Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@21:33:59 GMT

عملکرد مطلوب پیله‌تر ابریشم خارج از فصل در کلاله

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۸۳۲۰۴

عملکرد مطلوب پیله‌تر ابریشم خارج از فصل در کلاله

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کلاله گفت: برداشت پیله‌تر ابریشم خارج از فصل در این شهرستان که برای اولین بار به‌صورت آزمایشی انجام گرفت، آغاز شد.

علی علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط در این شهرستان برای تولید دو بار در سال پیله ابریشم فراهم است، امسال به‌طور آزمایشی ۱۵ جعبه تخم نوغان برای بررسی نوغانداری خارج از فصل بین نوغانداران شهرستان توزیع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، هدف از انجام این کار را مهیاکردن درآمد دوم برای نوغانداران دانست و افزود: جعبه‌های تخم نوغان خارج از فصل از اوایل شهریور بین نوغانداران توزیع شد. پس از برداشت تعدادی از این پیله‌ها، عملکرد مطلوبی را شاهد بودیم که تقریباً معادل پیله ابریشم بهاره بود. با توجه به این موضوع پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده استقبال خوبی از نوغانداری خارج از فصل شود.

مدیر جهادکشاورزی کلاله در خصوص تغذیه کرم ابریشم در این فصل از سال، گفت: پس‌ از آنکه در فصل بهار برگ توت به همراه شاخه‌ها برای تغذیه کرم ابریشم جمع‌آوری می‌شود، سرشاخه‌های جدید با برگ‌های تازه رشد می‌کند. البته با توجه به خشکی هوا، برگ‌ها کمی سفت‌تر است اما بازهم کرم ابریشم از برگ‌های دوم درخت توت تغذیه می‌کند.

علیزاده با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای خرید پیله‌های تر نوغانداران اندیشیده شده، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در همین منطقه پیله‌ها را تبدیل به نخ و نخ را هم تبدیل به پارچه کنیم تا ارزش‌افزوده بیشتری نصیب منطقه شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ بهار امسال ۱۵۷۰ جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شد درحالی‌که سال گذشته ۸۲۰ جعبه توزیع‌شده بود. امسال از هر جعبه تخم نوغان حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم برداشت شد.

مدیر جهادکشاورزی کلاله با اشاره به ظرفیت بالای کلاله در بخش نوغانداری، بیان کرد:‌ در سطح شهرستان حدود ۲۰ هزار اصله درخت توت وجود دارد. همچنین طی دو سه سال گذشته ۱۲ هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده توزیع شد که به‌زودی به سن باردهی اقتصادی می‌رسند.

علیزاده تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی احداث توتستان در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کلاله را هدف‌گذاری کرده و به دنبال این هستیم که از امسال این کار را در عرصه‌های ملی شهرستان استارت بزنیم.

شهرستان کلاله بعد از مینودشت، رتبه دوم تولید پیله تر در استان گلستان را دارا است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پیله کرم ابریشم كلاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرماندار: نارضایتی اجتماعی از هیچ دستگاه اجرایی در زهک پذیرفتنی نیست

 حسن دهمرده  در جلسه شورای اداری زهک با اشاره به اقدامات مطلوب دولت در سالی که گذشت؛ اظهار کرد: نمره سال گذشته ادارات این شهرستان در تحقق سیاست‌های کلی نظام و اهداف دولت سیزدهم نمره مطلوبی است و باید تلاش کنیم در سال جاری با برنامه‌ریزی درست شاخص‌های توسعه این شهرستان در بخش‌های مختلف ارتقا یابد.

وی افزود: ما چاره‌ای جز جبران عقب ماندگی‌ها و سرعت بخشیدن به فرایند پیشرفت زهک نداریم، بنابراین مدیرانی که در سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری داشتند باید تلاش بیشتری داشته باشند.
فرماندار زهک با اشاره به شعار سال و اولویت‌های دولت سیزدهم، بیان کرد: از عملکرد برخی از دستگاه‌های اجرایی نارضایتی‌های نسبی وجود دارد که باید مدیران نسبت به رفع آن اقدام کرده و از ایجاد ناامیدی در جامعه پیشگیری کنند.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد
  • توزیع تخم نوغان یارانه‌ای بین پرورش دهندگان کرم ابریشم
  • راهنمای خرید، چاپ لیبل فوری ارزان 1 روزه از کجا ؟
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • فرماندار: نارضایتی اجتماعی از هیچ دستگاه اجرایی در زهک پذیرفتنی نیست
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • توقیف ۲۸ تن گندم خارج از شبکه توزیع 
  • توقیف خودرو‌های حامل گندم خارج از شبکه توزیع در جویبار