Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد: سیل گیلان تاکنون به بنا‌های تاریخی قرارگرفته در مسیرِ باران آسیبی وارد نکرده است. تاریخ انتشار: 15:07 - 22 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۸۷۱۶

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،امیر انتخابی با اشاره به این‌که سیل بیشتر املش و سپس تالش و اسالم را درگیر کرده است، ادامه داد: هرچند متاسفانه آسیب‌هایی به برخی مناطق وارد شده است، اما هیچ گزارشی از وارد شدن آسیب به بنا‌های تاریخی قرارگرفته در این مناطق به ما اعلام نشده، اما کارشناسان همچنان درگیر بررسی آسیب‌های احتمالی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

به گفته  وی هرچند خبر‌هایی از تخریب چند پل در مناطق مختلف گیلان منتشر شده است، اما هیچ‌کدام از پل‌های تخریب‌شده تاریخی نبوده‌اند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این‌که مهمترین معضل کنونی برای بنا‌های تاریخی، داشتن مالکیت خصوصیِ درصدِ زیادی از آثار و بنا‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی است که حفاظت آن آثار نیز برعهده مالکان است، اظهار کرد: از یک سو براساس قانون برنامه ششم توسعه، میراث فرهنگی نمی‌تواند اعتباری برای مرمت این آثار اختصاص دهد، از سوی دیگر این بارش‌ها بیشترین ضربه را به دنبال ایجاد رطوبت و نم در بنا به آن‌ها وارد می‌کند.

 

انتخابی به شناسایی حدود ۴۰ بنای ارزشمند در گیلان اشاره کرد و افزود: با این شناسایی در نامه‌ای به استاندار درخواست کرده‌ایم تا دستگاه‌های مالک بنا‌های تاریخی مانند شهرداری، هلال احمر و آموزش و پرورش را مکلف کند که برای مرمت این آثار اعتبار بگذارند، چون معمولا این دستگاه‌ها دغدغه میراثی ندارند، بنابراین با نظارت میراث فرهنگی و اختصاص اعتبار از سوی آن‌ها درصد آسیب به آثار کم می‌شود.

 

او همچنین درباره وضعیت مرمت بنا‌های تاریخی در اختیار بخش خصوصی با توجه به اعتبارات کمی که در اختیار این اداره کل است، اظهار کرد: سعی می‌کنیم با اولویت‌بندی بنا‌های آسیب‌دیده را مرمت کنیم، اما خوشبختانه بر اثر این سیل، آسیبی به محوطه‌های تاریخی وارد نشده است.

 

منبع:ایسنا
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میزان سیل گیلان باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب، راه ۱۰ روستای بم را مسدود کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق دادالله پور روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شامگاه چهارشنبه طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در اثر استمرار بارندگی ها موجب مسدود شدن راه روستایی ۱۰ روستای بخش بروات در منطقه روداب غربی شد.

وی بیان کرد: مجموعه راهداری با کمک بخشداری بروات در حال بازگشایی مسیرهای روستایی هستند.

معاون عمرانی فرمانداری بم ادامه داد: بیشترین آسیب در بخش دهبکری منطقه تهرود بود که آب وارد منازل روستای خان خاتون شد.

دادالله پور عنوان کرد: به دلیل حجم بی سابقه روان‌آب در رود تهرود، آب حاصل از بارندگی از ۲ پل و مسیر سیل بندها عبور کرد و وارد روستای خان خاتون شد.

سیلاب وارد منازل روستای خان خاتون (منتطه تهرود بخش دهبکری) از توابع شهرستان بم شده است

وی اضافه کرد: ۱۰ منزل در این روستا دچار آبگرفتگی شدند که به محض وقوع این حادثه اعضای ستاد مدیریت بحران در محل حضور یافته و با چهار دستگاه پُمپ کَفکِش و موتورهای تخلیه، آب از منازل تخلیه شد.

وی بیان کرد: سیلاب همچنین به زیرسازی، جدول گذاری و بخشی از آسفالت این روستا آسیب وارد کرده است.

معاون عمرانی فرمانداری بم گفت: هم اکنون شرایط در منطقه تهرود بخش دهبکری پایدار و آب، برق و گاز روستا متصل است.

وی توضیح داد: بارش باران و تگرگ به زمین های کشاورزی آسیب وارد کرده و کارشناسان جهاد کشاورزی در حال ارزیابی برآورد مالی این خسارت هستند.

وی خاطرنشان کرد: منازل بافت قدیمی تهرود نیز آسیب جزیی دیدند که کارشناسان بنیاد مسکن نیز در حال برآورد مالی خسارت هستند.

نقشه هوایی سیل بندهای جنوب بم و ورودی سیلاب ها در شمال شهر بم

دادالله پور افزود: پیگیری های لازم صورت گرفته و تیم های کمکی توسط مجموعه دهیاری ها و شهرداری های بم، بروات و دهبکری با سه دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر در منطقه تهرود مستقر هستند.

وی اظهارداشت: مقداری از آب حاصل از بارندگی های اخیر در گوراب های منابع طبیعی ذخیره سازی شده و در راستای تقویت سفره های زیرزمینی و اکوسیستم منطقه تاثیر بسیار خوبی دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی در شمال شهر بم داشتیم عنوان کرد: سیلابی که به همراه روان آب در مجموعه روستاهای اسپیکان و پشترود در حال حرکت بود در مسیر رودخانه هایی که از قبل پیش بینی شده بود مدیریت و کنترل شد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • سیلاب، راه ۱۰ روستای بم را مسدود کرد
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد