Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش رسانه های تاجیکستان، برخی کارمندان اداره های دولتی این کشور، به دلیل درآمد و حقوق پایین، از ادامه فعالیت دست می کشند و شغل خود را ترک می کنند، از این رو چرخ زندگی آنها تنها با پول ارسالی توسط اقوام و نزدیکانی که مهاجرت کرده اند، می چرخد.

بیشتر این افراد به روسیه مهاجرت کرده و در مشاغل مختلف به فعالیت می پردازند اما به گفته خانواده آنها، مبالغ ارسالی آنها بسیار اندک است که تنها می توان با آن مواد غذایی روزانه خود را تهیه کنند و حتی پولی برای خرید مایحتاج دیگر زندگی باقی نمی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمونه زندگی برخی خانواده ها در تاجیکستان است که زندگی خود را با درآمد فرزندان و اقوام مهاجرشان می گذرانند. آمار نشان می دهد که به دلیل نبود شغل مناسب و پر درآمد و آمار بالای بیکاری، سالانه بیش از یک میلیون شهروند تاجیک برای کار و زندگی به روسیه مهاجرت می کنند.

اما در سال های اخیر، در مورد این آمار اختلافاتی میان تاجیکستان و روسیه به وجود آمده است؛ مقامات روس شمار مهاجران را بیش از یک میلیون نفر می دانند اما آمار تاجیکستان از مهاجرت سالانه تنها نیم میلیون شهروند تاجیک خبر می دهند و ادعا می کنند که مهاجرت های کاری این کشور کاهش یافته است، ادعایی که مردم تاجیکستان در پذیرش آن شک و تردید دارند.

نتیجه نظرسنجی انجام شده توسط پژوهشگاه علمی و تحقیقاتی بانک ملی تاجیکستان نشان می دهد که زندگی ۷۰ درصد از خانواده های تاجیک با حساب نزدیکانشان که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند، پیش می رود.

در این نظرسنجی که از شهروندان تاجیک انجام شد، این سوال مطرح شد که مبالغ ارسالی توسط مهاجران صرف چه می شود؟ پاسخ ها نشان داد که این پول ها صرف خرید یا ساخت منازل مسکونی، خرید خودرو، پیشبرد تجارت و یا خرید جواهرات صرف می شود.

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که میزان مبالغ ارسالی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲.۵ میلیارد دلار و در نیم سال اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۱.۱ میلیار دلار عنوان شده است. این مبالغ نشان دهنده کاهش دو برابری نسبت به سال ۲۰۱۳ است. برخی بحران هایی که روسیه را درگیر خود کرده باعث ضعف اقتصاد این کشور شده است.

در حال حاضر بیشتر درآمد مهاجران خرج تهیه مایحتاج اولیه زندگی آنها یعنی خوراک می شود و امکان پس انداز برای مردم تاجیکستان بسیار دشوار شده است.

اما با وجود کاهش درآمد مهاجران، روسیه همچنان به عنوان مهمترین کشور برای مهاجران تاجیک محسوب می شود. برای مهاجران تاجیک در روسیه، کار پر درآمدی پیشنهاد نمی شود. آنها را در مشاغلی استخدام می کنند که درآمد ناچیزی داشته باشد، بخشی از درآمدشان برای خرج اقامت ماهیانه و بخش دیگر برای اجاره محل اقامتشان صرف می شود اگر مبلغ ناچیزی باقی ماند آن را برای اقوام خود ارسال می کنند.

در حال حاضر نیز روسیه در شرایط نسبتا دشواری به سر می برد و امید داشتن به این که درآمد مهاجران تاجیک در روسیه می تواند کمک بزرگی به مردم تاجیکستان کند، اشتباه است. اما در عین حال کارشناسان بر این باورند که اگرچه مبالغ ارسالی مهاجران کاهش یافته است اما هنوز هم می توان به آن به عنوان منبع مهم حفظ ثبات در کشور اشاره کرد. چرا که نه تنها به خانواده های خود کمک می کنند باعث افزایش گردش اقتصادی بانک ها می شوند.

تحقیقات بانک ملی تاجیکستان در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که ۷۸ درصد مبالغ ارسالی توسط مهاجران از روسیه وارد چرخه اقتصادی کشور می شود.

حکومت روسیه سپردن برخی فعالیت ها و مشاغلی همچون فعالیت های ساختمانی و فعالیت های بخش کشاورزی را به مهاجران و خارجی ها بی مانع می داند، اما بخش تجارت و صادرات همچنان برای مهاجران دست نیافتی خواهد ماند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه مهاجران بانک ملی تاجیکستان تاجیکستان بانک مرکزی روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

ایسنا/خراسان رضوی بخشدار سرولایت اختصاص پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین درآمد پایدار برای دهیاری‌های منطقه را ضروری دانست.

باقر صدیقی امروز جمعه ۷ اردیبهشت در حاشیه دیدار با مدیر برق شهرستان قوچان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مدیریت حوزه برق سرولایت با قوچان و سه روستا نیز با خوشاب سبزوار است، افزود: مدیریت حوزه آب و آب‌رسانی سرولایت نیز با شهرستان نیشابور و آب‌رسانی به تعدادی از روستاهای فیروزه، نیشابور و خوشاب نیز با این بخش است.

 وی عنوان کرد: چون نقطه مرزی هستیم متأسفانه این گونه تقسیم‌بندی شده است. در حوزه برق‌رسانی از ۴۰ روستا ۳۷ روستا زیر نظر قوچان و سه روستا با خوشاب است.

بخشدار سرولایت با بیان اینکه در حوزه خدمات رسانی مانند گاز و آب این منطقه نیاز شهرستان‌های هم‌جوار را تأمین می‌کند، تصریح کرد: چون هم‌جوار ما روستاهای بخش آبکوه شهرستان قوچان است، به همین دلیل از این منطقه برق مورد نیاز وارد بخش سرولایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای شبکه توزیع برق استان از این مسیر مقرون به صرفه‌تر است تا اینکه بخواهد از نیشابور توزیع برق صورت گیرد. بخش سرولایت ۹۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان فاصله دارد، در صورتی که این فاصله تا قوچان ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست.

صدیقی در ادامه تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان را از محورهای مهم توسعه و آبادانی یک منطقه دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم موانع و مشکلات را برطرف و راهکارهای عملی برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم را انتخاب کنیم.

وی با تأکید بر تداوم اجرای طرح تعویض شبکه توزیع برق فعلی به کابل خود نگهدار و همچنین تأمین روشنایی معابر روستایی خاطرنشان کرد: فرمانداری و بخشداری نقش حمایتی، نظارتی و هدایت کننده دارد و سایر دستگاه‌های اجرایی باید با هم افزایی و تعامل مشکلات مردمی را برطرف کنند.

بخشدار سرولایت در ادامه بر اختصاص پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین درآمد پایدار برای دهیاری‌ها، پیگیری چارت و تأمین نیرو و بالابر مختص اداره برق مستقر در منطقه تأکید کرد.

وی همچنین به ضرورت هماهنگی بیش از پیش بین ادارات آب و برق با لحاظ حداقل اثرات اجتماعی اشاره و اظهار کرد: انتظار داریم برق کنتورهای چاه و خط پمپاژ به هیچ وجه قطع نشوند تا مشکل در کمبود و توزیع آب شرب برای اهالی بخش سرولایت را نداشته باشیم.

صدیقی همچنین با هرگونه تعامل و همکاری با مجموعه برق و تداوم این همکاری‌ها اعلام آمادگی کرد و خواستار تسریع در اصلاح و نوسازی شبکه توزیع برق و برخی از خطوط انتقال آب و همچنین رفع مشکل مالکیت و دولتی شدن شبکه آب‌رسانی در ۳ روستای باقی مانده سطح بخش شد.

مدیر برق شهرستان قوچان در این نشست سه جانبه ضمن بیان اقدامات مهم انجام شده و در دست اقدام اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت شرکت برق خدمت‌رسانی به مردم است، از هیچ کوششی جهت خدمت شایسته به مردم دریغ نخواهیم کرد.

مهدی آدینه ادامه داد: خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان یک نعمت الهی است که باید قدردان و شکرگزار این نعمت باشیم.

وی با اشاره به هزینه کرد حدود ۴۵ میلیارد ریال برای برق‌رسانی به روستای ماه نشین سرولایت در سال گذشته ادامه داد: تکریم ارباب رجوع و پیگیری مطالبات به حق مردم از جمله محورهای مهم مورد توجه است که برای موفقیت در این راه و کسب رضایت مردم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • پایان رویای شیرهای تاجیک در یکقدمی فینال
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • اجلاس روسای FIU کشورهای عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد
  • افغانستان 1 تاجیکستان 2، تاریخ‌سازی تاجیک‌ها
  • تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین
  • ناتوانی مردم آمریکا در پرداخت اقساط وام‌ها
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان