Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-03@16:55:34 GMT

نگاه صنعت خودرو ایران به همسایه غربی و شمالی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۹۹۶۰

نگاه صنعت خودرو ایران به همسایه غربی و شمالی

تین نیوز

معادلات صنعت خودرو در ایران در حال تغییر است، این را از لابلای سخنان سیاستگذاران صنعتی ایران می‌توان دریافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، شاید بتوان فراز این تغییر را در بدعهدی پژو و رنو نسبت به تعداتشان در ایران دانست، خداحافظی بی‌موقع این دو شرکت اروپایی سبب شده است معادلات صنعت خودرو در ایران دستخوش تغییری جدی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هر چند برخی از بازگشت دوباره پژو و رنو به ایران، پس از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گویند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت موضعی سخت در این خصوص دارد. وی می‌گوید بی‌تردید پس از تحریم، رفتار امروز شرکت‌ها در همکاری‌های ما موثر خواهد بود.

 حالا نگاه صنعت خودروی ایران به شرق دوخته شده است، صحبت از همکاری با ترکیه، آذربایجان و روسیه به میان امده است. پیش تر البته همکاری با چینی‌ها طعم شرقی را در کام صنعت خودروسازی ایران ریخته بود. سهم چینی‌ها از بازار ایران نیز البته سهم قابل توجهی محسوب می‌شود اما باید در نظر داشت خودروهای چینی هیچ گاه به خودروهای محبوبی برای مصرف کننده ایرانی تبدیل نشده‌اند.

 هر چند پیش از تشدید تحریم‌ها چینی‌ها همکاری مناسبی با صنعت خودروسازی ایران داشتند اما پس از تشدید تحریم‌ها و اعلام موضع تازه امریکا علیه ایران، آن دسته از شرکت‌های چینی که آینده را در اروپا و امریکا جستجو می کردند، سطح روابط خود با خودروسازان ایرانی را به شکلی محسوس کاهش دادند. ایران حالا برای آن دسته از شرکت‌های چینی محل امنی محسوب می شود که فعلا برنامه ای برای حضور در غرب ندارند. این اما همه داستان صنعت خودروسازی نیست.

 صحبت اما این بار محدود به چین نیست. همسایه غربی و شمالی ایران این بار پایشان به میدان باز شده است.

 ترکیه

 ترکیه جایگاه مناسبی در صنعت قطعه سازی جهان از آن خود کرده است. بررسی ها نشان می دهد عمده شرکت های خودروسازی معتبر جهان در ترکیه حضور دارند و حالا ترکیه در صدد است از پی سال ها فعالیت در این صنعت، راه تازه ای را پیش پای خود بگشاید. معرفی برند ملی. مذاکرات متعددی میان مقامات ایران و ترکیه صورت گرفته و گفته می‌شود چراغ‌ها از سوی دو طرف سبز است، اینجاست که قرار است صنعت خودروسازی ایران و ترکیه گره بخورند تا اتفاقی تازه در منطقه رخ دهد. محمدرضا نجفی منش گفت: ما مذاکرات متعددی با فعالان صنعت خودروسازی در ترکیه داشتیم و اتفاقا ترک‌ها نیز از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اشتراکات منطقه‌ای و سیاسی گفت: ما حتی فراتر از این به موضوع همکاری منطقه‌ای نگاه می‌کنیم، به عنوان مثال پیشنهادی در خصوص همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی را ارائه کردیم و در صورت انعقاد چنین قراردادی می توان خودرویی برای بازاری با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر تولید کرد. حالا شمارش معکوس برای شروع این همکاری آغاز شده است.

روسیه

 داستان روسیه با ترکیه تفاوت‌هایی جدی دارد. ماجرا هنوز روشن نیست، مذاکرات پراکنده‌ای در این خصوص انجام شده است اما بسیاری معتقدند امکان همکاری در این سطح و ساختار نیست چرا که ۶۷ درصد سهام این شرکت متعلق به رنوست و اگر امکان همکاری وجود داشت، رنو به صورت مستقیم وارد بازار ایران می شد. با این حال برخی کارشناسان هنوز گزینه همکاری سه جانبه را محتمل می دانند. میان ایران و ترکیه و روسیه.

 از سوی دیگر احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز می گوید: در شرایطی که اروپایی از بازار ما خارج شده اند و چینی ها هم در واقع همکاری نمی کنند؛ ممکن است لادای روسی با شرکت های ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند زیرا بنده اطلاعات جزیی ندارم و مشخص نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کنند اما احتمال اینکه با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد کنند، وجود دارد. باید جزییات این قرارداد مشخص شود زیرا سهم داخل حداقل باید ۳۰درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.

آذربایجان

 حالا خبرهای تازه ای از همکاری دو کشور ایران  اذربایجان در تولید خودروهای سنگین به گوش می رسد. این بار اما راوی وزیر صنعت، معدن و تجارت است. رضا رحمانی در این خصوص گفته است: یک واحد مشترک هم امسال کلنگ زنی شد، که قرار است یک شرکت ایرانی با یک شرکت آذربایجانی خودروی سنگین تولید کنند. ایران خودرو البته در این کشور آذربایجان یک واحد تولیدی دارد که خودروهایی چون سمند را تولید می کنند اما این بار داستان همکاری مشترک برای تولید خودروی سنگین است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: واردات خودرو توليد خودرو صنعت خودرو ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد

رئیس شورای عالی انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد) در نمایشگاه اکسپو ایران با بیان این‌که آینده ایران را امروز در «نمایشگاه نوآوری و فناوری» می‌توان دید، تاکید کرد: امروز من متوجه شدم تحریم مردم ایران را ناامید نکرده، بلکه به ایرانیان آموخته که روی پای خود بایستند.

به گزارش ایسنا، ارول یارار، بنیانگذار و رئیس شورای عالی موسیاد در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف خانه نوآوری و فناوری ایران(آی هیت) از جمله محصولات حوزه پروبیوتیک، شیلات، ماشین آلات کشاورزی، ساختمان، پزشکی، دارویی و…، گفت: در سفر ایران و بازدید از نمایشگاه اکسپو، بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) از اولویت‌های اول من بود.

وی افزود: ایران علاوه بر اینکه دوست و همسایه‌ نزدیک ما است، در حوزه‌های مختلف فناوری و نوآوری بسیار توانمند است؛ به همین علت من اعتقاد دارم توسعه همکاری‌ها میان ایران و ترکیه می‌تواند نتایج خوبی را برجای بگذارد.

یارار ادامه داد: من در ترکیه صاحب پنج شرکت فولادی هستم و به همین دلیل نیازمند توسعه همکاری‌ها در این زمینه هستم؛ امروز در آی‌هیت متوجه شدم ایران در این زمینه نیز می‌تواند همکاری‌های اثربخشی با ترکیه داشته باشد.

وی، رقابت تکنولوژیک را از جدی‌ترین کارها در دنیا برشمرد و تصریح کرد: سطح تکنولوژی، آینده اقتصادی یک کشور را شکل می‌دهد؛ امروز من متوجه شدم تحریم مردم ایران را ناامید نکرده، بلکه به ایرانیان آموخته که روی پای خود بایستند.

یارار با بیان اینکه امروز، آینده ایران را در آی هیت دیدم، افزود: کار نوآورانه در این نمایشگاه بسیار جلوه پیدا کرده و قول‌ها به مرحله عمل رسیده است؛ این امر بسیار جای تقدیر دارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای تعاملات تکنولوژیک و توسعه روابط تجاری نقش پل را ایفا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • نسل جدید خودروهای برقی چین در راه بازار
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران