Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@09:08:28 GMT

حقایقی عجیب از منظومه شمسی+عکس

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۵۵۸۹

حقایقی عجیب از منظومه شمسی+عکس

در این گزارش با جذاب‌ترین نکات منظومه شمسی و بعضی از سیاره‌های آن آشنا می‌شوید.

 سکوت مطلق در فضا

علی‌رغم انفجارهای عظیم در فضا و برخورد اجسام غول‌آسا به یکدیگر، فضا در سکوت مطلق است. صدا به‌وسیله ذرات ماده موجود در هوا جابه‌جا می‌شود. اما به دلیل اینکه در فضا هیچ نوع ماده‌ای (مثلاً گاز) وجود ندارد و به‌اصطلاح حالت خلأ در آن وجود دارد، صدا هم جابه‌جا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درنتیجه نه فضانوردان صدای یکدیگر را می‌شنوند، نه صدای برخورد و انفجار اجسام به گوش کسی می‌رسد. اما ناسا در حال تلاش است تا صدای سیارات را شبیه‌سازی کنند.

گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی

شاید فکر کنید عطارد به خاطر اینکه از همه سیاره‌ها به خورشید نزدیک‌تر است از همه آن‌ها گرم‌تر هم باشد، اما عنوان گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی به زهره می‌رسد. زهره لایه‌ای ضخیم از کربن دی‌اکسید در جو خود دارد. این لایه آن‌قدر ضخیم است که مانع از دیده شدن این سیاره از زمین می‌شود و اجازه نمی‌دهد که گرمای زهره، به فضا برگرد. درنتیجه زمانی که خورشید به زهره می‌تابد، این لایه ضخیم کربن دی‌اکسید، با ایجاد کردن اثر گلخانه‌ای، سطح زهره را داغ‌تر از حد انتظار می‌کند. به همین دلیل، سیاره زهره چرخه‌یغ بی‌پایان از گرما دارد که هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و این گرما همیشه درون این سیاره وجود دارد. برای درک بهتر میزان گرمای این سیاره خوب است بدانید که عطارد که نزدیک‌ترین فاصله به خورشید را دارد، روزها دمایی حدود 427 درجه سانتی‌گراد دارد. اما این دما در سیاره زهره به 460 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 امکان زندگی در مریخ

مریخ تنها سیاره منظومه شمسی است که احتمال حیات در آن وجود دارد. ناسا تمرکز ویژه‌ای بر این مسئله دارد و اخیراً هم فسیل‌هایی از موجودات زنده میکروسکوپی در مریخ پیدا کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که حیات میکروسکپی در مریخ وجود داشته، اما به دلایلی از بین رفته است. اما همچنان فرض وجود حیات در قسمت‌های دیگر این سیاره وجود دارد. برای این کار محققان در حال بررسی قدیمی‌ترین شکل حیات بر روی زمین هستند. محققان با برسی فسیل‌های میکروسکپی باستانی در زمین تلاش می‌کنند تا آمادگی و دانش بیشتری برای کشف شواهد حیات در مریخ پیدا و در کاوش سال 2020 بتوانند با آمادگی بیشتری شواهد حیات در مریخ را بررسی کنند.

ردپایی ابدی

کره ماه هیچ جو و اتمسفری ندارد و تمام آب‌های سطح آن یخ زده است. درنتیجه هیچ باد یا آبی جریان ندارد که ردپای فضانوردان را از بین ببرد.

سردترین جای منظومه شمسی

شاید فکر کنید که سردترین نقطه منظومه شمسی سیاره پلوتون است اما بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از حفره‌های ماه می‌تواند سردترین نقطه در منظومه شمسی باشد. دمای این حفره حدود 240- درجه سانتی‌گراد است. این حفره ماه وقت رنگ خورشید را به خود نمی‌بیند و به همین خاطر سردترین یخچالی است که در منظومه شمسی وجود دارد.

یک روز در زهره، یک سال در زمین

سیاره زهره چرخش بسیار آرامی دارد. هرروز در زهره 117 روز زمین طول می‌کشد. سرعت چرخ زهره به دور خودش به حدی آرام است که اگر بر روی سطح زهره باشید 117 روز زمینی طول می‌کشد تا یک روز تمام شود. اما سرعت گردش این سیاره به دور خورشید 225 روز زمین است. درحالی‌که زمین 365 روز طول می‌کشید که به دور خورشید بچرخد.

ماه بخشی از زمین بوده است

بعضی دانشمندان معتقدند که وقتی زمین سیاره‌ای جوان بود، سیاره‌ای بزرگ در اندازه‌های مریخ  به آن برخورد کرد و درنتیجه یک قطعه از زمین جدا شد. این قطعه به دلیل وجود جاذبه شروع به گردش به دور زمین کرد و همین گردش مداوم موجب شد تا شکل کروی به خود بگیرد و تبدیل به ماهی که ما امروز می‌شناسیم شود.

آتش‌فشانی 3 برابر قله اورست

بلندترین قله در بین تمام سیاراتی که می‌شناسیم، متعلق به مریخ است. بر روی این قله آتش‌فشانی قرار دارد که بلندی آن 22 کیلومتر و قطر دهانه آن ۸٦ کیلومتر و پهنای پایه آن حدود 550 کیلومتر است. این آتش‌فشان بزرگ‌ترین آتش‌فشان منظومه شمسی است. تعداد آتش‌فشان‌های موجود در مریخ بسیار بیشتر از زمین است.

بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی

مریخ علاوه برداشتن بلندترین قله آتش‌فشانی منظومه شمسی، صاحب بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی هم هست. این دره‌ حدود 3 هزار کیلومتر طول و 600 کیلومتر عرض دارد و عمق آن حدود 8 کیلومتر است. این در حالی است که بزرگ‌ترین دره زمین در ایالت آریزونا 30 کیلومتر عرض و 800 کیلومتر طول و حدود 2 کیلومتر عمق دارد.  فرضیه‌هایی وجود دارد که منشأ شکل‌گیری این دره عظیم را سیلاب‌های بزرگ روی مریخ می‌دانند که میلیون سال قبل چنین دره‌ای را پدید آورده‌اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گره عجیب نهضت ملی مسکن

  بعد از این‌که دولت سیزدهم سرکار آمد، پروژه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را در قالب نهضت ملی مسکن در دست گرفت اما زمان زیادی نیاز نبود تا مشخص شود ساخت این تعداد مسکن کار ساده‌ای نیست. حالا با گذشت حدود سه سال از استقرار دولت، مشکلات مسکن آن‌قدر زیاد و قیمت‌ها به قدری بالا رفته که نه دولت و نه پیمانکار و نه متقاضی، هیچ‌کدام نمی‌دانند پایان کار به چه صورت خواهد بود. با گذری به استان‌ها، گرفتاری‌های این طرح به‌وضوح قابل رویت است و اهالی آذربایجان شرقی‌می‌گویند، نهضت ملی مسکن که قرار بود در عرض چهار سال بخش زیادی از مشکلات این حوزه را رفع کند، حالا خودش به گره کوری تبدیل شده که با دندان هم باز نمی‌شود. مسکن یکی از نیازهای ضروری افراد در زندگی بوده و تأمین آن از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها به شمار می‌رود و با روی کار آمدن هر دولت، طرح‌ها و برنامه‌های زیادی در این خصوص ارائه می‌شود. بر همین اساس دولت سیزدهم در راستای تحقق بخشیدن به شعار ساخت چهار میلیون مسکن با هدف کاهش قیمت مسکن، افزایش تولید صنایع ساختمانی،کم شدن نرخ بیکاری وحمایت وتأمین مسکن برای قشرهای ضعیف جامعه،طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کرد امامتأسفانه بعد ازگذشت حدود سه سال هنوز در بسیاری از استان‌ها این طرح به‌درستی اجرا نشده و متقاضیان هنوز نمی‌دانند در کجای بازی قرار دارند.هرچندمسئولان پیوسته از شرایط خوب ساخت و سازها وبعضا افتتاح پروژه‌ها در نقاط مختلف کشور حرف می‌زنند اما درعمل هنوز نمی‌توان استانی رایافت که کارهارابه‌درستی وکامل پیش‌برده باشد. 
     
متقاضیان، خسته و بی‌پول‌تر از همیشه
در آذربایجان شرقی کارها نصفه و نیمه پیش می‌رود و در طرح‌های نهضت ملی مسکن مردم بلاتکلیف مانده‌اند. آذر سال گذشته بود که خبر گروه‌بندی متقاضیان مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن آذرشهر منتشر شد. در خبری که در وزارت راه و شهرسازی منتشر شد، آمده بود: طرح نهضت ملی مسکن آذرشهر قبلا با اختصاص زمین‌های موجود راه و شهرسازی در شهرک بهاران شروع شده بود که از چندی قبل با طی مراحل اداری و قانونی با اختصاص زمین از محل لوله‌سازی آذرشهر سرعت گرفت. با انجام گروه‌بندی و قرعه‌کشی که در روزهای آتی با حضور سرگروه‌ها و دستگاه‌های اداری ناظر انجام خواهد شد، ادامه طرح در زمین‌های اختصاصی لوله‌سازی عملیاتی خواهد شد. اختصاص زمین برای سایر متقاضیان نیز در دستور کار قرار گرفته و در حال طی مراحل اداری و قانونی است. قابل ذکر است که با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر صورت گرفته برای اختصاص زمین مناسب، زمین‌های تحویلی به متقاضیان محترم طرح نهضتی ملی مسکن شهر آذرشهر به لحاظ موقعیت در بهترین نقطه واقع شده و به لحاظ ریالی از ارزش منطقه‌ای خوبی برخوردار است. حالا پنج ماه از زمان انتشار این اتفاق مهم سپری شده اما باز هم خبری از مسکن ملی آذرشهر نیست‌؛ نه‌فقط زمینی با موقعیت مناسب بلکه زمین معمولی هم تحویل داده نشده است.متقاضیان در این منطقه می‌گویند: چند سال از ایجاد پروژه مسکن ملی سپری شده اما همچنان خبری از زمین‌های این پروژه در آذرشهر نیست. اگر ما تمکن مالی داشتیم هیچ‌وقت در مسکن ملی ثبت‌نام نمی‌کردیم، گرانی است و وضعیت مسکن اسفناک پس ما هم مجبوریم از این طریق صاحبخانه شویم. با این روند تحویل زمین‌ها و گرانی مصالح فکر می‌کنم آرزوی خانه‌دار شدن را با خود به گور ببریم.آذرشهر ۳۰۰۰ متقاضی واجد شرایط مسکن ملی دارد که در دو ماه اخیر فقط برای ۳۰۰ نفر زمین تعیین شده و بقیه در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می‌گوید: آذرشهر از شهرهای مهم استان است. در سنوات گذشته به‌دلیل محدودیت زمین واجد شرایط برای احداث مناسب مسکن ملی با مشکل جدی مواجه بودیم، بنابراین اولین بحث تأمین زمین بود. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده دو پروژه در حال پیگیری است‌؛ سایت پنج هکتاری لوله‌سازی که تمام شده و در حال آماده‌سازی است و ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر را در برمی‌گیرد و یک سایت ۱۵۲هکتاری شهرک مسکونی آذرشهر که به شورای عالی شهرداری انتقال داده شده و ظرف چند ماه آینده مصوبه ابلاغ و کار آماده‌سازی منطقه آغاز می‌شود. احمد موسوی با بیان این‌که از مجموع ۳۰۰۰ متقاضی واجد شرایط مسکن ملی در این شهرستان، فقط به ۳۰۰ متقاضی زمین واگذار شده و این روند به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، ادامه می‌دهد: طراحی سایت پنج هکتاری لوله‌سازی پایان یافته و عملیات اجرایی واحدهای مسکونی در این سایت توسط گروه‌های ساخت به ‌زودی آغاز می‌شود. 

دیگر خبرها

  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • گره عجیب نهضت ملی مسکن
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • برقراری ۱۷ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره