Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول قوه قضاییه گفت: ندانم‌کاری و جهل در انجام فعالیت‌ها، ما را دچار خسران بزرگی می‌کند و به همین دلیل نقش و جایگاه پژوهشگاه مهم و حیاتی است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حجت‌اله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه صبح امروز با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدگاه فکری و اعتقادی افراد در امر پژوهش مهم است

حجت الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه ضمن ابراز خرسندی از فعالیت یک گروه جوان در پژوهشگاه قوه قضاییه، اظهار کرد: نیروی جوان، پر انرژی است و تعلقات دنیوی حداقلی دارد، به همین علت می‌تواند از نعمت جوانی خود به نحو احسن استفاده کند.

وی فعالیت‌های پژوهشی را از مسائل حیاتی، زیربنایی و کلیدی کشور دانست که نتایج آن‌ها باعث خواهد شد کشور در روشنایی و با بینایی حرکت کند.

معاون دستگاه قضایی با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی درست و با تعمق نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت، افزود: ندانم‌کاری و جهل در انجام فعالیت‌ها، ما را دچار خسران بزرگی می‌کند و دقیقاً به همین دلیل نقش و جایگاه پژوهشگاه مهم و حیاتی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با انتقاد از بی‌توجهی به برخی مفاهیم اسلامی در برخی قوانین ادامه داد: لازم است به مفاهیم مورد توجه اسلام‌خواهان بیشتر توجه کنیم. ما نباید از محکمات اسلام کوتاه بیاییم، لذا در نظر گرفتن دیدگاه فکری و اعتقادی افراد در امر پژوهش بسیار مهم است.

معاون اول دستگاه قضایی با ضروری دانستن وجود دیدگاه اسلامی در پژوهشگران از ریاست پژوهشگاه قوه قضاییه خواست مبنای برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که با تغییر مدیریت‌ها، به مبانی و ساختار اصلی موجود خدشه‌ای وارد نشود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی در پژوهش‌ها، گفت: فعالیت‌های پژوهشی نیازمند اولویت‌بندی هستند و باید شاهد محصولات کاربردی و معقولی از این فعالیت‌ها در پژوهشگاه باشیم.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه نیازی نیست تمام طرح و برنامه‌ها همزمان پیش رود، بلکه باید با انتخاب اولویت‌ها جلو رفت، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر امروز نیازمند آن هستیم تا در دستگاه قضایی به تمامی ابعاد یک موضوع توجه شود و تنها به بعد حقوقی موضوع نپردازیم.

پژوهشگاه قوه قضاییه می‌تواند حلقه واسط نخبگان و دستگاه قضا باشد

علم‌الهدی در این دیدار با تأکید بر اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه می‌تواند حلقه واسط نخبگان و دستگاه قضا باشد، اظهار کرد: امروز بسیاری از دانشگاهیان و نخبگان علاقه‌مند هستند از طریق همکاری با پژوهشگاه قوه قضاییه به دستگاه قضا کمک کرده و در رویکرد جدید و تحولی قوه قضاییه ایفای نقش کنند.

ریاست پژوهشگاه قوه قضاییه با اعلام آمادگی نسبت به انجام فعالیت‌های پژوهشی برای بخش‌ها و معاونت‌های مختلف دستگاه قضا ادامه داد: در این زمینه می‌توان با تشکیل کمیته مشترک و تعریف موضوعات پژوهشی ذیل این کمیته اقدامات مفیدی انجام داد.

بیشتر بخوانید: توضیحات سخنگوی قوه قضاییه در مورد علت تغییر عنوان اتهامی متهمان پرونده محیط زیستی‌ها

وی با پیشنهاد ادغام مراکز پژوهشی موجود در قوه قضاییه در قالب شورای پژوهشی بر لزوم گردآوری نتایج پژوهشی توسط پژوهشگاه تأکید کرد و گفت: پژوهشگاه این توانایی را دارد که پل ارتباطی بین نخبگان و قوه قضاییه باشد تا هم نخبگان از ظرفیت قوه قضاییه بهره ببرند و هم دستگاه قضایی از ظرفیت نخبگان منتفع شود.

علم الهدی با اعلام خبر عملیاتی‌شدن برنامه‌ریزی‌های علمی و آموزشی پژوهشگاه طی ماه‌های آینده، ادامه داد: پژوهشگاه در اولین قدم به دنبال جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد است.

ریاست پژوهشگاه قوه قضاییه یکی از اولویت‌های اصلی این پژوهشگاه را تربیت مدیران آینده قوه قضاییه دانست و گفت: برای این منظور ما به دنبال جذب نخبگان و هیئت علمی در بدنه دستگاه قضایی کشور هستیم.

ضرورت تعریف پیوست پژوهشی برای گزارش‌‎های حقوقی – قضایی

حامد نیکو نهاد معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه نیز در این دیدار اظهار کرد: پژوهشگاه به دنبال آن است که کار‌های تخصصی در معاونت‌های قوه قضاییه با تمرکز بیشتر انجام شود. امروز تمام معاونت‌ها و بخش‌های مختلف قوه قضاییه معتقد هستند اگر فعالیت‌های حقوقی-قضایی پیوست پژوهشی به همراه داشته‌باشند، می‌توانند موثرتر واقع شوند.

وی با تأکید بر نقش کلیدی پژوهشگاه در وصل کردن نخبگان و دانشجویان به بدنه قوه قضاییه ادامه داد: تا به امروز از ظرفیت دانشگاهیان در قوه قضاییه کمتر استفاده شده‌است و پژوهشگاه می‌تواند از این ظرفیت برای حل مسائل و مشکلات این قوه استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی گریوانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و مجری طرح پژوهشی کاوشگر خلیج فارس در نشست خبری که به مناسبت روز ملی خلیج فارس در این پژوهشگاه برگزار شد با اشاره به آخرین ماموریت کشتی اقیانوس پیما گفت: تاکنون عمق ۷۰۰ متری در دریای خزر مورد مطالعه قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه برای این منظور لازم بود از دستگاهی بهره ببریم که قیمت بالایی داشت و تهیه آن از کشورهای خارجی دشوار بود، گفت:از این رو اقدام به ساخت تجهیزی کردیم که توسط محققان پژوهشگاه به نتیجه رسید و عمیق ترین ماموریت بین 2هزارو 500 تا 3 هزار متری با موفقیت انجام شد.

گریوانی با بیان اینکه این دستگاه با پنج درصد هزینه‌ نمونه وارداتی ساخته شد، گفت: با استفاده از این دستگاه در عمیق‌ترین عمق در ۶۵ مایلی ساحل ایران حفاری انجام شد. از جاسک حدود ۶۵ مایل به سمت عمان بخش عمیق حفاری کردیم.

وی افزود: بیش از ۵۰ نقطه از عمق‌های ۵۰۰، ۶۰۰ متر شروع کردیم و در عمیق‌ترین عمق ۲۱۲۳ متر حفاری انجام دادیم. نمونه‌های گرفته شده  در آزمایشگاه‌های شیمی، زمین شناسی و ... در حال مطالعه است.

وی گفت: کار دیگری که در قالب این مطالعه انجام شد و از جنبه‌های علمی و حتی دفاعی با ارزش است مشخصات ستون آب است که چه مشخصات فیزیکی و شیمیایی دارد. از مدل سازی‌های مختلف استفاده می‌شود، در تعیین چرخه‌های آب مدل تعیین کننده است. در دریای عمان لایه‌هایی از آب وجود دارد که از قطب جنوب در مقیاس جناحی می‌آیند و منابع باارزش غذایی همراه خود دارند.

گریوانی افزود: دریای عمان برای ما بکر است و در عمق‌های ۷۰۰، ۸۰۰ متر بررسی ستون آب داشتیم؟ در ۱۹۵۰ و تعداد زیادی نقطه اطلاعات با ارزشی را مانند، دما، شوری و ... جمع آوری کردیم که مانند مغزه‌ها از جنبه‌های مختلف روی آنها کار‌های تحقیقاتی انجام شده است.

وی درباره زمان استخراج داده‌ها گفت: داده‌ها وجود دارد و استفاده‌های اولیه می‌شود و این قابلیت وجود دارد تا سال‌ها از این داده‌ها در موضوعات مختلف استفاده شود. به طور مثال اگر پارسال در این محدوده دیتابرداری شده دو، سه سال بعد با یک تامین اعتبار دیتابرداری انجام شود و بررسی و مشاهده این تغییرات از لحاظ علمی باارزش است. 

وی گفت: مغزه گیری معمولا صحت سنجی است و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی را به صورت پیوسته از سطح آب تا پایین‌ترین نقطه‌ای که دستگاه‌ها می‌روند اندازه گیری می‌کنند بنابراین در این موضوع صحت سنجی موضوعیت ندارد. در دریای عمان کسی مغزه‌ای نگرفته که صحت سنجی شود، اما ممکن است نزدیک ساحل کسی چیزی گرفته باشد ولی در عمق دو هزار متری مغزه گیری مسبوق به سابقه نبوده که صحت سنجی شود.

وی درباره بازه زمانی مغزه گیری گفت: پروسه مقدمات عملیات مغزه گیری یک ماه طول کشید و قبل از تعطیلات عید شروع شد و تیم تحقیقاتی ما تعطیلات عید را شناور بودیم. از ۲۵ اسفند وارد شناور شدیم و ۱۸ فروردین کار را تمام کردیم.

وی علت انجام عملیات در این زمان را استفاده بهینه از شناور عنوان کرد و گفت: دریای عمان باد‌های موسمی دارد که پدیده مانسون را موجب می‌شود که این پدیده در اردیبهشت ماه شروع می‌شود و عملیات دریایی در آن زمان امکان پذیر نیست. برای اینکه به این شرایط برخورد نکنیم مجبور شدیم در تعطیلات نوروز بیس تایم داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • عشق رم به ده‌روسی تله بزرگی برای او بود!
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • از پرونده چای دبش چه خبر؟
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود