Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بین المللی فرصت ها و پرسش های پدیده اربعین از منظر علوم انسانی و اجتماعی از سری برنامه های علمی کمیته فرهنگی ستاد اربعین با همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام، روز گذشته در مقام صافی صفا در جوار حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و میهمانانی از کشورهای عراق، افریقای جنوبی، غنا، ترکیه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم در ابتدای این همایش، برگزاری این نشست ها را در جهت شناخت و تبین نهضت جهانی اربعین عنوان کرد.
وی با ارائه مقاله خود با عنوان "اربعین به مثابه حج" حج را دارای کارکردهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی دانست که با توجه به شرایط جهانی و حاکمیت آل سعود بعضی از کارکردها یا کمتر دیده می شود و یا اصلا وجود ندارد.

حجت السلام پیروزمند حج را دارای آثاری دانست که به دلیل تشابه با اربعین می توان انتظار داشت عمده آثار برای حج نیز محقق شود که از جمله آن می توان به قیام لله، برائت از مشرکین و تعظیم شعائر الهی اشاره کرد.

سخنران دیگر، خانم محسنی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که با موضوع زنان تمدن ساز و اربعین تاریخی به ارائه پژوهش خود پرداخت.

صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر سخنران دیگر این همایش بود که پژوهش خود را با عنوان زیارت و اهمیت آن ارائه کرد.

واقعه اربعین و علوم اجتماعی موجود موضوع پژوهش محسن صبوریان عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در این همایش ارائه شد.

در ادامه این نشست عبدالله شفیع عریص امام جمعه مرکز الجهاد از آفریقای جنوبی میهمان این نشست بود که با اشاره به معضلات اجتماعی جامعه پیرامونی خود، پدیده اربعین را در جهان حاضر به عنوان یک منجی اجتماعی معرفی کرد.

امام جمعه مرکز الجهاد افریقای جنوبی اداره راهپیمایی اربعین و تدارک چنین پدیده ای را خارج از اراده دولت ها و انسانها دانست و گفت: برگزاری این برنامه کار دولت ها نیست بلکه کار خداست. اطعام ۲۰ میلیون نفر ورای توان انسانهاست و در اینجا دولت قلبها را می بینیم.

محمدرضا پویافر پژوهشگر دیگر بود که در این نشست با ارائه پژوهشی با عنوان تفاوت هویتی در تعاملات بین فرهنگی بین میزبانان عراقی و میهمانان ایرانی به تشریح این تفاوت ها پرداخت.

«کاربست تجربه اربعین در امداد ، خدمت و پیشرفت رویکردی نهادی-اسلامی»، عنوان پژوهش دکتر سید مجید امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در ادامه نشست ارائه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام الگوی موفق توسعه را الگوی دولت توسعه گرا عنوان کرد و گفت: در این مدل زمینه برای مشارکت مردم فراهم است و جامعه ای که توان مدیریت بحران های پیرامون خود را داشته باشد می تواند تمدن ساز باشد.

وی افزود: مدیریت راهپیمایی اربعین و پشتیبانی از این حجم زائران و مشتاقان یک ماجرای پیچیده است که با فراهم آمدن زمینه های مشارکت شاهد هستیم که روزانه ۱۰۰ میلیون پرس غذا تهیه می شود.

محمدهادی همایون با بررسی ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین گفت: در نگاهی اجمالی به راهپیمایی امروز اربعین به عنوان یک ابر رویداد می توان شاخص ها و نشان های مشترکی را میان این پدیده و خود واقعه عاشورا از یک طرف و جریان شریف ظهور از سوی دیگر و همچنین سازوکار حاکم بر آفرینش و موضوع قیامت تشخیص داد. حرکت جمعی و کاروانی، حضور ادیان و مذاهب گوناگون حرکت به سمت وحدت، و نهایتا نقش محوری امام در این حرکت ، از جمله این موارد است.

این‌ همایش، از سلسله برنامه های کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین است‌که در نجف و کربلا با حضور میهمانان و اندیشمندان‌ داخلی و خارجی برگزار شد.

کد خبر 4746423 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین حسینی دانشگاه امام صادق ع نجف اشرف اربعین 98 هفته ناجا شورای شهر تهران شهرداری تهران نیروی انتظامی قوه قضاییه اربعین حسینی وزارت آموزش و پرورش محسن هاشمی شهر تهران پیروز حناچی ناجا آتش نشانی کمیته امداد امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۸۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

رئیس انجمن نانوفناوری ایران گفت: دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به مدت ۲ روز در دانشگاه حضرت ولی‌عصر(عج) رفسنجان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه، رضا رنجبرکریمی رئیس دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) رفسنجان امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشستی با حضور رئیس انجمن نانوفناوری ایران، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران، رئیس و معاون پژوهش و فناوری و دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه با ارائه گزارشی از کنفرانس‌ها و سمینارهای برگزار شده، اظهار کرد: زیرساخت لازم جهت برگزاری کنفرانس‌های مهم در این دانشگاه فراهم است.

وی با بیان اینکه در کنفرانس‌های گذشته شرکت‌کنندگان این دانشگاه را با خاطرات خوشی ترک کرده‌اند، افزود: همکاری مجموعه‌های اداری شهرستان رفسنجان در برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های گذشته در این دانشگاه بسیار ارزنده بوده است.

مالک نادری رئیس انجمن نانوفناوری ایران هم در این جلسه با اشاره به برگزاری دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در روزهای دهم و یازدهم بهمن به میزبانی دانشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: این کنفرانس هر سال توسط انجمن نانوفناوری با هدف توسعه فناوری نانو در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور اساتید بین‌المللی و کشوری در زمینه فناوری نانو در این کنفرانس، تصریح کرد: ریاست افتخاری این کنفرانس بر عهده دکتر رنجبرکریمی رئیس دانشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) گذاشته شده و دبیر علمی آن دکتر حسن هاشمی و دبیر اجرایی آن دکتر محمد شفیعی دهج از اعضای هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) رفسنجان خواهند بود.

در ادامه علی ایرانمنش دبیر انجمن‌های علمی ایران نیز گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های کمیسیون انجمن‌های علمی حمایت از انجمن‌هایی است که فعالیت بین‌المللی دارند، وزارت علوم تحقیقات و فناوری از برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی توسط انجمن‌های علمی حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه انجمن علمی نانوفناوری ایران یک انجمن علمی بین رشته‌ای است و چندین سال در بین انجمن‌های علمی رتبه A را کسب کرده است، خاطر نشان کرد: این انجمن در کنفرانس‌هایی که برگزار کرده است، توانسته از ظرفیت دانشمندان برتر کشور و دنیا استفاده کند و برگزاری این کنفرانس در رفسنجان نیز مورد توجه و حمایت کمیسیون انجمن‌های علمی قرار خواهد گرفت.

در این نشست هم‌چنین تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن نانوفناوری ایران و دانشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) رفسنجان در راستای برگزاری کنفرانس امضا شد.

کد خبر 747648

دیگر خبرها

  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود
  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!