار تغییر کرده و زمینه ایجاد مهاجرت معکوس را به وجود می‌آورد.

این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: این تصور که در شهرهای کوچک هزینه‌ها کمتر است اشتباه است چون همه کشور به یک اندازه شرایط اقتصادی و تورم را تحمل می کنند. متاسفانه در بحث کمک به معیشت خانوارهای کارگری عملکرد خوبی نداشته‌ایم و بیشترین قشری که زیرفشار هزینه‌ها آسیب می‌بینند خانوارهای کارگری هستند.

تعیین فوق العاده‌های خاص برای مناطق بد آب و هوا

وی درعین حال با اشاره به شرایط سخت کار در برخی از نقاط کشور گفت: در بعضی از مناطق که به لحاظ کاری از سختی کار برخوردارند می‌توانیم فارغ از آنچه به عنوان حداقل مزد تعیین می‌کنیم، مبلغی تحت عنوان فوق العاده بدی آب و هوا یا سختی کار در نظر بگیریم ولی این به منزله منطقه‌ای کردن مزد نیست و تسهیلاتی است که جدا از حداقل دستمزد برای نیروی کار در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: متاسفانه برخی نیروهای کار با این تصور که درآمد در شهرهای بزرگ بیشتر است و می‌توانند زندگی بهتری برای خانواده خود فراهم کنند از محل سکونت خود به شهرهای بزرگ می آیند در حالی که هزینه‌های سنگین کلان شهرها را محاسبه نمی‌کنند و از این اصل که هرچه درآمد بیشتر هزینه‌ها هم بیشتر غافل می‌شوند لذا این آمدن به کلان شهرها به سود نیروی کار نیست.

در قانون کار اشاره‌ای به تعیین مزد منطقه‌ای نشده اما شرکای اجتماعی می‌توانند برای تعیین حداقل دستمزد به شکل ملی و منطقه‌ای و بر حسب نوع فعالیت یا صنعت به توافق جمعی روی بیاورند. برابر ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس درصد نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار تعیین می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: درآمد اشتغال بیکاری معیشت تورم قانون کار حقوق و دستمزد کارگران پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرستان متروکه منطقه دهخدای زنجان تعیین تکلیف می‌شود

 جلسه تعیین تکلیف وضعیت قبرستان منطقه قدیمی دهخدا شهر زنجان روز دوشنبه با حضور مدیران دستگاه های متولی برگزار شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، گفت: مردم از شرایط موجود این محل اذیت می شوند در حالی که نهادهای متولی می توانند آن را تغییر کاربری بدهند و باید این کار را انجام دهند، به هرحال باید این فضا تغییر کند و نباید دود این مساله به چشم مردم برود.

مصطفی طاهری افزود: امیدواریم با اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته تا تابستان امسال تغییر کاربری آن به پارک تصویب شود؛ خوشبختانه هیچ نهادی دنبال منفعت در این مساله نیست، در نهایت دیدگاه اوقاف هم باید این باشد که مردم از وضعیت این محل اذیت نشوند و اگر راهکار میانبری هم برای حل مساله هست باید انجام دهیم.

حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان هم در این نشست، گفت:جلسات متعدد قبلی منجر به تفاهم نامه ای شد و باید کار را قانونی پیش ببریم و ما هم دغدغه مردم را داریم، اما توافقات باید کارشناسی شده باشد.

وی ادامه داد: موافق پیشبرد امور به نفع مردم هستیم چون یکی از کارکردهای اساسی وقف برای آسایش مردم است و الان هم همانگونه است اما بعضی مقرارت در اختیار ما نیست و آماده هستیم به شرط باقی ماندن این محل به صورت وقفی خود شهرداری آن را به پارک تبدیل کند.

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز در ادامه جلسه، گفت: تغییر کاربری این مکان می تواند انجام شود و برای ما فرق نمی کند که چه کاربری برای آن تصویب شود چون هدف ما آبادانی شهر است.

وی اظهار کرد: خود اوقاف هم می‌تواند این زمین را آباد کند و ما می توانیم این کار را تسهیل کنیم اما باید زمان بندی شده باشد و آماده برگزاری مناقصه تعیین پیمانکار هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • عقب‌نشینی وزارت کار از تغییر لایحه تعیین دستمزد کارگران
  • تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • تعیین دستمزد کارگران به مجلس واگذار می‌شود؟
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • قبرستان متروکه منطقه دهخدای زنجان تعیین تکلیف می‌شود
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • پروژه‌ی «دولتی‌سازیِ دستمزد»