Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@00:22:03 GMT

امسال آب به چند نفر می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۰۹۲۵

طبق آمار، به طور متوسط تا قبل از آغاز دولت دوازدهم، ‌هر سال ۲۶۰ روستا به شبکه آب پایدار وصل می‌شد و در طول شش سال گذشته هر سال ۱۶۹۳ روستا به شبکه آب سالم وصل شده‌اند. در این راستا از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون، نزدیک به ۲۰۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای آب‌رسانی روستایی هزینه شده است.

به گزارش ایسنا، درحالی که میزان آب‌رسانی به جمعیت روستایی ایران تا قبل از سال ۱۳۹۲ به ۹۰۰ هزار نفر می‌رسید، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در وزارت نیرو تا پایان سال جاری ۹۲۱ هزار نفر از هم‌وطنان روستایی دیگر نیز با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی، از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان ابراز امیدواری کرده‌اند که این روند تا پایان دولت دوازدهم ادامه داشته تا تعداد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب سالم به حدود ۱۰ میلیون نفر افزایش یابد و تا تابستان سال ۱۴۰۰ نیز جمعا ۴۰۰۰ روستای دیگر به جمع روستاهای برخوردار از شبکه آب شرب اضافه شود.

در حال حاضر اما بیش از ۵۰۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۱ میلیون نفر فاقد آب هستند و ۶۰۰۰ روستا در کشور با تانکر آب‌رسانی می‌شوند که طبق اعلام، آمار آن سال به سال در حال کاهش است.

بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی

هم‌چنین از ابتدای سال ۱۳۹۵، بودجه مورد نیاز آب‌رسانی به روستاها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد و به روستاهایی که بالای ۲۰ خانوار داشتند، آب‌رسانی صورت گرفت. طبق آخرین آمار بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی ایران تحت پوشش شبکه‌های آب‌رسانی قرار دارند.

به طور کلی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۵ به این محل اختصاص یافت و از محل این اعتبارات ۱.۹ خانوار جمعیت روستایی معادل ۶.۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا تحت پوشش قرار گرفتند. در سال جاری ۱.۲ میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر در ۱۹۵۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند و درصورتی که اعتبارات ادامه داشته باشد تا پایان دولت سه میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر، شاخص بهره‌مندی آب روستایی ۸۲ درصد است. ‌۵.۷ میلیون فقره انشعاب آب در حوزه روستایی وجود دارد و سالیانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب برای تامین آب شرب روستاییان لازم است. برای تامین آب روستاها ۸۵ درصد از آب زیرزمینی و ۱۵ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود

به گزارش خبرنگار مهر، مجید جودی ظهر دوشنبه در بازدید از مناطق آسیب دیده امام زاده ابراهیم شفت اظهار کرد: در دوران خدمتی سه دفعه است که آتش سوزی گسترده در این روستا اتفاق می‌افتد و این مساله بسیار تأسف برانگیز و ناراحت کننده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با تاکید بر لزوم احیای مجدد روستای امامزاده ابراهیم شفت بر اساس اصول علمی و فنی بیان کرد: مسائل فنی، مقام سازی و اصولی سازی در احیا و بازسازی مجدد دهکده سوخته شفت لحاظ شود.

جودی، امامزاده ابراهیم شفت را از معدود روستاهای زیبا و کم نظیر ایران برشمرد و اضافه کرد: مسکن در امامزاده ابراهیم شفت با معیشت و اشتغال مردم منطقه گره خورده است.

وی با تاکید بر سرعت بخشی در ساخت و سازها در امامزاده ابراهیم شفت افزود: اشتغال، اقتصاد و معیشت ساکنین دهکده چوبی شفت به مسکن ارتباط مستقیم دارد و لذا ساخت و ساز منازل مسکونی این روستا باید سرعت بخشیده شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه بازسازی روستای امامزاده ابراهیم شفت بدون پروسه اداری آغاز شود، گفت: امامزاده ابراهیم یک روستای معمولی نیست و باید نسبت به احیا و بازسازی مجدد این روستا اقدامات ویژه و ضرب العجلی صورت گیرد.

جودی با اشاره به تخریب بیش از ۲۵۰ منزل مسکونی در روستای امامزاده ابراهیم شفت بیان کرد: بازسازی و ساخت این تعداد منزل مسکونی در کمتر شش ماه باید به اتمام برسد.

وی از پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با کارمزد پایین خبر داد و افزود: مقدمات پرداخت این تسهیلات برای روستاییان آسیب دیده شفت فراهم شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با تاکید بر لزوم سرعت بخشی کار آواربرداری روستای حادثه دیده شفت بیان کرد: با بکارگیری تمام ظرفیت موجود در استان کار آواربرداری روستای امامزاده ابراهیم شفت انجام می‌شود و در صورت نیاز از استان‌های هم جوار درخواست کمک خواهیم کرد.

جودی با تاکید بر ضرورت حفظ معماری و بافت روستایی در امامزاده ابراهیم شفت اضافه کرد: ضمن تسریع در آواربرداری، بازسازی و ساخت و ساز در روستا باید تلاش شود تا این روستا بر اساس بافت سنتی و روستایی ساخته شود.

وی گریزی هم به آتش سوزی سال ۹۶ در روستای امامزاده ابراهیم شفت زد و افزود: منازل افراد جامانده از آتش سوزی سال‌های گذشته به بهانه آتش سوزی اخیر بازسازی می‌شود.

کد خبر 6098157

دیگر خبرها

  • تعیین معین برای ۱۷ استان سیل زده | بازگشایی ایمن راه‌ های روستایی و عشایری 
  • بیش از یک هزار خانوار روستایی شاهین‌دژ از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند ‌
  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • یک هزار و ۹۱۹ عنوان برنامه عمرانی و غیر عمرانی در استان سمنان انجام شده است/ پروژه آب‌رسانی به ۲۶۰ روستا در دستور کار است
  • روستا‌های بالای ۱۰ خانوار بخش مرکزی گناوه برق‌رسانی می‌شوند
  • امسال رویکرد متفاوتی به اندیشه ورزان جوانی جمعیت داریم
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی