Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@10:01:06 GMT

سیلِ بی‌خطر برای بناهای تاریخی گیلان

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۸۷۰۹

سیلِ بی‌خطر برای بناهای تاریخی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد: سیل گیلان تا کنون به بناهای تاریخی قرارگرفته در مسیرِ باران آسیبی وارد نکرده است.

امیر انتخابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که سیل بیشتر املش و سپس تالش و اسالم را درگیر کرده است، ادامه داد: هرچند متاسفانه آسیب‌هایی به برخی مناطق وارد شده است، اما هیچ گزارشی از وارد شدن آسیب به بناهای تاریخی قرارگرفته در این مناطق به ما اعلام نشده، اما کارشناسان همچنان درگیر بررسی‌ آسیب‌های احتمالی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته‌ او، هرچند خبرهایی از تخریب چند پل در مناطق مختلف گیلان منتشر شده است، اما هیچ‌کدام از پل‌های تخریب‌شده تاریخی نبوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این‌که مهمترین معضل کنونی برای بناهای تاریخی، داشتن مالکیت خصوصیِ درصدِ زیادی از آثار و بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی است که حفاظت آن آثار نیز برعهده‌ مالکان است،  اظهار کرد: از یک سو براساس قانون برنامه ششم توسعه، میراث فرهنگی نمی‌تواند اعتباری برای مرمت این آثار اختصاص دهد، از سوی دیگر این بارش‌ها بیشترین ضربه را به دنبال ایجاد رطوبت و نم در بنا به آن‌ها وارد می‌کند.

انتخابی به شناسایی حدود ۴۰ بنای ارزشمند در گیلان اشاره کرد و افزود: با این شناسایی در نامه‌ای به استاندار درخواست کرده‌ایم تا دستگاه‌های مالک بناهای تاریخی مانند شهرداری، هلال احمر و آموزش و پرورش را مکلف کند که برای مرمت این آثار اعتبار بگذارند، چون معمولا این دستگاه‌ها دغدغه‌ میراثی ندارند، بنابراین با نظارت میراث فرهنگی و اختصاص اعتبار از سوی آن‌ها درصد آسیب به آثار کم می‌شود.

او همچنین درباره‌ وضعیت مرمت بناهای تاریخی در اختیار بخش خصوصی با توجه به اعتبارات کمی که در اختیار این اداره کل است، اظهار کرد: سعی می‌کنیم با اولویت‌بندی بناهای آسیب‌دیده را مرمت کنیم، اما خوشبختانه بر اثر این سیل، آسیبی به محوطه‌های تاریخی وارد نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل گيلان بناي تاريخي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۸۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد با بار مالی ۱۸۴ میلیارد ریال وارد کرده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمد هادی طهرانی مقدم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد کرد.

وی افزود: در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بنا‌ها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیدند.

وی ادامه داد: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در نیکشهر با ریزش حصار، دیوار‌ها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوار‌ها ۵۰ درصد تخریب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوار‌ها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شدند.

طهرانی‌مقدم گفت: برج‌ها و دیوار‌ها و فضا‌های داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بنا‌ها وارد شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بنا‌ها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روز‌های آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد