Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که مسئولان از برنامه‌ریزی خود برای مناسب‌سازی مساجد برای معلولان سخن می‌گویند، ائمه جماعات مساجد اعتقاد دارند، فضای این خانه‌های خدا برای نابینایان و سایر معلولان و کم‌توانان مناسب‌سازی نشده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: 23 مهرماه، روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است و همین مناسبت، بهترین بهانه برای بررسی وضعیت مساجد برای استفاده این قشر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت ‌الله «سید محمد‌ حسین میرسجادی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان در این ارتباط بیان کرد: فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولان مناسب نیست درحالی که این دسته از افراد حق دارند با فراهم شدن شرایط رفت و آمد به اندازه دیگران از فضای معنوی مساجد و برنامه های آنها استفاده کنند.

                               

امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) (واقع در تهران، میدان شوش، خیابان ری، نبش خیابان انبار گندم) با تاکید بر مناسب سازی فضای مساجد باید برای نابینایان و سایر معلولان و کم توانان، گفت: تمام دستگاه هایی که مسئول ساخت یا بهسازی و نوسازی مساجد هستند باید تدبیری برای تسهیل رفت و آمد این دسته از افراد به این خانه های بیندیشند.

 

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی طی سالیان اخیر برای دسترسی و استفاده معلولان به منابع دینی از جمله طراحی دستگاه هوشمند حفظ قرآن ویژه نابینایان انجام شده است، اضافه کرد: این روند در حوزه مساجد به کندی انجام می گیرد همانطور که معابر عمومی نیز برای این گروه به خوبی مناسب سازی نشده اند.  

 

 

به گزارش شبستان، «عبدالرضا گلپایگانی»، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ضمن اعلام خبر رونمایی از سامانه مساجد (مردادماه 1398) به رسانه ها گفته بود: مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین و ارتقاء ایمنی مساجد در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی همچنین اعلام کرد: شهرداری تهران در کنار سایر نهادهای ناظر و فعال در امور مساجد نسبت به ارائه تسهیلات، برنامه ریزی، راهبری و نظارت در طراحی و اجرای سامانه مساجد اقدام کرده و تنظیم و تدوین مجموعه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد شهر تهران را مورد توجه قرار داده است.

 

این درحالی است که مشاهدات خبرنگار ما از وضعیت مساجد نشان می دهد که اقدامات شهرداری تهران در راستای مناسب سازی مساجد، بسیار اندک بوده است به طوری که می توان گفت، عملا کاری انجام نشده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین «حسن کمالی» از روحانیون معلول که سابقه امامت جماعت مسجد وفا در تهران، خیابان شوش شرقی، خیابان رجب نیا را در کارنامه خود دارد، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دستگاه های مسئول مناسب سازی فضای شهری برای معلولان، اقدام چندانی برای مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولان انجام نداده اند.

 

 

به گزارش شبستان، معلولان در آموزه های دینی دارای جایگاه ویژه ای هستند. ابن ام مکتوم یکی از صحابه رسول خدا(ص) که نابینا بود روزی در نزد پیامبر(ص) آمد و گفت یا رسول الله من از فیض جهاد محروم شدم و از جمله قاعدین هستم، در این زمان از فوق عرش خداوند برای تسلی خاطر این مرد نابینا خطاب رسید که ای رسول من، به این مرد بگو که معلولین را خداوند در صف مجاهدین قرار داده است ولو اینکه در خانه خود بنشینند.

 

سخن آخر اینکه، روز جهانی نابینایان بهترین فرصت برای بازخوانی عملکرد مدیران کشور در مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد و همچنین معابر شهری و وسایل عمومی حمل و نقل است. امیدواریم سال آینده از مساجدی گزارش تهیه کنیم که فضای آنها برای استفاده مساجد به سازی شده است.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین اربعین حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه اربعین ۹۸ مسجد شیراز روز جهانی نابینایان معلولان مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ گفت: خودرو‌های عرضه غذا برای فعالیت نیازمند دریافت مجوز هستند و فعالیت آنها بدون رعایت اصول، علاوه بر مشکلات ترافیکی و زیست محیطی با ایجاد سد معبر در فضا‌های شهری تجاوز به حقوق شهر و شهروندان محسوب می‌شود.

علی اصغر طاهری افزود: بر این اساس، طرح ساماندهی فعالیت این مشاغل سیار با هماهنگی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران آغاز شده است.

معاون شهردار منطقه ۲ گفت: در این طرح مشاغل سیار که در مکان‌های نامناسب فعالیت می‌کنند به مکان‌هایی با شرایط مناسب و بدون ایجاد مشکلات ترافیکی و زیست محیطی منتقل می‌شوند.

علی اصغر طاهری افزود: رعایت قوانین و مقررات ترافیکی به‌منظور جلوگیری از ترافیک در سطح معابر، در نظرگرفتن فاصله استاندارد و مناسب نسبت به بافت مسکونی، اماکن دولتی و اداری، رعایت مقررات شهری و زیست‌محیطی و توجه به زیبایی بصری و سیمای شهر و مطلوب از‌جمله نکاتی است که همه متصدیان خودرو‌های عرضه غذا ملزم به رعایت آن هستند و در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود و مجوزشان تمدید نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • استاندار تهران: اتباع غیرمجاز دستگیر و از کشور خارج شوند
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق
  • فیلم مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود