هنر روایتگری از «اورشلیم» تا«اربعین»/غفوریان چرا به «نسیم» نرفت؟
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۳۵۸۶
خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز پنجشنبه ۲۴ مهرماه میتوانید با سیزدهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفتهای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.
چهره هفته؛ مهران غفوریان از شبکه نسیم تا شبکه سه
این هفته تیزری از یک برنامه استعدادیابی جدید با نام «اعجوبهها» در شبکه سه سیما پخش شد که مهران غفوریان نقش پررنگی در آن داشت و یک روز بعد، اخباری کلی درباره عوامل اصلی این برنامه منتشر شد. اینکه مهران غفوریان نقش مجری این برنامه را دارد و احسان عبدی پور که پیش از این کارگردانی چند فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی را بر عهده داشته، کارگردان برنامه است.
این برنامه که در توضیح آن آمده است «در راستای نشان دادن توانمندیهای کودکان و نوجوانان است» قرار است از ماه ربیع الاول روی آنتن شبکه سه سیما برود و در کنار دو برنامه «عصر جدید» و «میدون» جدیدترین برنامه استعدادیابی شبکه سه خواهد بود.
نکته ویژه این برنامه اما این است که مهران غفوریان که اجرایش را بر عهده دارد پیش از این بارها از علاقه خود به اجرای یک تاک شو در شبکه نسیم گفته بود و ظاهرا تولید این برنامه فعلا منتفی شده است.
غفوریان سال گذشته به خبرنگار مهر اعلام کرده بود: برنامهای در شبکه نسیم دارم که یک تاکشو است که خودم اجرا، کارگردانی و تهیهکنندگی آن را بر عهده دارم و درگیر این کار خواهم بود و در حال حاضر شرایط من برای این برنامه مهیا شده است.
این بازیگر و کارگردان درباره مدل برنامه نیز گفته بود: هنوز اسم این تاک شو قطعی نشده اما مثل خیلی از تاکشوهای آمریکایی است که برخی از آنها در کشور اجرا شدهاند و برخی نه اما این مدل برنامه که در همه دنیا انجام شده در ایران هنوز تولید نشده است و به کار جیمی فالن شباهت دارد.
محمد احسانی مدیر شبکه نسیم نیز در ابتدای تابستان در برنامه «سلام صبح بخیر» از برنامههای تابستانی شبکه گفت و با اشاره گذرایی به طرحی از برنامه مهران غفوریان اشاره کرد. با این حال حضور مهران غفوریان در شبکه سه آن هم در برنامهای که قطعا قرار است در چندین فصل تولید شد و معمولا این مدل از برنامهها پروداکشن و تولید گستردهای دارند نشان میدهد او فعلا به شبکه نسیم باز نمیگردد. از طرف دیگر احتمالا «اعجوبه ها» به رقیبی برای برخی از برنامههای کودک و همچنین برنامههایی همچون «کودک شو» تبدیل خواهد شد که به تازگی گفته شده است قرار است فصل جدید آن نیز به تولید برسد. هرچند هنوز مشخص نیست انتخاب مهران غفوریان برای برنامهای که برای کودکان است چقدر مناسب است و از پس این کار برخواهد آمد یا خیر.
حاشیه هفته؛ رپورتاژهایی در حمایت از سریالها
یکی از برنامههای تبلیغاتی شبکههای سیما در حمایت از سریالهای تلویزیونی خود در قدیم این بود که همزمان با پخش سریال به کوچه و خیابان میرفتند تا نشان دهند مردم همان زمان در حال تماشای سریال هستند و یا در مصاحبههایی با مردم از ویژگیهای مثبت سریال میپرسیدند؛ ساختاری که معمولا نگاهی یک طرفه دارد و فقط تعریف و تمجیدها از سریال و شخصیتها را پخش میکند. این نوع حمایتهای یک طرفه که بیشتر به رپورتاژ آگهی میماند دوباره در دستور کار قرار گرفته است.
به طور مثال چندی پیش برای سریال «بوی باران» چنین مصاحبههایی انجام شد و حتی خود بازیگران سریال به میان مردم میرفتند و مردم با انها درباره سریال حرف میزدند که طبیعتا به بازیگر سریال نقدهایشان را نمیگفتند!
چند شب پیش نیز بعد از پخش سریال «ستایش» چنین مصاحبهای روی آنتن رفت و مردم در گقابل دوربین از علاقهشان به این سریال و حتی جذابیتها و ویژگیهای آن گفتند. نکته این مصاحبهها هم این بود که فقط نکات مثبت و تمجیدهای مردم از سریال را در نظر گرفته بود و میتوانست حداقل در یک حرکت ابداعی چند نفر مخالف را هم پیدا کند تا کلیشه این دست مصاحبهها را بشکند.
پخش این مصاحبهها در حالی است که «ستایش» مخاطب خود را دارد و هم اکنون رکورد بسیاری از سریالها را در تماشای اینترنتی در سامانه تلوبیون شکسته است به گونهای که تعداد مخاطبانش به ۲۰ میلیون رسیده است. بنابراین چنین مصاحبههایی برای کسانی که مخاطب این برنامه هستند تاثیر چندانی ندارد چون به هر صورت سریال مورد علاقه شان را از دست نمیدهند.
برای مخاطبی هم که با پخش دو فصل از سریال آن را انتخاب نکرده است باز هم پخش این مصاحبهها نمیتواند مفید و راهگشا و موثر در انتخاب باشد و اتفاقا یک طرفه بودن ماجرا تاثیر معکوس خواهد داشت.
گروه سوم مخاطبان این نوع برنامهها میتوانند مدیران در نظر گرفته شوند که با نوعی قطعیت میتوان گفت مدیران شبکهها بهتر در کم و کیف بازخوردها و آمار مخاطبان سریالها قرار دارند و چنین رویکردی در تصمیمات و دیدگاههای مدیریتی نیز نمیتواند سودمند باشد.
آرمان زرین کوب تهیهکننده سریال ستایش یکی از تهیهکنندگان موفق این سالهای تلویزیون است و معمولا کمتر از دیگر تهیهکنندگانِ معمولِ سازمان تمایلی برای خبرسازی و حاشیههای پروپاگاندامحور برای سریالهایش داشته است و جای سوال دارد که چگونه راضی شده است چنین برنامهای بعد از سریالش روی آنتن برود که البته از آنجایی که این اتفاق پیش از این در شبکههای دیگر سیما هم رخ داده است شاید برنامهای فرا شبکهای و از بخشهای بالاتر سازمان باشد.
اتفاق ویژه، محمد دلاوری و یک روایت غیرکلیشهای
همزمان با ایام اربعین شبکه یک سیما برنامه جدیدی را با نام «من او» در کنداکتور قرار داده است که محمد دلاوری آن را اجرا میکند.
محمد دلاوری را بسیاری از «خبر» و آیتمهای «صرفا جهت اطلاع» میشناسند بعد از آن او وارد اجراهای تلویزیونی شد و به دلیل حوزه کاری اش بیشتر اجرای برنامههای اقتصادی و اجتماعی مثل «پایش» و «تهران ۲۰» را بر عهده گرفت. خودش در مصاحبهای با علی ضیا در «فرمول یک» گفته بود اجرا و خبر هر دو را دوست دارد اما آنچه باعث شده بود دیگر در کار خبر نباشد این بود که او را از خبر اخراج کردند.
دلاوری که همین چند وقت پیش حضورش در مستند جنجالی "متولد اورشلیم" به کارگردانی حسین شمقدری موردتوجه مخاطبان و رسانهها قرار گرفته بود در آستانه اربعین، اجرای یک برنامه مناسبتی و معارفی را بر عهده گرفته است و از کربلا برنامهاش را اجرا میکند.
نکته ویژه این برنامه این است که او اصلا بنا ندارد به سبک مجریان معارفی سلام و حال و احوال کند و یا شعرهای ادبی بخواند و اتفاقا ماهیت اجراهای اجتماعی و تند و تیزی زبان خود را هم حفظ کرده است. مثلا در قسمتی که دو شب گذشته روی آنتن رفت کنایهای به برخی از رسانهها زد و بیان کرد کسانیکه تیترهایی مثل قربانیان آزادی میزنند خوب است در نظر بگیرند اینجا (کربلا) همه دور هم هستیم و همه امام حسین(ع) را دوست داریم، حتی ادمهایی مثل من که شاید اصلا شایستگی ندارد در اینجا حضور دارم و اینجا نمیتوان آدمها را از هم جدا کرد.
«من او» ساختاری اجتماعی دارد و یک برنامه زنده است که در دل آن از مستندهایی با محوریت خود محمد دلاوری به صورت تولیدی نیز استفاده شده است. دلاوری در این مستندها همراه با دیگر کسانیکه در مسیر پیاده روی اربعین به راهیپمایی پرداخته اند حرکت میکند با انها همکلام میشود از اینکه از کجا هستند و چه میکنند میپرسد، به موکب کودکان میرود و فضایی مستندگونه از آنچه در راهپیمایی اربعین رخ میدهد برای مخاطب تصویر میکند.
روایت این مستندها توسط خود دلاوری انجام میشود که به شکل آیتمهایی کوتاه در لابلای برنامه پخش میشود. خود برنامه نیز به صورت زنده مهمانانی را دعوت میکند که باز هم تلاش دارد در فضایی اجتماعی و متفاوت با دیگر برنامههای مناسبتی این ایام پیش رود هرچند دکور برنامه خیلی اتفاق ویژهای ندارد و در همان دقایق اول مخاطب ممکن است فکر کند برنامهای مثل دیگر برنامه هاست و کانال را عوض کند.
سینما در سیما؛ حاشیههای بررسی پوشش یک بازیگر که جنجال شد
متین ستوده بازیگر سریالهایی مثل «میکائیل»، «سر دلبران» و «لیسانسهها» است اما این بار به دلیل پوشش نامتعارفش در آیین افتتاحیه فیلم «مسخره باز» و حضور در فرش قرمز اکران خصوصی این فیلم دومینویی از حواشی را رقم زد که به تلویزیون هم رسید.
پوشش و حجاب وی در اکران خصوصی این فیلم که با ناهنجاریهایی همراه بود واکنشهای بسیاری را دریافت کرد که باعث شد خودش هم چند باری عذرخواهی کند. اما این بار پوشش بازیگران سبب شد تا مجلس نیز به مساله ورود کرده و وزیر ارشاد را برای پوششهایی که هر از گاهی مساله ساز میشود احضار کند.
سیدعباس صالحی نیز پیش از ظهر چهارشنبه ۲۴ مهرماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود پای تلویزیون را هم به میان کشید. او در پاسخ به پرسشی درباره احضارش به مجلس درباره وضعیت پوشش برخی از بازیگران سینما، اظهار کرد که «این افراد از کسانی هستند که در برنامههای تلویزیونی نیز حضور دارند. همچنین فضای آنجا فضای رسمی نبوده که این بازیگران بخواهند از وزارت ارشاد برای حضور اجازه بگیرند.»
حواشی این اتفاقات طی چند روز گذشته هم در بیست و سی بررسی شد و هم برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه به آن پرداخت. شبکه سه گفتگویی با مسعود نجفی روابط عمومی سازمان سینمایی پرداخت که در آن از آماده سازی یک دستورالعمل سخن گفت که براساس آن چهرههای هنری، سینمایی، ورزشی که در برنامههای مختلف حضور پیدا میکنند اصول و چارچوبها را رعایت کنند و طی آن از لباسی «رسمی» بهره گیرند.
همچنین در این برنامه که روز گذشته ۲۴ مهر روی آنتن رفت حجتالاسلام سیدصادق طباطبایینژاد نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به ایجاد شورایی تحت عنوان شورای سلبریتیها در وزارت ارشاد اشاره کرد. طباطبایی نژاد هم طی یکی دو روز گذشته تلویزیون را بی تقصیر ندانست و در گفتگویی با یکی از رسانهها بیان کرد که به نماینده صداوسیما در مجلس هم در این باره تذکر داده شده است.
پیشنهاد ویژه؛ ماجرای دگرگونی یک زن
نمای رادیو باکس ویژهای است که مدتی است از شبکه نسیم پخش میشود و به تناسب ایام محرم و صفر برخی از نمایشهای رادیویی با چنین فضایی را به تصویر درآورده است. این باکس این بار نمایش رادیویی «خورشید و خاکستر» را برای مخاطب تدارک دیده است.
این سریال رادیویی به کارگردانی رضا عمرانی تولید شده و درباره زنی به نام «نوا» است که در مواجهه با سر مقدس امام حسین (ع) دگرگون شده و جزء اولین کسانی میشود که پیاده به کربلا و محل شهادت آن حضرت میرود.
در این نمایش رادیویی مهدی طهماسبی در نقش «خولی»، شیوا رفیعیان در نقش «نوا» و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش میپردازند و هر روز ساعت ۱۰:۳۰ از رادیو نمایش و ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه تلویزیونی نسیم روی آنتن میرود.
یک نکته درباره این نمایشها میتواند در تصویربرداری و ضبط تصویری آثار در نظر گرفته شود و آن این است که در نمایشهای پخش شده بیشتر کلوزآپی از چهره گویندگان نمایشها پخش میشود درحالیکه زاویه دوربین میتواند به بخشهای دیگری از این اجراهای رادیویی هم بپردازد. به طور مثال یکی از اتفاقات رادیویی مجموعهای از پردازشهای صوتی و افکتهای رادیویی است که برای مخاطبی که همیشه صدای آنها را شنیده و تخیل کرده است تصویرش میتواند جذاب باشد و اینکه این افکتها از صدای قدم زدن، در زدن تا سوت و هر صدای دیگری چگونه صورت میگیرد که میتواند در این ضبط تصویری قابل ملاحظه باشد.
کد خبر 4749270 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: محمد دلاوری سریال ستایش مهران غفوریان شبکه نسیم شبکه سه سیما شبکه یک سیما رادیو نمایش استعدادیابی تئاتر ایران فیلم سینمایی اربعین 98 موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر تئاتر شهر سینمای مستند فیلم کوتاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اربعین حسینی سازمان سینمایی شبکه سه سیما بازیگر تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلمان؛ روایت درست تاریخ
نگارش این سریال را هم خودش بهعهده داشته و حسین طاهری، تهیه کننده این اثر است. جالب اینکه امرا...احمدجو که ید طولایی در نویسندگی و کارگردانی دارد هم به عنوان مشاور با این پروژه همکاری میکند. تصویربرداری این سریال از ۱۰ دی ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار است در ۶۰ قسمت ساخته شود. جالب اینکه در ۱۱فروردین۱۴۰۲ مستندی با نام سلمان درباره مراحل تولید و پشت صحنه فصل اول این مجموعه پخش شد که در نوع خود دیدنی بود.این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی میپردازد و طبق برنامهریزیها تا واقعه غدیر خم ادامه خواهد داشت. سلمان فارسی در نوجوانی ایرانشهر را ترک میکند و مسیحی میشود. او حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیساها و دیرهای مختلف بیزانس سیر و سلوک میکند. این مجموعه یکی از پربازیگرترین و پرلوکیشنترین سریالهایی است که در حال ساخت است و طبق پیشبینیها قرار است در سال ۱۴۰۵ پخش شود. جامجم به پشت صحنه این مجموعه رفته و گزارشی از روند تولید آن داشته و با برخی عوامل آن از جمله حسین طاهری، امرا... احمدجو، حامد میرباقری و مهدی نقویان(رئیس سیمافیلم) هم به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.سلمان درآتشکده ماربین
در انتهای یکی از خیابانهای شهرک سینمایی غزالی و درست پشت کاروانسرای مرمر مجموعه سلمان فارسی قلعهای ساخته شده که نام آن آتشکده ماربین است. یکی از لوکیشنهای اصلی این مجموعه که عوامل گروه مدتی است برای ضبط سکانسهای مربوط به ایران در این لوکیشن حضور دارند و زیر تیغ آفتاب و همراه با باد و خاک در حال ضبط سکانسهایی از این سریال هستند. نزدیک ورودی در اصلی یک پرده کروماکی آبی رنگی وصل و مقابل آن اسبی به یک درخت بسته شده است. اسب گاهی شیههای سر میدهد اما مانعی برای ضبط سریال نیست. فقط رفت و آمدهای بک قاب دوربینها بررسی میشود. گروه در حال ضبط است و ما باید چند دقیقهای را منتظر بمانیم تا کات داده شود. سکانس شلوغ و سختی است. هنرورهای بسیاری با پوشش و گریم مناسب آن سکانس در هر نقطهای از این قلعه ایستادهاند. حتی سربازان و برمکیها نیز با لباس و گریمی که برایشان تعریف شده در میزانسن کارگردان جای گرفتهاند. کمی جلوتر میرویم. انوش معظمی را با گریم و سبیل از بناگوش دررفته و چهره بسیار متفاوتی میبینیم. گرچه ابتدا قابل شناسایی نیست اما همین که دیالوگهایش را میگوید و صدایش را میشنویم، متوجه میشویم که امروز او مقابل دوربین است. هوا بهشدت گرم است و خورشید وسط آسمان قرار دارد. با این حال مانعی برای ادامه کار نیست. از یکی از عوامل میشنویم که حسام منظور، فرخ نعمتی و امیررضا دلاوری در اتاق گریم هستند و خودشان را برای ضبط سکانسهای بعد آماده میکنند. از آنجا که داوود میرباقری حساسیت و دقت بسیاری روی کار خود دارد، این سکانس بارها ضبط میشود تا مورد تایید او قرار بگیرد. البته در این میان صدای هواپیما هم گهگاهی شنیده میشود که یکی از عوامل بهشوخی میگوید: «جالبه که همیشه پروازها تاخیر دارن اما امروز همه پروازها داره بهموقع انجام میشه!»
داوود میرباقری، امرا... احمدجو و حسین طاهری داخل یک چادر نشستهاند و از مانیتور مقابلشان کار را دنبال میکنند. یکباره بادی میوزد و یکی از صندلیهای پلاستیکی به هوا رفته و مقابل پای یکی از اسبها پرتاب میشود و او را عصبانی میکند. سایر اسبها هم که در گوشهوکنار این قلعه ایستادهاند، سروصدا میکنند. نگاهی به اطراف میاندازیم. سربازها و نگهبانان قلعه در برج و باروی قصر مشغول محافظت هستند. فضاسازی میرباقری مثل همیشه حرف ندارد. انگار مخاطب را با خود به قلب تاریخی میبرد که شاید هزاران سال با آن فاصله دارد. یکی از هنروران با سبدی در دست و با اشاره دستیار کارگردان به نقطهای میرود و میایستد که به او گفته شده است. داخل سبد نان و خرما دارد. یکی از هنروران شوخی لقمهای نان و خرما از او طلب میکند و باعث خنده میشود. لباسها و کفشها و گریم هنروران همه نشانگر است که در حال ورقزدن تاریخ چندهزارساله هستیم. نسیمی میآید و صورتها را نوازش میکند اما همچنان هوا گرم است و گروه باید تا شب سکانسهای بسیاری را ضبط کنند. زمان بهسرعت درحال گذراست و گروه هیچ ثانیهای را نباید از دست بدهد. به همین خاطر است که سرما و گرما هم مانعی برای کارشان نشده است. به نظر میرسد این مجموعه از کار قبلی میرباقری سختتر است و به همین دلیل او انرژی بیشتری روی آن میگذارد. در گوشه دیگری از این شهرک هم کارگاههای چرم و کهنهکاری سریال قرار دارد و همزمان تیم دیگری در حال ساخت ادوات جنگی است. لوکیشنهای دیگری هم در حال ساخت است. خلاصه اینکه همه در تلاش هستند تا یک سریال شستهرفته و ماندگار دیگر در تاریخ این رسانه ثبت شود.
استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن
مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در پشت صحنه این سریال حاضر است و درباره روند تولید این پروژه و دقتی که میرباقری در ساخت این اثر دارد و زمانبندی آن به جامجم میگوید: خوشبختانه با حمایتی که ریاست سازمان از این پروژه دارد و بهصورت هفتگی جلساتی برای این پروژه میگذارد، مشکلاتی که در پیشتولید وجود دارد، خیلی زود رفع میشود و حمایتهای لازم از این اثر صورت میگیرد. میتوانم بگویم برای اولینبار طی این ۳-۴سالی که این سریال تولید میشود، لوکیشنهای این بخش تا پایان سال ۱۴۰۳ ساخته شده و آماده است. اما در سالهای قبل اینگونه نبود. به همین دلیل برنامهریزیهای تولیدی نامنظم انجام میشد و ساخت لوکیشن در برنامهریزی سریال تاثیرگذار بود.وی ادامه میدهد: امسال هم دنبال این هستیم که لوکیشنهای مربوط به سال بعد همین امسال ساخته شود تا مانع تولیدی نداشته باشیم و کار با سرعت پیش برود. البته این سرعت با همان استانداردها و کیفیتی است که باید باشد و مدنظر کارگردان و ریاست سازمان هم هست.نقویان همچنین میافزاید:خوشبختانه چرخه تولید درسال۱۴۰۳ راه افتاد، سرعت تولید کارهای الف ویژه بیشتر شد ومدتهاست به استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن رسیدهایم که نیاز آنتن است تا زیر ۱۵ تا دوربین روشن نداشته باشیم و همین طور حمایت میشود. ما الان شش سریال درمرحله پستولید داریم که منتظر آنتن هستند.
حضور ۴۰ بازیگر خارجی
حسین طاهری، تهیهکننده سریال در گفتوگو با جامجم درباره تدراک گسترده برای تولید این سریال عنوان میکند: شایسته کشوری مثل ایران که تاریخ کهن و همچنین سابقه فیلمسازی غنی دارد این است که در تولید آثار نمایشی ارتقا پیدا کند. سریال سلمان فارسی مجموعهای است که سازمان صداوسیما با آن در کنار آقای میرباقری قدم بزرگی برداشته است. ما براساس برنامهریزی تولید را جلو میبریم و از این برنامه عقب نماندهایم. همانطور که قبلا گفتم، اینجا یک دانشگاه است. دوستان و همکاران ما تلاش میکنند از بزرگان در این مجموعه بیاموزند. وی به جامجم میگوید: بخشهای ایران باستان بسیار جالب توجه است، البته همچنان ساخت و ساز ادامه دارد وماتاپایان فصل ایران باستان بیش از۳۰لوکیشن داریم. طاهری درباره انتخاب هنرورها هم توضیح میدهد:۲۰هزار نفر را از میان تئاتریهای سراسر ایران انتخاب کردیم. رزومه دادندو۶۰۰۰نفر از میانشان گزینش شدند که حرفهای هستند، البته در این دانشگاه بیشتر میآموزند. وی در مورد حضور چهرهها نیز عنوان میکند: بیشتر بازیگران ایران علاقهمندی خود را برای حضور در این پروژه اعلام کردهاند و این برای ما باعث افتخار است. اما علاوه بر آنان، چهرههای تازه نیز معرفی میشوند و حدود ۴۰ بازیگر خارجی نیز تا کنون در این سریال حضور پیدا کردهاند. بازیگرانی از مراکش، تونس، یونان، ارمنستان و... از این جمله هستند. برخی از آنان اصلا با ایران آشنایی نداشتند و بهواسطه بازی در این سریال با ایران آشنا شدند. این تهیهکننده درخصوص ادامه تصویربرداری در شهرک غزالی نیز میگوید: دو سه هفتهای در شهرک غزالی هستیم تا فصل زمستان را تصویربرداری کنیم. برای تصویربرداری فصل بهاربه شاهرودبازمیگردیم ویکی دوماه آنجامیمانیم.بازبه تهران بازمیگردیم ودوره پرشکوه ایران باستان را تصویربرداری میکنیم.
میرباقری سنگ تمام گذاشته است
امرا...احمدجو یکی از نویسندگان و کارگردانان پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون است که آثار بسیاری را در تلویزیون ماندگار کرده است. هنوز هم مخاطبان بسیاری با «روزی روزگاری» این هنرمند خاطره دارند. تفنگ سرپر، پشت کوههای بلند و سردار جنگل از جمله آثاری است که برای تلویزیون ساخته است. وی که بهعنوان مشاور با این پروژه همکاری میکند، در اینباره به جامجم میگوید: داوود میرباقری قصه سلمان را اززمان تولداین شخصیت آغاز کرده است. البته از آنجایی که از آن تاریخ اطلاعات جزئی در دسترس است بخشی از فیلمنامه باید دراماتیزه میشد. بهطور مثال پدر سلمان از ملاکان جی در اصفهان بوده و ثروت زیادی داشته است ولی ما از پدر او اطلاعات دیگری نداریم و بخشی از داستان درباره شرایط زندگی وی در ایران و همچنین مسائل پیرامونی او بهصورت داستانی در فیلمنامه وارد میشود.وی همچنین میافزاید: با توجه به تجربیاتی که داوود میرباقری دارد، این سریال آنطور که پیشبینی کردهایم در حال انجام است. البته بهدلایل مختلف ازجمله کرونا توافقهایی داشتهایم اما خللی در کار ما ایجاد نکرده است؛ ضمن اینکه همه شرایط مهیاست و تصور میکنم نتیجه درخشانی هم خواهد داشت.احمدجو در ادامه بیان میکند: میتوانم بگویم سلمانفارسی یک اثر ماندگار و فاخری خواهد بود و از آن سریالهایی میشود که میتواند برای نسلهای مختلف آموزنده و جذاب باشد؛ چون من چند سال است شاهدم که میرباقری برای این کار سنگتمام گذاشته و با تجربه زیادی که در این زمینهها دارد و با همه وجود پلان به پلان این سریال را جلو میبرد.وی با اشاره به منابعی که به آنها در نگارش سریال رجوع کرده است، میگوید: همه زحمات را آقای میرباقری کشیده ومن در کنارش به او کمک میکنم اما برای نگارش، کتابهای زرتشتی ازجمله اوستا مرجع من شده است. تحقیقاتی هم جدا ازفیلمنامه توسط سازمان صداوسیما انجام شده است و من از آنها استفاده میکنم. همزمان برای اینکه در آن فضا قرار بگیرم به این تحقیقات و کتابهای دیگر هم مراجعه میکنم. با همه این احوال گاهی برای یک دقیقه دیالوگ دو یا سه روز وقت میگذارم و گاهی هم گفتوگوها بهراحتی به ذهنم میآید و روی کاغذ مینویسم.وی همچنین درباره زبانی که در سلمان فارسی بهکار برده شده و نحوه گویشها عنوان میکند: اگر بخواهیم زبان را نزدیک به آن زمان انتخاب کنیم، نامفهوم خواهد بود؛ بنابراین من سعی میکنم دستور زبانی را که قابل فهم است با گویش امروزی استفاده کنم ونظرخود میرباقری هم براین مبنابود که دیالوگهابه زبان امروز ومحاوره نزدیکتر باشد.احمدجو در پایان هم میگوید: چند سالی است یک سریال جنگی به نام «تولد» را دارم که اگر بعد از سریال سلمان فارسی همچنان زنده باشم و ویلچرنشین نشوم، میخواهم آن را بسازم. بخشی از کارهایش هم انجام شده است.
بازیگرانی که به عشق سلمان آمدهاند
حامد، فرزند داوود میرباقری است که همواره در کنار پدر تلمذ میکند و در آثاری که او میسازد، هم بازی میکند و هم در پشتصحنه حضور دارد و پدر را همراهی میکند. وی در این سریال هم بهعنوان دستیار کارگردان فعالیت میکند و قرار است نقشی را هم بازی کند که در اینباره به جامجم میگوید: درباره نقشم فعلا صحبتی نمیکنم اما مدتی است که بخش مربوط به ایران را ضبط میکنیم که بخشی از لوکیشنهای این بخش در شهرک غزالی است و بخشی هم در شهرک دفاعمقدس و شاهرود ضبط میشود. از آنجا که طبق زمانبندی پیش میرویم، حدود هشت روز دیگر در شهرک هستیم و بعد به شاهرود میرویم.وی در ادامه در توضیح لوکیشن آتشکده ماربین بیان میکند: این آتشکده در جی یا همان اصفهان سابق است که بیشتر کارهای اداری در این مرکز رخ میدهد. اینجا یکی از لوکیشنهای اصلی بخش ایران است که میتوان گفت ۲۵ درصد بخش ایران در این لوکیشن مقابل دوربین میرود.میرباقری درباره حضور هنروران و انتخاب آنها توضیح میدهد: تمام این افراد از نقاط مختلف کشور انتخاب شدهاند. به همین دلیل اسم آنها را منتخبان گروه کارگردانی گذاشتهایم. چون همه این افراد جزو بازیگران استانهای مختلفی هستند که تجربه بازیگری دارند و به عشق سلمان وارد این پروژه شدهاند. برای اولین بار است که این اتفاق در یک پروژهای افتاده است، چون آقای میرباقری ترجیح میدادند با افرادی کار کنند که تجربه بازیگری داشتند. ما برای انتخاب آنها سفرهای بسیاری رفتیم و دو سال قبل از فیلمبرداری شروع کردیم و به همه استانهای ایران سفر کردیم تا این افراد انتخاب شدند. در حال حاضر برای هر فاز این سریال باز سفر میرویم و افراد دیگری را میبینیم. چون همچنان کار انتخاب بازیگر ادامه دارد و در حال انجام است. در جمع بازیگران اصلی چهرههای جدیدی داریم که پیش از این تجربه تئاتر داشتند و با این سریال معرفی میشوند.میرباقری درباره لوکیشنهای این سریال بیان میکند: هنوز ساخت و سازها و لوکیشنهای این سریال در حال انجام است. اگر فاز ایران را بخواهیم تقسیم کنیم، بخش جی دو لوکیشن اصلی دارد و همین آتشکده و خانه بودخشان، فرماندار جی و پدر سلمان که در شاهرود در حال ساخت است. یکی دیگر از لوکیشنهای اصلی ایران، کاخ تیسفون است و در واقع آن چیزی که در عکسها داریم، نمانده و در حال ساخت است. وی در ادامه درباره تحقیق و پژوهش این سریال میافزاید: پیش از کار، تحقیق و پژوهش انجام شده، اما برای هر فاز از کار باز هم تحقیق و انتخابها انجام میشود. میتوانم بگویم هر دو قسمت از این سریال مثل یک سینمایی حرفهای گرفته شده؛ با همان دقت، حساسیت و انتخاب لوکیشن و بازیگر و... .میرباقری در پایان هم میگوید: فصل بیزانس کار شد و زمان زیادی گذاشتیم. چون لوکیشنهای بسیاری داشت و مدام درسفربودیم. لوکیشنهای فصل حجاز آماده است و برای فصل ایران هم متمرکزتر بودیم. به هر حال در تلاشیم تا کار به موقع تمام شود.