Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: 112 دانش آموز دارای آسیب بینایی خفیف تا عمیق در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان در سال تحصیلی جاری بهره مند شده اند.

خلیل رنجبر در گفت‌وگو ایسنا، با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی در برخورد مناسب با افراد دارای آسیب بینایی اظهار کرد: راگیر سازی نظام آموزشی، تسهیل کننده پذیرش و ترویج برخوردهای اجتماعی مناسب با دانش آموزان دارای آسیب بینایی در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: دانش آموزان دارای آسیب بینایی در 9 شهرستان، ناحیه و منطقه سنندج، مریوان، دهگلان، قروه، کامیاران، بیجار، سقز، سروآباد و موچش در دوره های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه پیش حرفه ای دوره اول و حرفه ای دوره دوم تحت پوشش آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان می باشند.

رنجبر، با تأکید بر توانمندی دانش آموزان دارای آسیب بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: گوهر اراده، خواستن و تلاش انسان را به اوج موفقیت می رساند و معلولیت های ظاهری و بدنی، مانع جدّی برای رشد و ترقی به شمار نمی آید و نمی تواند انسان را از پیشرفت باز دارد. 

وی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه تواتمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، تاکید کرد: مهم ترین مسئله و مشکل افراد نابینا چگونگی سازگاری آنان با محیط است، کسانی که نابینا به دنیا آمده اند یا در دوره ای از زندگی بینایی خود را از دست داده اند باید این واقعیت را بپذیرند و سعی در انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه دانش آموزان نابینا و کم بینا از لحاظ آموزشی و اجتماعی با چالش های بزرگی رو به رو هستند و تلاش آن ها برای گذراندن دوره های آموزشی در کلاس های فراگیر، بیشتر وقت ها به اندازه ای زیاد است که نمی توانند زمانی را به یادگیری و رشد رفتارهای اجتماعی خود اختصاص دهند، تصریح کرد: حتی اگر این دانش آموزان در مدارس ویژه آموزش ببینند، والدین و معلمان موظف هستند آنها را در امر اجتماعی شدن و حضورشان در محیط هایی که بیشتر افراد آن بینا هستند، یاری کنند.

به گفته وی آموزش و پرورش همواره در تلاش است که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی هیچگونه مشکلی ندارند و جزو موفقترین گروه های دانش آموزی می باشند.
رنجبر خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های بهداشت روانی میزان رضایت از زندگی است، که برکیفیت زندگی افراد تأثیر می گذارد و از آنجا که دانش آموزان با نیازهای ویژه ویژگی ها و توانایی‌های متفاوتی با دانش آموزان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آنها تحت تأثیر نوع و میزان ناتوانی آنها قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: محرومیت همراه با معلولیت، بحران استقلال، ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمانی - روانی از مهم‌ترین چالش هایی است که فرد دارای آسیب بینایی در جامعه با آن روبه‌رو می باشد، از این رو با درک صحیح از آن ها و خواسته های منطقیشان می توان زندگی مستقلی را برای آنها فراهم آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش استثنائی معلولیت استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در استان گفت: ۹۵ هزار نفر از این تعداد سفیران سلامت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سلمان محمدی امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح سفیران سلامت در مدارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: سلامت تنها در حوزه مسائل پزشکی نیست، بلکه ابعاد وسیع‌تری همچون آموزش و آگاه‌سازی کودکان و دانش‌آموزان از خودمراقبتی در حوزه جسمی، سبک زندگی سالم و مهارت‌های زندگی حیطه روانی و عاطفی دارد.

وی با اشاره به وجود ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در استان، ادامه داد: ۹۵ هزار نفر از این تعداد (۲۵ درصد)، عضو طرح سفیران سلامت هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: هر دانش‌آموز عضو طرح سفیران سلامت، چهار دانش‌آموز دیگر را زیر پوشش دارد که آموزش‌های در راستای بحث‌های سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و… فرا می‌گیرند و به سایر دانش‌آموزان آموزش می‌دهند تا آموزش‌ها به درون خانواده‌ها منتقل شود.

وی تصریح کرد: از این ۹۵ هزار عضو سفیران سلامت، حدود ۴ هزار نفر در جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی در بخش‌های نقاشی، عکاسی، سرود و تئاتر سلامت‌محور شرکت کرده که اختتامیه استانی برگزار شده و برگزیدگان به جشنواره کشوری راه یافتند.

کد خبر 747296

دیگر خبرها

  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند