Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:18:46 GMT

حفاظ تپه باستانی کوشکله سقز نصب شد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۵۳۵۰

حفاظ تپه باستانی کوشکله سقز نصب شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز روز سه‎شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام در راستای حفاظت از سطح ترانشه‌های کاوش شده این تپه با ارزش تاریخی انجام شده است که در این طرح برای جلوگیری از تاثیر عوامل مخرب جوی به صورت کاملا علمی و اصولی با استفاده از داربست و ورق‌های فلزی پوشانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صلاح‌الدین نصرالهی افزود: تپه کوشکله از آثار شاخص و فوق العاده با ارزش شهرستان سقز است که اولین فصل کاوش در آن با هدف لایه نگاری و تعیین قدمت لایه‌های باستانی در اردیبهشت سال جاری مورد کاوش قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این کاوش‌ها ۲ ترانشه کاوش شد که در نتیجه آن آثار و شواهدی از قرون میانه اسلامی تا دوره ی اشکانی شامل بقایای دیوار خشتی و سنگ چین و بقایای چند سازه حرارتی شامل تنور و اجاق و بخشی از کف معبر یا حیاط که به وسیله قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای سنگ فرش شده به دست آمد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه مرحله حفاظت از آثار و شواهد منقول و غیر منقول نمایان شده طی کاوش‎های باستان شناسی جزو مهمترین و اساسی ترین مراحل کاوش‌های علمی است افزود: در تپه کوشکله نیز این مهم انجام گرفته و شواهد باستانی نمایان شده کاملا پوشانده شده و از گزند هر گونه عامل تخریبی از جمله باد و باران مصون است.

نصرالهی مراحل بعدی کاوش‎های علمی در این اثر تاریخی ثبت ملی را شامل کاوش‌های باستان‌شناسی تعینن عرصه و حریم، کاوش‌های گسترده برای پی‌بردن به کاربری و استخراج آثار باقی‌مانده اعلام کرد و گفت: این اقدامات نیز به مرور زمان در سال‌های آینده انجام می‌گیرد.

سقز، یکی از شهرهای باستانی استان کردستان است که تاریخی کهن را در فصلنامه‌ی خود به ثبت رسانده و تا کنون ۱۵۸ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

آثار ثبت ملی شده این شهرستان شامل ۱۵۵ اثر و محوطه و تپه تاریخی و سه مورد نیز میراث منقول شامل ظروف سفالی و قرآن مولان آباد است.

تپه قلعه باستانی زیویه (کاخ دژ)، مسجد دو مناره، حمام حاج صالح، بازار سقز، روستای تاریخی ترجان و کاروانسرای تاجوانچی (سرای اتحاد) از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان آثار باستانی میراث فرهنگی سقز باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد،  علیرضا ابویی در نشست با سید محمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بناهای قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، اظهار داشت: آب انبار تاریخی محله مریم آباد از جمله بناهایی است که می تواند در هویت بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: برخی بناهای تاریخی در محلات نظیر آب انبارها، به نوعی نشان دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.
مدیر منطقه دو شهرداری یزد با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب انبار بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، افزود: این عملیات شامل محوطه سازی، بدنه سازی و نورپردازی است.

ابویی مدت زمان پیش بینی شده برای اجرای پروژه را ۴ ماه و هزینه پیش بینی شده را بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

گفتنی است؛ آب‌انبار نو مریم آباد متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

دیگر خبرها

  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور