Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@05:53:19 GMT

مرکل و مکرون در مورد برجام بیانیه مشترک صادر کردند

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۲۱۸۸

مرکل و مکرون در مورد برجام بیانیه مشترک صادر کردند

به گزارش ایرنا، فرانسه و آلمان درحالی از ایران خواستار پایبندی به تعهدات برجامی شده اند که خود، تحت فشارهای دولت دونالد ترامپ، تا کنون به تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل نکرده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف ترغیب دیگر طرف های این توافق بین المللی برای پایبندی و حفظ آن، برخی تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده و در صورتی که دیگر طرف اقدام عملی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام های ایران در مسیر کاهش تعهدات برجام ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نشریه "اکتوالیته" فرانسه، سران فرانسه و آلمان در این بیانیه که پس از دیدارهای دوجانبه و نشست وزرای دولت های آلمان و فرانسه در شهر تولوز صادر شد اعلام کردند که "آنها می خواهند ایران یک بار دیگر به تعهدات خود در مورد توافق هسته ای عمل کند."

این دو رهبر اروپایی همچنین نگرانی خود را از افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس به دنبال حمله به زیرساخت های سعودی و علیه آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز اعلام کردند.

نشست وزیران کابینه های دو دولت فرانسه و آلمان، با هدف تعمیق روابط دوجانبه و در آستانه اعمال تعرفه های جدید گمرکی از سوی آمریکا بر صادرات محصولات اروپایی برگزار شد.

دو کشور از سیاست های اروپایی در مقابل تحریم های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حمایت کردند.

در حاشیه این نشست، رهبران آلمان و فرانسه از شعبه مرکزی شرکت هواپیمایی ایرباس در تولوز فرانسه دیدن کردند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این کشور همچنان به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای ایران متعهد بوده و از ایران می خواهیم به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند.

«اگنس واندر مول» تاکید کرد: ایران باید از ورود به یک مرحله جدید در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خوددداری کند که این اقدام چیزی جز افزایش تنش ها به دنبال نخواهد داشت. او افزود: ایران باید با آژانس بین المللی هسته ای هم در چارچوب توافق هسته ای و هم در چارچوب دیگر تعهدات هسته ای اش به طور کامل همکاری کند. 

سخنگوی وزارت خار جه فرانسه تاکید کرد: این کشور بر اساس چارچوب های مشخص شده توسط رئیس جمهوری در بیاریتز و نیویورک به طور کامل به تعهدات خود در خصوص کاهش تنش ها متعهد است.

جمهوری اسلامی ایران بعد از آنکه آمریکا در اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج شده و همه تحریم ها را بازگرداند، هشدار داد که اگر دیگر کشورهای عضو توافق بویژه اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، تعهدات هسته ای اش را طبق برجام کاهش می دهد. 

در این چارچوب و بعد از بی عملی اروپا، ایران در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و تاکید کرده که در صورت عدم اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، مرحله چهارم را عملی خواهد کرد.

مکرون و مرکل در این بیانیه همچنین اعلام کردند که خواهان یک روند سیاسی در سوریه هستند. پاریس و لندن روز چهارشنبه با دفاع از "آغاز یک روند سیاسی در سوریه که از سوی سازمان ملل تسهیل شده" تاکید کردند که "از سرگیری خصومت ها در شمال شرقی سوریه باعث تضعیف ثبات کل منطقه می شود، درد و رنج غیرنظامیان را تشدید کرده و منجر به آوارگی بیشتر می شود."
رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان تاکید کردند: پایان اقدام های نظامی و آغاز یک روند سیاسی که توسط سازمان ملل تسهیل شده، ضروری است"

در این بیانیه مشترک همچنین مرکل و مکرون که در خصوص بحران لیبی، تنها یک راه حل سیاسی می تواند ثبات در  این کشور را به دنبال داشته باشد. دو کشور برای دستیابی به آتش بس و بازگشت به یک روند سیاسی تسهیل شده از سوی سازمان ملل با تعامل شرکای خود بویژه از طریق روند برلین توافق کردند. 

دو رهبر همچنین در شورای وزیران فرانسه و آلمان توافق کردند برای ارائه نسخه جدیدی از سیستم پناهندگی بر اساس مسوولیت عادلانه و همبستگی عملگرایانه بین کشورهای اتحادیه اروپا تلاش کنند. 
مرکل و مکرون همچنین برای دستیابی به اعتماد متقابل در حوزه دفاعی، توافق نامه ای در مورد صادرات اسلحه که بطور مشترک تدوین شده امضا کردند.

کاخ الیزه گفت: این توافق مهر تاییدی بر اعتماد متقابل پاریس و برلین و شرط موفقیت پروژه های مشترک دو کشور مانند هواپیمای جنگی (نسل جدید) است.

بر اساس توافقی که سال ۲۰۱۸ میلادی بین فرانسه و آلمان امضا شد، پاریس مسوولیت ساخت یک جت جنگی نسل آینده را بر عهده گرفت که علاوه بر اقدام های معمول هواپیماهای جنگی، قادر خواهد بود علاوه بر قرارگیری در مرکزیت یک سامانه تسلیحاتی، یک اسکادران پهبادی را هم فرماندهی کند. این هواپیمای جنگی از سال ۲۰۴۰ جایگزین هواپیمای رافال شرکت داسو و یوروفایتر آلمان خواهد شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: اروپا در حال مردن است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در دانشگاه سوربن پاریس مقابل سفرای ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان کمیسیون‌های اروپایی، روسای شرکت‌های بزرگ، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید درباره اروپا و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کرد.
امانوئل مکرون در بخشی از این سخنرانی گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، در نشستی اروپایی در کاخ ورسای، راهبرد جدید اروپا را در مقابل این جنگ و دیگر چالش‌های جهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده بودیم.
وی با بیان اینکه اروپا در حال احتضار (جان دادن یا مردن) است و می‌تواند بمیرد افزود: این فقط بستگی به انتخاب ما دارد که باید هم اکنون و بدون اتلاف وقت صورت گیرد.
مکرون گفت: در برابر خطراتی که پیش روی اروپاست باید از خود بپرسیم آیا در این وضعیت امنیت ما قابل تضمین است؟ آیا به اندازه کافی مسلح و مجهز هستیم؟ در این راستا فرانسه بودجه دفاعی خود را دو برابر کرده است.
وی افزود: باید سریع تصمیم بگیریم که اروپا را بیش از پیش قوی‌تر و پرظرفیت‌تر کنیم. امروز در مقیاس اروپایی ظرفیت‌های دفاعی ما کافی نیست؛ در حالیکه در منطقه کشور‌هایی هستند که ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش داده اند مانند روسیه و ایران.
رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هم اکنون قواعد بازی در دنیا عوض شده است گفت: جنگ در مرز‌های اروپا در جریان است. از طرفی اگر ایران به تسلیحات اتمی مجهز شود همه چیز تغییر خواهد کرد.
مکرون افزود: مدل اقتصادی کشور‌های اروپایی هم خواسته‌های ما را تامین نمی‌کند؛ اروپا باید بیش از پیش به استقلال، حاکمیت و مرزهایش توجه خاص داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید مقیاس و ظرفیت دفاع اروپایی موجود را تغییر داد گفت: اساسی‌ترین خطر برای امنیت اروپا در شرایط کنونی جنگ در اوکراین است؛ بناید بگذاریم تا تجاوزگر برنده میدان شود؛ در این باره روسیه را تحریم و به اوکراین کردیم و خواهیم کرد و خوش شانسی است که آمریکا در کنار ماست.

دیگر خبرها

  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • پروژه مشترک آلمان و فرانسه برای تولید تانک‌های مدرن
  • بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند
  • بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه / فیلم
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند