Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بر سیاست‌های کاهش مصرف دخانیات و همچنین دستور وزیر بهداشت، کلیه ساختمان‌ها و اماکن تحت مدیریت وزارت بهداشت در کل کشور به عنوان ساختمان‌های عاری از دخانیات شناخته شده‌اند.

نشست خبری مشترک وزیر بهداشت کشورمان و مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت با موضوع دخانیات برگزار شد و دکتر سعید نمکی ضمن بیان دستاوردهای ایران در راستای کنترل و مبارزه با دخانیات، گفت: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات و پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمکی ادامه داد: ایران همراستا با سایر کشورهای جهان برای کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ نزد سازمان ملل، متعهد شده است و دستیابی به این هدف از اولویت‌های کشورمان است. انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کنوانسیون و نیز انتخاب کشور ما به عنوان رئیس کنفرانس آتی این معاهده مایه مباهاتمان بوده و مسئولیت خطیری است که برای آن تلاش می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای کاهش مصرف دخانیات، تصریح کرد: با همکاری کشورهای منطقه تلاش می‌کنیم به چالش‌های منطقه، از جمله رویکرد استراتژیک صنایع دخانی در توسعه فعالیت‌شان در این منطقه و راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از این چالش بپردازیم. مهار اپیدمی دخانیات در منطقه نیازمند همکاری همه کشورها و اولویت بخشیدن به اجرای کنوانسیون و پروتکل مربوطه است.

وی افزود: از کشورهای منطقه که هنوز به عضویت پروتکل ریشه‌کنی  محصولات دخانی نپیوسته‌اند، می‌خواهیم به این پروتکل ملحق شوند. همچنین از کشورهای محدودی که هنوز به معاهده کنترل دخانیات نپیوسته‌اند دعوت می‌کنیم هم‌راستا با سایر کشورها با الحاق به این معاهده کمک کنند تا بتوانیم اولین منطقه در  سازمان بهداشت جهانی باشیم که همه کشورهای آن برای مهار دخانیات و قاچاق آن طبق کنوانسیون بین‌المللی کنترل دخانیات تلاش کرده‌اند.

نمکی در خصوص فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای کاهش مصرف مواد دخانی، گفت: سال‌هاست در زمینه افزایش مالیات بر محصولات دخانی تلاش کرده‌ایم و موفقیت‌های نسبی نیز حاصل شده است اما، انتظار ما بیش از این است. خوشبختانه در این زمینه شورای نگهبان در روزهای گذشته حمایت کامل خود را از وزارت بهداشت و نظارت ما بر اماکن عرضه‌کننده محصولات دخانی اعلام کرده است که این موضوع نشان‌گر حمایت سیاسی و مذهبی دولت ایران از سیاست‌های کاهش مصرف دخانیات است.

نمکی ادامه داد: به دستور بنده به عنوان وزیر بهداشت کلیه ساختمان‌ها و اماکن تحت مدیریت وزارت بهداشت در کل کشور به عنوان ساختمان‌های عاری از دخانیات شناخته شده‌اند.

همچنین در ادامه این نشست، احمد المنظری_ مدیرکل منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، درباره روش‌های مقابله با عرضه دخانیات گفت: باید به کشورهای عضو کمک کنیم تا بتوانند سیاست‌های خود را در سطح ملی عملی‌ کنند. همچنین به این کشورها کمک می‌کنیم که بتوانند در این زمینه در سطح ملی ظرفیت‌سازی کنند و دسته‌ اول‌ترین اطلاعات را در زمینه استعمال مواد دخانی به آنها می‌دهیم مثل مرگ های اخیری که در ایالات متحده و عربستان سعودی به دلیل استفاده از فرآورده‌های دخانی گزارش شده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر همکاری اصحاب رسانه در آگاهی رسانی از مضرات مصرف دخانیات، گفت:  در این خصوص ما باید نگاه‌مان را عوض کنیم؛ به جای اینکه در زمینه عرضه و بستن بازارهای تولیدی تلاش کنیم، باید تلاش خود را در راستای آگاهی‌بخشی کاهش تقاضا به کار بریم؛ چرا که هزینه این کار به مراتب کمتر است.

نمکی افزود: بزرگترین سرمایه گذاری در این حوزه افزایش آگاهی مردم از خطرات مواد دخانی است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۳۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد

رضا فتوحی گفت: براساس برنامه هفتم، امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی باید در کشورهای هدف در راستای تامین محصولات راهبردی کشور صورت گیرد.

به گفته او، با توجه به محدودیت آب و خاک کشور، تغییر اقلیم و افزایش جمعیت مهمترین اولویت‌ها در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در کشاورزی فراسرزمینی است.

فتوحی درباره مشوق‌های کشت فراسرزمینی افزود: براساس آیین‌نامه کشاورزی فراسرزمینی، اولویت پرداخت تسهیلات با افرادی است که کشاورزی فراسرزمینی انجام دهند.

مشاور وزیر جهاد ادامه داد: افرادی که در کشورهای هدف می‌خواهند کشت فراسرزمینی انجام دهند برای جذب حمایت‌های تسهیلاتی دولت، می‌توانند اسناد مالکیت زمینی که در کشورهای دیگر اجاره کرده‌اند را به تایید سفارتخانه‌ها، ثبت اسناد، امور اراضی و یا وزارت کشاورزی آن کشورها برسانند و مدارک تایید شده را به دفتر کشاورزی فراسرزمینی ارایه دهند تا ما آنها را به بانک مرکزی معرفی کنیم.

او با اشاره به واردات حدود ۲۵ میلیون تن نهاده و محصولات اساسی به ویژه محصولات آب‌بر گفت: ما با توسعه کشت فراسرزمینی به دنبال آن هستیم بخش خصوصی این محصولات را در دیگر کشورها با بهره‌گیری از منابع آب و خاک آنها تولید و وارد کشور کند تا با قیمت مناسب‌تری به دست کشاورزان و مصرف کنندگان برسد.

فتوحی گفت: طبق آیین‌نامه کشاورزی قراردادی، شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام با بخش خصوصی برای واردات این محصولات قرارداد منعقد می‌کند و دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت امور اقتصادی و بانک‌ها نیز همراهی لازم را برای واردات تولیدات کشت فراسرزمینی انجام خواهند داد.

او درباره میزان واردات تولیدات کشت قراردادی به کشور توضیح داد: اغلب کشورهای هدف، علاوه بر مازادشان، زمین به کشت‌های فراسرزمینی اختصاص می‌دهند، اما کشوری مانند عراق که خودش نیاز به محصولات اساسی دارد، طبق انعقاد قرارداد، در مورد واردات درصدی از این تولیدات توافق می‌کند.

فتوحی درباره اهمیت و نقش دیپلماسی اقتصادی برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی گفت: دیپلماسی اقتصادی تنها در بخش گاز، نفت و صنعت مطرح نیست و در بخش امنیت غذایی نیز حائز اهمیت است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: ما به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم در برخی از کشورهای هدف برای کشت فراسرزمینی، رایزن کشاورزی داشته باشند. 

فتوحی سطح کشاورزی فراسرزمینی در جهان را بالغ بر ۸۰ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: کشاورزی فراسرزمینی بیشتر توسط کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، انگلستان، چین و ژاپن و حتی کشورهای عربی همچون عربستان و امارات انجام می‌گیرد.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران در بخش‌های کوچکی در بعضی کشورها مانند برزیل ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار کشاورزی فراسرزمینی دارد و به دنبال توسعه آن است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه