Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:08:36 GMT

بخشی از محوطه مسجد جامع تاریخی ورامین فرو نشست

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۴۸۰۳

بخشی از محوطه مسجد جامع تاریخی ورامین فرو نشست

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا بخشی از حیاط بیرونی مسجد جامع تاریخی شهرستان ورامین در حاشیه باغچه احداث شده در ضلع شمالی، به دلیل نشت آب، دچار فرونشست شد و چاله ای در حیاط و ورودی دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ایجاد شده ولی به دلیل فاصله با بنای اصلی، به این اثر مهم تاریخی آسیبی وارد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آثاری از رطوبت در خاک و بر روی سنگفرش های مقابل مسجد جامع به چشم می خورد.


سال گذشته در حین عملیات بهسازی محوطه بیرونی مسجدجامع ورامین توسط شهرداری، لوله اصلی انتقال آب ورامین دچار شکستگی شد و با نفوذ آب، دیواره شمالی محوطه مسجد فروریخت.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حاشیه ضلع شمالی مسجد جامع، چند اصله درخت کهن سال و نیز یک باغچه از سال ها قبل وجود دارد که بر اثر آبیاری این درختان، آب در خاک اطراف حیاط مسجد نفوذ کرده است.
ژیلا خدادادی افزود: عصر امروز، با مشاهده ترک خوردگی در سنگفرش حاشیه این باغچه، موضوع مورد بررسی قرار گرفت که به یکباره، سنگفرش ها فرو رفت و گودالی به وجود آمد.
وی تصریح کرد:آثاری از ترک خوردگی در امتداد این فرونشست وجود دارد که احتمال نفوذ آب به سایر مناطق محوطه مسجد را می رساند.
وی تأکید کرد: نفوذ آب به زیر مسجد، خطرات بسیاری را برای این بنای مهم تاریخی به همراه دارد.
خدادادی گفت: با توجه به این که آبیاری درختان می تواند خطر نفوذ آب به سایر بخش های مسجد را به همراه داشته باشد، از کارشناسان امر و مسئولان شهرداری درخواست می شود تا ضمن بررسی میزان نفوذ آب، زمینه جابجایی درختان را فراهم کنند.


مسجد جامع ورامین با قدمتی افزون بر ۷۰۰ سال نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد. 
مسجد تاریخی جامع ورامین در سال ۱۳۱۰خورشیدی به شماره ۱۷۶ در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/۷۲۵۴//۶۱۳۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد ورامین میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب بوده و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی با بیان اینکه قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب با اشاره به اینکه محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند، ادامه داد: در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 6097245

دیگر خبرها

  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها؛ این همه اصرار برای چی؟
  • (عکس) ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها
  • در سوگ امام جعفر صادق (ع) فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها (+ عکس) / دیوار کشی در بخش‌هایی از این بوستان قدیمی تهران
  • ادامه ساخت و ساز شهرداری زاکانی در پارک‌ها؛ دیوار کشی در بخش‌هایی از این بوستان قدیمی تهران/ عکس
  • در سوگ صادق آل محمد فردا در گلستان مراسم دسته روی برگزار می‌شود