Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@03:16:08 GMT

دانشگاه را باید  به بخش خصوصی وصل کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۰۵۰۶

دانشگاه را باید  به بخش خصوصی وصل کرد

رییس جمهور گفت: بی تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند و متقابلا دولت و جامعه هم در برابر دانشگاه مسئول است.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌ الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، اظهار کرد: من خودم را فرزند حوزه و دانشگاه می دانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشحالم درس‌های حوزوی‌ام در حوزه علمیه قم که بالاترین مرکز دینی حال حاضر است و درس علمی‌ام در دانشگاه تهران که همواره یک مرکز علمی با اعتبار است را در کنار اساتید دانشگاهی ممتاز خوانده‌ام.

وی تاکید کرد: مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را بر عهده دارند.

روحانی گفت: بی تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بر دوش دارند و متقابلاً دولت و جامعه هم در برابر دانشگاه مسئول است. اینکه خدمات دولت کافی هست یا نیست، اینکه از لحاظ علمی و ورزشی و رفاهی به اندازه کافی امکانات را فراهم کردیم یا نه باید اعتراف کنم نقص هایی هست و باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: زمین ورزشی فوتبالی که ما می آمدیم ورزش می‌کردیم، الان به محل نماز تبدیل شده است؛ الحمدالله برای نماز یک مصلی خوب درست شده است. البته تاکید می کنم به وزرای مربوطه به همان اندازه که برای علم جوان‌ها وقت می‌گذاریم برای ورزش‌ آنها هم باید وقت بگذاریم. باید همه این موارد برای دانشجو در کنار هم قرار بگیرد تا ما هم بتوانیم بگوییم به وظیفه خود به خوبی عمل کردیم.

رئیس جمهور گفت: گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت، مطلوب ما نیست. فضای کمی و کیفی باید در کنار هم قرار بگیرد. دانشگاه در رشته‌های مختلف به وظایف و رسالت خودش به خوبی عمل کرده است. نسبت به دنیا خیلی عقب نیستیم و حرکت های خوبی داشتیم.

روحانی یادآور شد: چند نمونه دیدم که فردی که پزشک متخصص است و در کشور پیشرفته آلمان بخشی از مسئولیت را بر عهده دارد وقتی یکی از اقوامش به جراحی نیاز دارد به تهران برای عمل می آورد. من پرسیدم چرا اینجا؟ وقتی هر دوی شما آلمان هستید. گفت که ایران به لحاظ درمان و رسیدگی کمتر نیست. او گفت که از لحاظ بهداشتی مراکز درمانی ما بهتر است. حالا این جمله را هم فراموش کنیم؛ مهم این است که آن فرد ترجیح می دهد به ایران بیاید. نشان می دهد کشور ما یک کشور پیشرفته است و برای ما جای افتخار است.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود، گفت: علم پایه مهارت و پیشرفت است در تمام امور، اما علم باید در کنار مهارت و نیازمندی‌های جامعه برای به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال باشد.

وی ادامه داد: شما ممکن است بگویید شغل کافی برای فرد تحصیل کرده نیست، در جای خود درست است؛ اما یک فارغ‌التحصیلی که مهارت دارد زودتر به شغل می‌رشد تا عالمی که علم را خوب می‌داند و در مغزش مطالب علمی انباشته شده است.

روحانی گفت: در سال ۱۳۵۱ به روستاها برای کارآموزی امور قضایی می‌رفتیم. وقتی رفتم در دادگاه دیدم چیزی بلد نیستیم. در حالی که رئیس دفتر یک دادگاه از یک لیسانسه بهتر می دانست باید چه کرد. در کارآموزی قضایی بود که ما یاد گرفتیم. ما بیست دانشجو بودیم که وارد پزشک قانونی شدیم، چند نفر که غش کردند، جنازه‌ها آنجا بود و کار سخت و دشواری بود. آن روزها فهمیدیم پزشکی قانونی چه اندازه سخت است.

وی تاکید کرد: این نکته ای که فرمودند علم در گذشته هر چند سال دو برابر می شد و امروز با گذشت هر چند روز دوبرابر می شود درست است. پیشرفت علم سرعت دارد. در دانشگاه که کتاب همین امروز را درس نمی دهیم. حداقل برای سال قبل است. استادی هم که داریم دانشش به نسبت امروز عقب است. دانشجو را برای کی می خواهیم تربیت کنیم؟ همین امروز؟ دانشجو را برای آینده می خواهیم تربیت کنیم. کارمان مشکل است که دانشجو چند سال بعد نه تنها مشغول کار باشد، بلکه مدیر خوبی هم باشد.

رئیس جمهور گفت: باید دانشجویان مان را برای فردایی که بسیار متفاوت است آماده کنیم. در گذشته با اسب و شتر مسافرت می کریدم الان ماشین داریم. جای اسب تندرو را ماشین گرفته که خوراکش هم ینجه نیست، بنزین می خواهد. جای کارگرها را ربات‌ها می گیرد. من در ژاپن یک کارخانه مهم دیدم همه کارگرانش ربات بودند. مهندسان هم در یک اطاق با کامپیوترهایشان کار می کردند. تحولات بسیار سریع است و بار مسئولیت ما بسیار سنگین شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در برخی دانشگاه های اروپا مهارت استفاده از فضای مجازی را اولین  اولویت گرفتن دانشجو می دادند. ز گهواره تا گور دانش بجوی شعری است که امروز بیش از دیروز به درد ما می خورد. اینکه ده سال پیش چه یاد گرفتیم کافی نیست. آن ها یک پلت فرم است که ما را پیش می برد.

وی ادامه داد: دانشگاه جایی است که برای ادامه و تنظیم فعالیت پژوهشی و دانشی باید فعال باشد. علم فروشی نکنید، اما پژوهش‌ها را بفروشید. کاری کنید که با ارزش بالا و والا در جامعه خودمان و دنیا عرضه شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع خودکفایی دانشگاه‌ها گفت: در آینده می شود دانشگاه به خودکفایی برسد. دانشگاه را باید  به بخش خصوصی وصل کرد. بخش خصوصی آن کسی است که نیمه شب هم برای کسب درآمد بیرون می رود، منتظر صف و مشتری است اما کارمند ساعت کاری دارد و منتظر تمام شدن مشتری است. کار خصوصی و دولتی فرق دارد و ما باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم.

تکمیل می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهور دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۰۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ

دستگیری دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه "یو سی ال ای" در شهر لس آنجلس آمریکا/ رویترز مراسم روز جهانی کارگر در شهر هاوانا کوبا/ رویترز نصب دوش های سیار برای در امان ماندن از گرما در شهر مانیل فیلیپین/ رویترز نوشتن پیام های تشکر برای دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا روی چادرهای اردوگاه های آوارگان جنگی در شهر رفح در جنوب نوار غزه/ رویترز گل های لاله در پارکی در شهر کی یف اوکراین/ رویترز برداشتن آب از چاهی در شهر کاسارا هند/ رویترز جشنواره بین المللی سبک زندگی مسلمانان در گروزنی روسیه/ تاس جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، طی مراسمی در اتاق شرقی کاخ سفید، به جان کری، فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور آب و هوا، مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی کشور را اهدا می کند./ POOL خانواده اسرای اسرائیلی در اختیار حماس در جریان اعتراضاتی یک بزرگراه در شهر تل آویو را مسدود کرده اند./ خبرگزاری فرانسه سفر تبلیغاتی دونالد ترامپ به شهر "فری لند" ایالت میشیگان آمریکا/ رویترز یک کلونی زنبورهای عسل روی چراغ های راهنمایی رانندگی در شهر نیویورک آمریکا اعضای کمیته اقدام مشترک باشگاه مطبوعاتی شهر کراچی پاکستان در حال برگزاری تظاهرات اعتراضی برای حقوق روزنامه نگاران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در باشگاه مطبوعاتی کراچی هستند./ زوما تظاهرات ضداسرائیلی دانشجویان در استانبول در همبستگی با اعتراات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا بر ضد نسل کشی اسرائیل در نوار غزه/ زوما پانداهای باغ وحشی در چین/ زوما گوزنی در یک مزرعه کلزا/ آلمان/ dpa خشک کردن محصول ذرت از سوی کشاورزان بنگلادشی/ زوما کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ اعتراضات روز جهانی کارگر

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی
  • صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • واکنش قاضی‌عسکر به اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا
  • نماهنگ/شریک جرم
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • تحریم عاملی برای خودکفایی و پیش برندگی در کشور شده است
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم