Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسائل معیشتی و استخدامی، استاندارد نبودن فضای شهری برای تردد آسان و نبود امکانات ورزشی مناسب موجب بی‌انگیزگی و منزوی شدن معلولان می‌شود و یکی از مهم‌ترین مشکلات نابینایان به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، 15 اکتبر روز جهانی «عصای سفید» نام‌گذاری شده است که در تقویم خورشیدی این روز با 23 مهرماه مقارن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز روز جهانی «عصای سفید» است. باید صدای افراد نابینا را همه و مخصوصا سیاست‌گذاران بشنوند، سیاست‌گذارانی که شاید چشم بینایی برای مشاهده مشکلات نابینایان ندارند؛ جامعه‌ای که هنوز شناخت درستی از قدرت و توانمندی نابینایان ندارد و گاهی با ترحم و گاهی با بی‌رحمی موجب رنجش این قشر  می‌شود.

در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از جمعیت کشور افراد نابینا هستند و علی‌رغم اجرای برنامه‌های غربالگری به نظر می‌رسد که جمعیت این گروه تابعی از رشد کلی جمعیت معلول در کشور است.

براتعلی دیانت رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان در گفتگو با ایسنا، بابیان این نکته که حدود 8 تا 10 درصد جمعیت معلولان را افراد نابینا تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: در شهرستان قوچان 3700 معلول وجود دارد که حدود 330 نفر نابینا و نیمه بینا هستند که بیشترین قشر را نیمه بینایان تشکیل می‌دهند و تعداد افراد نابینای مطلق درصد پایین‌تری دارند.

وی ادامه داد: در شهرستان قوچان موسسه خیریه نابینایان فعال است که جمعیت نابینایان این شهرستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و تمام پرونده‌های نابینایان در این موسسه وجود دارد و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره آن از میان نابینایان هستند و بقیه افراد خیّرند.

دیانت از پرداخت کمک‌هزینه معیشت و مستمری برای 30 درصد از جمعیت نابینایان شهرستان قوچان خبر داد و افزود: برای یک خانواده یک‌نفره حدود 170 هزار تومان به‌عنوان کمک‌هزینه معیشت پرداخت می‌شود و اداره بهزیستی شهرستان قوچان کمک‌هزینه معیشت و افزایش مستمری را برای 90 خانوار که یا عضو معلول و یا سرپرست معلول نابینا یا نیمه بینا دارند، پرداخت می‌کند.

در شهرستان قوچان قانون مصوب سه درصد استخدام معلولان لحاظ نمی‌شود

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان یکی از مشکلات اصلی نابینایان در این شهرستان را بحث اشتغال ذکر کرد و گفت: نابینایان به‌ویژه در بحث فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارند در بحث اشتغال با مشکل مواجه هستند و متأسفانه شاغل نیستند و یکی از نقاط ضعف که در بحث سیستم استخدامی‌ها وجود دارد عدم اجرای قانون سه درصد استخدام معلولان است.

وی بیان کرد: در حال حاضر هشت دانشجوی نابینای معلول قوچانی در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند و یازده فارغ‌التحصیل دانشگاهی متأسفانه بیکار هستند.

دیانت بابیان این نکته که نابینایان از توانمندی‌های بسیاری برخوردار هستند، گفت: در شهرستان قوچان یک نابینا که در حوزه فروش پتو و البسه فعالیت می‌کند و کارگاه تولید لحاف و تشک دارد، کارآفرین برتر است و در این کارگاه تعدادی از معلولان را به کار گرفته است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که در یک سال اخیر انجام داده‌ایم در حال حاضر در بحث خوداشتغالی نابینایان هیچ مشکلی در پرداخت وام نداریم و وام‌های خوداشتغالی را برای متقاضیان پرداخت می‌کنیم.

جامعه آماده پذیرش معلولان نیست

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان تصریح کرد: توانمندی‌های نابینایان و نیمه بینایان بالاست ولی بستر مناسب آن برای به کار گیری از توان آن‌ها در جامعه فراهم نشده است و درواقع جامعه آماده پذیرش معلولان نیست.

وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری روز 23 مهر به‌عنوان روز جهانی عصای سفید، یکی از دلایل این نام‌گذاری را تلنگر زدن به جامعه و شناخت توانمندی معلولان به‌ویژه روشندلان به آحاد مردم ذکر کرد و افزود: معلولان بینایی همانند سایر افراد که در جامعه زندگی می‌کنند باید خدمات و حمایت‌هایی را از جامعه دریافت کنند.

کمتر از 5 درصد مناسب‌سازی برای نابینایان در ادارات انجام‌شده است

دیانت با یادآوری اجرای طرح مناسب‌سازی در برخی از معابر اصلی شهر قوچان و به‌کارگیری موزاییک‌های مخصوص نابینایان در این مناطق در سال‌های اخیر، گفت: علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته در حوزه مناسب‌سازی کارهای خوبی انجام‌شده است اما هنوز کامل نیست و در برخی نقاط نابیناییان دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی‌ها در روستاها سخت‌تر است و با وجود اینکه برای مناسب‌سازی بستر و منزل مسکونی روستاییان مقداری هزینه پرداخت می‌کنیم اما در بحث روستاییان و رفت‌وآمد آن‌ها مثل ساخت سرعت‌گیرها و نقاط عابر پیاده که بحث امنیت را ایجاد کند هنوز خیلی قوی نیستیم که نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و متولی این موضوع است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان بیان کرد: در بعضی از ادارات شهرستان قوچان به دلیل داشتن ساختمان قدیمی بحث مناسب‌سازی برای معلولان انجام‌نشده است و با پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر بحث تأمین اعتبار به‌ویژه برای مناسب‌سازی معلولان جسمی - حرکتی مثل ساخت رمپ و آسانسور در برخی ادارات اجرایی شده است اما برای نابینایان به‌ویژه در ادارات پرتردد خدماتی که مراجعان بالایی دارند این فرایند اتفاق نیفتاده و علی‌رغم پیگیری که از جانب بهزیستی انجام می‌شود شاید به دلیل محدودیت منابع و فراهم نبودن فضا این اتفاق اجرایی نشده است.

وی گفت: کمتر از 5 درصد مناسب‌سازی برای نابینایان در ادارات انجام‌شده است همچنین مسیری برای ورودی‌های نابینایان در اماکن آموزشی و پارک‌ها وجود ندارد که برای بهبود این شرایط جامعه نابینایان هم باید اقداماتی انجام شود.

دیانت در ادامه با اشاره به مشکلات نابینایان در حوزه آموزش اظهار کرد: دانشجویان نابینا تنها می‌توانند یک ضبط‌صوت همراه داشته باشند و برای افزایش اطلاعات نابینایان کتابخانه‌های دانشگاه‌ها به کتاب‌های بریل مجهز نیستند و کتاب‌های موجود بریل و صوتی هم در کنار محدودیت تعداد از منابع قوی و به‌روز نیستند که این‌یکی از ضعف‌های بحث دانشگاهی و وزارت علوم است.

وی اضافه کرد: در میان واحدهای دانشگاهی موجود در شهرستان قوچان تنها در دانشگاه آزاد اسلامی تعداد اندکی کتاب بریل وجود دارد اما خوشبختانه در بحث آموزش‌های ابتدایی دانش‌آموزان نابینا به‌جز بحث هزینه‌های خرید برای تهیه لوازم‌التحریرکه در برخی نقاط دچار مشکل هستند، مشکل خاصی نداریم.

در حال حاضر هیچ رشته ورزشی فعال برای نابینایان قوچانی وجود ندارد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان با اشاره به مشکلات نابینایان در حوزه ورزش و کمبود امکانات ورزشی و سالن‌های مناسب فعالیت برای آن‌ها عنوان کرد: هیئت ورزشی معلولان و جانبازان داریم که تعدادی از نیمه بینایان در آن فعالیت می‌کنند اما این هیئت در بحث ورزشی جانبازان و معلولان به‌صورت همگانی است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات نابینایان در شهرستان قوچان عدم پیش‌بینی و همین‌طور عدم مناسب‌سازی باشگاه متناسب در بحث نابینایان است و در حال حاضر هیچ رشته ورزشی در بحث نابینایان نداریم که این مشکل بسیار دیده می‌شود.

دیانت در ادامه با انتقاد از نبود برنامه مناسب نابینایان در برنامه‌های تولیدشده توسط سازمان صداوسیما، گفت: تنها یک برنامه رادیویی در هفته به مدت 20 دقیقه سهم نابینایان از برنامه‌های صداوسیماست و در سیما هیچ برنامه‌ای مطرح نیست که امیدواریم با قانون حمایت از معلولان که مصوب شده مشکلات معلولان و قشر نابینایان دیده شوند.

وی اظهار کرد: بینایی چون ویژگی حسی بالایی است وقتی محدودیتی برای آن ایجاد می‌شود در مقایسه با سایر حس‌ها و توانایی‌های انسان موجب محدودیت بیشتری برای فرد معلول می‌شود و به همین دلیل نابینایان در بحث ازدواج هم در کنار مشکلات اشتغال، تردد و آموزش مشکلات خاص خود را دارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان در ادامه با یادآوری همکاری با نهاد کتابخانه‌ها در شهرستان قوچان و راه‌اندازی بخش ویژه نابینایان در محل کتابخانه آیت‌الله عطاردی قوچانی در سال گذشته، گفت: اکنون برای نابینایانی که تمایل دارند از آن فضای آموزشی و فرهنگی استفاده کنند این شرایط فراهم است و اشتراک روزنامه سپید که روزنامه ویژه نابینایان است در کنار تعدادی از کتب به خطوط بریل از جمله امکانات این کتابخانه است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح کتاب‌خوانی در کشور پایین است این مسئله در حوزه معلولان نیز وجود دارد و به همین دلیل استقبال قابل‌توجهی از این کتابخانه از جانب نابینایان صورت نگرفته است علاوه بر این در حوزه تردد نابینایان و مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه هستند و عدم اطلاع‌رسانی مناسب از دلایلی است که این کتابخانه با استقبال از طرف نابینایان مواجه نشده است.

جامعه نابینایان پیگیر مطالبه حقوق خود نیستند

این کارشناس روانشناس در ادامه بابیان این نکته که جامعه نابینایان باید حقوق برحق خود را مطالبه کنند، عنوان کرد: جامعه نابینایان پیگیر مطالبه حقوق بر حق خود نیستند اما سازمان بهزیستی برحسب وظیفه ذاتی خود مطالبات نابینایان را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: در جامعه فعلی به نظر می‌رسد انگیزه‌ها به‌ویژه مشارکت‌های جمعی در سطح جامعه پایین آمده و این بخشی به خود افراد و پتانسیل‌ها و حمایت‌های موجود و بخشی به عدم پذیرش فضای جامعه برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: بروکراسی جامعه در برخی اوقات فعالیت‌ها را محدود می‌کند و روال اداری و پیچ‌وخم‌های بسیار، قوانین زمان‌بر و دست‌وپا گیر و درواقع ضعف‌های نظام اداری انگیزه‌های افراد را می‌گیرد.

دیانت افزود: بحث اقتصادی و عدم توان استقلال مالی انسان هم یکی از دلایلی است که انگیزه‌ها در بحث مشارکت را کم می‌کند و همه این موارد این مشارکت‌ها را همانند سایر افراد برای معلولان در جامعه کم کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در سطح جامعه وجود دارد بحث اشتغال و درآمدهای مالی است که این موضوع در حوزه معلولان به دلیل محدودیت‌هایی که دارند بیشتر است و بر همین اساس سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و کمک‌هزینه ترمیم حقوق معلولان را در دستور کار خود قرار داده است که بسیاری از کارفرمایان از این قانون اطلاع ندارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان گفت: این طرح شرایط را برای کارفرما تسهیل کرده است تا معلولان مشغول به کار شوند اما هنوز نگاه‌ها مبنی بر توانمندی آنان تغییر نکرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عصای سفید نابینایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین رویداد صدرا(صنعت، دانشگاه راه اشتغال) در راستای پیوند دانشگاه و صنعت یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی در دانشگاه آزاد واحد همدان آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام رضا محمدی، مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در مراسم افتتاحیه این رویداد با بیان اینکه سؤال همیشگی خانواده‌ها تردید در انتخاب مسیر ادامه تحصیل یا مسیر کار و اشتغال برای آینده فرزندانشان است، اظهار کرد: خانواده‌ها اکثراً نگرانی درباره بازار کار پس از اتمام تحصیل و از سوی دیگر نگرانی و تردید نداشتن تحصیلات عالی دارند.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده ارتباط بین دانشگاه و صنعت راه حل این تردیدهاست، افزود: با تقویت این رویکرد، هم تحصیل انجام می‌شود و هم بازار کار دقیقی پیش روی دانشجویان است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ارتباط دانش و مهارت و دانشگاه با فناوری را ضرورت امروز دانست و گفت: رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه است به طوری که صنعت، دانشگاه و راه اشتغال را تبیین می‌کند.

محمدی تأکید کرد: چنانچه رویداد صدرا در جایگاه اصلی خودش واقع شود خروجی با رویکرد تحول در بازار کار به دنبال دارد و نقطه عطفی در حل مسائل جامعه خواهد بود. دانشگاه محل تجمع افراد فرهیخته بوده و به اغراق در همه دنیا بسیاری از افتخارات به‌واسطه دانشجویان رقم خورده است.

حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان نیز پیوند صنعت و دانشگاه را ضرورت دانست و خواستار حرکت مجدانه در این حوزه شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • (ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • امضای ۹ تفاهم نامه با حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی با هدف مردمی سازی سلامت
  • سیل در 2 محور روستایی تربت جام
  • «تست ژنتیک»، گمشده و چراغ راه ورزش ایران
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار/ فرصت یک ماهه برای متناسب سازی محیط