Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@10:07:41 GMT

افزایش بازگشت زائران اربعین

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۰۷۹۳

افزایش بازگشت زائران اربعین

خبرگزاری آریا- بازگشت زائران به کشور شدت گرفته و تردد در مرزها به صورت روان در حال انجام است.
به گزارش آریا، احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: از اول ماه صفر تاکنون 3 میلیون نفر عازم سفر عتبات عالیات شدند که حدود یک و نیم میلیون نفر به کشور بازگشته اند.
او افزود: مرز مهران شلوغ ترین مرز است و بیش از 55 درصد رفت و آمدها از مرز مهران صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از مهران مرز  شلمچه پرتردد ترین مرز کشور است که تردد اتباع خارجی نیز از این مرز انجام شده است اما در مرز خسروی تراکم جمعیت نسبت به مرزهای دیگر روان تر و کم تر است.
آقای محمدی فر گفت: به زائران پیشنهاد شده است برای سهولت در تردد از مرز خسروی استفاده کنند. این مرز تا ساعت 3 بعد از ظهر باز است و امکانات ویژه ای برای زائران در نظر  گرفته شده است.
وی افزود: ظرفیت پارکینگ ها امسال تکمیل نشد و نظارت بر پارکینگ ها نیز به استانداری های استان ها ابلاغ شده است ، امکانات روشنایی، حصارکشی، نصب دوربین ها و بیمه خودروها شرایط مناسبی را برای کسانی که با خودروی شخصی عازم شده بودند فراهم شد.
حسن پلارک رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین نیز گفت: پیش بینی های لازم برای پذیرایی از زائران در نظر گرفته شده بود. 2 هزار و 500 موکب ساماندهی شدند که از این تعداد 54 درصد در داخل عراق و 46 درصد موکب ها در مرزهای ایران ساماندهی شدند.
آقای پلارک افزود: سالهای قبل تلاقی زیادی نداشتیم اما امسال در برخی مواقع تلاقی ورود و خروج زیاد بود. پیش بینی سه میلیون نفر-  غذا در هر وعده انجام شده بود و خدمات دهی به زائران از پنجم ماه صفر اغاز و اماکن در نظر گرفته شده برای زائران نیز تکمیل شد و آمادگی لازم برای خدمات دهی و پذیرایی زائران تاکنون حفظ شده است.
پلارک اظهار کرد : امسال به علت گرمای هوا کمبود آب و یخ را پیش بینی کردیم اما تاکنون در این مورد مشکلی پیش نیامده است و یخ را از ایران انتقال دادیم و تقریبا بر اساس پیش بینی ها نزدیک به 30 درصد از نظر اسکان و 35 درصد از نظر خدمات دهی پیشرفت داشته ایم.
پلارک درباره همکاری عراق در مراسم اربعین گفت: دشمن از این حماسه ناراحت و عصبانی است و هرسال شیطنت هایی را می کند اما امسال استقبال مردم عراق از زائران گسترده تر بود همچنین حاکمیت عراق در فراهم کردن زیرساخت های موکب ها، شبکه برق و آب تمام قد خدمت رسانی کردند و بهتر از سال گذشته خدمات رسانی و پذیرایی از زائران انجام شد.
بنابر این گزارش سردار حسینی رئیس پلیس راه راهور ناجا هم  درباره ترافیک جاده ها گفت: در محورهای  منتهی به مرزهای 4 گانه ترافیک پرحجمی داریم . شرایط ترافیکی خاص است اما مشکلی نداریم بجز تصادف هایی که بر اثر خواب آلودگی، انحراف به چپ ناشی از سرعت های بیش از حد که توصیه می شود مردم با احتیاط  و دقت بیشتری رانندگی کنند و در ادامه طرح اربعین با پلیس همکاری کنند.
همچنان مراجعه به مرزها را داریم و زمانی می توانیم جاده ها را یکطرفه کنیم که مراجعه به مرز را نداشته باشیم و فقط ورودی به سمت داخل کشور باشند.
سردار حسینی گفت: ممنوعیت برای مرز مهران ، شلمچه و چذابه نداریم اما توصیه می شود مردم مرز خسروی را برای تردد انتخاب کنند. از روز جمعه به احتمال زیاد مرز مهران به سمت ایلام یک طرفه خواهد شد همچنین در مرزخسروی از قصر شیرین به سرپل ذهاب و مرزهای چذابه و شلمپه نیز امکان یک طرفه شدن بعد از روز جمعه وجود دارد.
عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین هم در ارتباط تلفنی گفت: امروز حدود240 هزار نفر وارد مرزهای کشور شده اند. حدود 2 هزار و 500 اتوبوس از نقاط مرزی به داخل کشور هدایت شدند.  همچنین 6 هزار دستگاه روز چهارشنبه درگیر جابجایی زائران بوده اند و با وجود یک میلیون و 400 هزار نفر زائر در کشور عراق از نظر جابجایی مشکلی نخواهیم داشت. حدود 100 هزار سواری در مرزهای شلمچه و چذابه مستقر هستند همچنین 250 هزار نفر با قطار جابجا خواهند شد.
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هم در ارتباط تلفنی گفت: طرح ما هم همزمان از 13 مهر شروع شده  است و تا 30 مهر سه روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت . امسال 40 درصد از نظر تجهیزات و منابع انسانی افزایش داشتیم.4 فروند بالگرد برای خدمات رسانی استقرار یافت.
وی گفت: در داخل عراق 60 مرکز درمانی ایجاد شد که تاکنون 200 هزار نفر خدمت گرفتند. راهنمایی زوار در داخل عراق را جوانان هلال احمر انجام دادند همچنین داوطلبان هلال احمر  گم شدگان نیز را نیز راهنمایی کردند.
سلیمی افزود : 470 پایگاه دیگر هلال احمر نیز امکانات اولیه استراحت را فراهم کرده اند علاوه بر این امکان اسکان اضطراری در مرزها انجام شد. تیم های واکنش سریع در قالب 40 تیم  آماده خدمت رسانی بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افزایش بازگشت زائران اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جلال ماب یکشنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه هفت کمیته زیر مجموعه ستاد اربعین فعالیت می‌کنند، گفت: کمیته‌های تغذیه و درمان جزو کمیته‌های با فعالیت گسترده محسوب می‌شود.

وی با اظهار اینکه سه هزار موکب زیر پوشش کمیته تغذیه ستاد اربعین سازمان دهی می‌شود می‌کنند، گفت: حدود دو هزار موکب در عراق مستقر می‌شوند و خدمات دهی می‌کنند و هزار موکب نیز در مسیر و مرزها و استان‌های مرزی فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بین ۹۰۰ تا هزار موکب نیز به صورت خودجوش و بدون اینکه زیر پوشش و سازماندهی قرار گیرند، خدمات دهی می‌کنند، افزود: این موکب‌ها در مناطق مختلف از جمله خوزستان فعالیت و از زائران حسینی پذیرایی می‌کنند.

جلال ماب یادآور شد: حدود ۷ هزار دستگاه کامیون و خودرو اقدام به انتقال تجهیزات موکب‌ها می‌کنند و بیشتر مالکان خودروها به صورت افتخاری خدمات دهی می‌کنند و طبق پروتکل خاصی و بر اساس همکاری بین گمرک ایران و عراق این خودروها منتقل می‌شوند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نیروی داوطلب به اداره موکب‌ها می‌پردازند، یادآور شد: اتباعی که از خاک ایران برای اربعین حضور می‌یابند، پتانسیل بسیار خوبی برای تبلیغ هستند و باید از این ظرفیت برای تبیین اربعین حسینی استفاده کرد.

وی با اظهار اینکه که سال گذشته ۷۰ هزار زائر خارجی ازخاک ایران روانه اربعین شدند، تصریح کرد: باید از این دستاورد برای تبیین اربعین بهره گرفت.

کد خبر 6091523

دیگر خبرها

  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی