اربعین یا اعلام پیروزی قیام؟
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۷۱۴۴
این همراهان که از ابتدای حرکت امام حسین (ع) از مدینه و حضور در مکه و سپس عزیمت به کوفه، حضرت را همراهی میکردند و همه خیّران برای حضور آنان در کاروان به امام حسین (ع) خرده میگرفتند، شاهدان و خبرنگارانی بودند که در تمامی اتفاقها شاهد و ناظر واقعه بودند و بعدها همه واقعه را براساس مشاهدات خود بازگو کردند و شد رمز ماندگاری قیام امام حسین (ع).
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صدای اثرگذار و اعتراضآمیز علیوار زینب (س) کوفه را به هم ریخت، تا آنکه دستور دادند سر مبارک حضرت سید الشهداء را مقابل حضرت قرار دهند و زینب با دیدن سر برادر، دگرگون شد و فرمود، هلال یک شبه من چرا زود افول کردی! حاکمان کوفه از این جشن خودساخته نه تنها به مقصد خود نرسیدند، بلکه با عکسالعمل جمعیتی مواجه شدند که یکبار دیگر به خود آمدند که با فرزندان رسول خدا (ص) چه کردهاند؟! این ماجرا در بیشتر قصبهها و شهرهای مسیر تکرار میشد و حضور اسرا تحولی در مردم ایجاد میکرد که حداقل حاکمان اموی نتوانند به مقصود خود نایل آیند. این کاروان سختترین ورود را به شام داشت، چراکه مردم شام با مردم کوفه قابل مقایسه نبود. کوفیان دوران حکومت امام علی (ع) را دیده بودند، خطبههای امام را شنیده بودند و با امام و صدایش، فرزندانش و خاندان رسول (ص) آشنایی داشتند و به دلیل آشنایی با این خاندان بود که پای دعوتنامهها را امضاء زده بودند! اما شامیان از زمانی که مسلمان شده بودند، با خاندان ابوسفیان ارتباط داشتند و سالها بود که معاویه را بهعنوان خلیفه پیامبر میشناختند و به اسلامی ایمان آورده بودند که معاویه برای آنان ترسیم کرده بود. برای مردم این شهر، خاندان پیامبر با معاویه شناخته میشد. کاروان اسرا را مدتی پشت دروازه شهر نگاه داشتند، تا شهر را برای جشن پیروزی آماده کنند. بعد از انتظاری سخت، اسرا وارد شهر شدند، این بار هم در میان شادی و جشن مردم شام، همانند مردم کوفه، اما این شادی هم طولانی نشد و مردم شهر تحت تاثیر این خاندان و خطبههایشان قرار گرفتند؛ خطبههایی متفاوت، سخنان کوبنده و اثرگذار حضرت زینب (س) با مردم شام و خطبه سراسر حماسه و معرفت و شناخت و معرفی خاندان پیامبر (ص) که کاخ یزید را به لرزه انداخت؛ توسط امام سجاد (ع). هر چند کاروان اسرا را برای تحقیر یا تکمیل شادی خود به قصر یزید آوردند و یزید سرمست پیروزی با بیاحترامی بر سر مبارک امام حسین (ع)، با شعری وحی و رسالت را هم انکار میکند و فکر میکند که پیروز میدان است! اما در همین مجلس هم وقتی یزید خطاب کرد که خدا شما را به این روز انداخت، پاسخی از حضرت زینب شنید که هیچگاه گمان نمیکرد اینگونه در برابر کسی که بهعنوان اسیر در مقابلش ایستاده، بشنود. دخت علی در مقابل یزید فرمود، یا بن الطلقا:ای پسر آزاد شده جدم، تو بانوان و کنیزانت را در پس پرده قرار دادهای در حالی که دختران رسولالله (ص) در مقابل همگان قرار دارند! حرمت ایشان هتک شده و با صورتی باز آنها را شهر به شهر چرخاندند و هر کس و ناکسی آنها را دید! چه انتظاری میتوان از فرزند کسی داشت که میخواست جگر پاکان را بخورد. مجلس با همه سختیهایش به پایان میرسد، اما نه به سود یزید. اسرا در خرابهای که در کنار کاخ برایشان در نظر گرفته شده بود، باز گشتند. خانمهایی که از کنار خرابه میگذشتند، گاهی پرسش میکردند و با پاسخها تحت تاثیر قرار میگرفتند. کثرت پرسش و شنیدن پاسخ، اثرش را در خانههای مردم شام گذاشت و معرفی شخصیت واقعی آنان زبانزد خانوادههای شامی شد؛ به صورتی که آثار نقل و بازگویی مظلومیت و حقانیت اسرا درخانه شامیان، در مراسم رسمی دیگری خود را نشان داد. هنگامی که در میان جمعیتی که بهاصطلاح برای نماز آمده بودند و خطیب برای خوش خدمتی به خلیفه در وصف پیروزی خلیفه سخن میراند، ناگهان با صدایی مواجه شد که درخواست سخن گفتن بالای چوبها را کرد. این درخواستکننده امام سجاد (ع) بود. یزید که میدانست سخن گفتن او چهره واقعی خاندان اموی را به مردم نشان میدهد، با سخن گفتن او مخالفت کرد و مردم برای سخن گفتنش اصرار کردند و بالاخره موفق شدند. امام سجاد (ع) پس از حمد و ثنای الهی به معرفی خود و اجدادش پرداخت. وقتی خود را معرفی کرد و مردم اطلاع حاصل کردند که از خاندان پیامبر هستند و خارجی نیستند، به خود آمدند و چشمان مردم شام اشکآلود شد و به حمایت از اسرا به خلیفه معترض شدند. خلیفه مجلس را از دست داده دید، به مؤذن خطاب کرد اذان بگوید، مؤذن تکبیر گفت و شهادت بر یگانگی خدا داد و شهادت بر خاتمیت پیامبر (ص)، امام سکوت را شکست و به یزید روی کرد و گفت: این پیامبری که نامش را در اذان میآوری جد من است یا جد تو، اگر بگویی جد من است دروغ گفتهای و اگر میدانی جد من است، چرا فرزندانش را به قتل رساندی و خانوادهاش را اسیر شهر به شهر؟! مجلس به هم ریخت و موجب اولین برخورد رسمی مردم شام با یزید شد که به واسطه شنیدن سخنان ناب و تاثیرگذار امام سجاد (ع)، زمینهای ایجاد کردند که یزیدی که تا آن روز مغرور پیروزی بود، شکست را پذیرا شد و همه گناهان جنگ و نمایش اسرا را به گردن عبیدالله بن زیاد انداخت.
پس از این خطبه و مراسم بود که یزید شکست را پذیرفت و شرطی را پذیرا شد و رسما اسرا از بند آزاد شدند و در اولین فرصت تصمیم به بازگشت گرفتند؛ بازگشتی پیروزمندانه و برنامهریزی شده. اسیران دیروز و دارندگان غل و زنجیر، آزادگان امروز شدند و بهجای غل و زنجیر و اشتران بیجهاز، سوار بر شتران مجهز و پوشیده، آزادانه به اختیار خود راهی را در پیش گرفتند که در روز دوم محرم بهاجبار فرود آمده بودند. آمدند تا پرچم پیروزی کربلا را در محل شهادت امام حسین (ع) برافراشته نگه دارند. حرکت این کاروان به سوی کربلا، اولین قدم برای اعلام پیروزی رسمی قیام اباعبدالله الحسین (ع) است. مقصد کاروان و اعلام پیروزی کنار قبر مطهر امام حسین (ع) و یاران باوفای امام است. کاروان درست در روزی به کربلا رسید که چهل روز از قیام ۱۶۰ روزه امام گذشته بود. امام سجاد و زینب کبری سلام الله علیها در دویستمین روز قیام در روز اربعین در کنار قبر مطهر امام و شهدا پرچم پیروزی را افراشتند و این پرچم پیروزی همچنان بلند است و با افتخار. اگر پس از گذشتن ۱۳۸۰ سال از ماجرای قیام امروز سیل عظیم چند ده میلیونی زائران با زینب همراه میشوند، از این است که قیامی را که امویان میخواستند در سرزمینی دور دست، به یک نزاع خانوادگی و مخالفت با حکومت سرکوب کنند، به همت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و حدود هشتاد خبرنگار و واقعهنگار، جهانی شد و خداوند محبتی از این خاندان را در دل مومنان قرار داد که گرمای این محبت تا ابد سرد نخواهد شد. از این به بعد، لشکر پیروز، نبردی دیگر را آغاز کرد. نبرد روشنگری و بیان واقعیت قیام امام حسین (ع)؛ واقعیتی که پدید آورندگان آن در شب عاشورا پس از روشن چراغها با امام خود بیعتی جاودانه کردند و پیمان بستند تا پای شهادت از امام خود دفاع کنند و در روز عاشورا تمامی به عهد خود وفادار ماندند. دیگر شاهدان زنده این قیام که اجازه میدان رفتن نداشتند، شاهد همه ماجراها بودند، با عهدی که بسته بودند، نگذاشتند این حرکت در درون بماند. با نقش دیگری که ایفا کردند، آنچه را که دیده بودند، مانند خبرنگاری توانمند و شاهدی بیطرف، اتفاقهایی را که شاهد بودند، بازگو کردند و تا بعدها با استناد بر آن کتابهای مقاتل و شرح ماجرای عاشورا تدوین شد، تا این حرکت پیروزمندانه و هدفمند برای ما همیشه تازه و آثار ماندگار داشته باشد.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: اربعین 98 امام حسین کوفه کربلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۷۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم
به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، آیتالله محمدرضا ناصری در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روحانیت یزد اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در فعالیتهای خود داریم، مربوط به حوزه رسانهای و انتشار ارزشهای دینی و انقلابی است.
وی با بیان اینکه ما مطالب، خاطرات، ارزشها و مسائل بسیار زیادی داریم که میتواند تاثیرگذاری بسیار زیادی برای جوامع مختلف داشته باشد افزود: متاسفانه ما برای اینکه این ارزشها و مطالب را به دنیا معرفی کنیم راهکاری نداریم و نتوانستیم به گونهای برنامهریزی کنیم که کلمات اهل بیت (ع) و منطق شیعه برای همه واضح باشد.
نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: حتی امروز ما در ارتباط با انقلاب اسلامی هم آنگونه که باید و شاید برنامهریزی برای معرفی انقلاب به مردم جهان نداریم و رسانههای خوبی برای اینکه بتوانیم انقلاب و ارزشهای آن را به جهان معرفی کنیم نداریم.
آیتالله ناصری با بیان اینکه متاسفانه انقلاب را رسانههای صهیونیستی آنگونه که میخواهند به جهانیان معرفی میکنند خاطرنشان کرد: این ضعف به حدی است که ما حتی در جهان اسلام هم نتوانستیم خودمان را معرفی کنیم به گونهای که بسیاری از علمای اهل تسنن فکر میکنند در شیعه هیچ کتاب فقهی و تفسیری وجود ندارد.
امام جمعه یزد برنامهریزی برای انتشار ارزشها در بعد بینالمللی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: همین الان در کشور خودمان هم خاطرات بسیاری از رزمندگان و علمای خودمان و حتی امام داریم که در ارتباط با آن حرف زده نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه یک جریانی به دنبال فراموش شدن امام و سیره آن حضرت است گفت: ما حتی برنامهای که بتوانیم به دانشآموزان و دانشجویان و دیگر افراد این ارزشها، خاطرات و مطالب را منتقل کنیم را نداریم و این یک ضعف بسیار بزرگی است که ما در جامعه داریم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه در حدیثی از امام صادق (ع) داریم که ایشان فرمودند شما تنها حقایق ما را به مردم اعلام کنید، آنها به سمت ما میآیند عنوان کرد: ما در همین کار انتقال حقایق و ارزشها به جوانان و عموم مردم داخل و خارج از کشور ضعف داریم و باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم.
آیتالله ناصری با بیان اینکه در مقابل این ضعف دشمن تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به انقلاب و ارزشهای آن انجام میدهد اضافه کرد: یکی از اقداماتی که دشمن با تمام توان رسانهای خود در حال انجام دادن آن است، ربط دادن معیشت به انقلاب است، به گونهای که مردم به دلیل ناراضی بودن از گرانی، با انقلاب مشکل دارند.
امام جمعه یزد تصریح کرد: این در حالی است که بحث ضعف و مشکل برخی مدیران و یا گرانفروشی برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان با وجودی که ایراد بسیار بزرگی است، اما با اصل انقلاب در تضاد است و نباید این دو با یکدیگر گره زده شوند.
وی به بیان خاطرهای از عملیات والفجر مقدماتی و اقداماتی که برای اطلاعرسانی این عملیات انجام شد اشاره کرد و افزود: دنیا به خوبی این موضوع را فهمیده که هر کاری میخواهد انجام دهد را از ابتدای کار و آنطور که میخواهند اطلاع رسانی کنند تا مردم را به خود جلب کنند؛ حتی داعش هم برای جذب گسترده نیروهای خود از تبلیغات رسانهای استفاده کرد و تعداد زیادی افراد را از سراسر نقاط جهان به خود جذب کرد.
نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: ما کتابهای بسیار زیادی داریم که در حوزههای مختلف منتشر شده و الان زمان آن است که برای جهانی شدن این کتابها و خاطرات برنامهریزی دقیق داشته باشیم.
آیتالله ناصری به ظرفیت فضای مجازی و ضرورت استفاده از آن در تبلیغ دین و انقلاب اشاره کرد و گفت: باید ارزشهای انقلاب را در فضای مجازی معرفی کنیم، اما باید توجه داشت که فعالیت در هر عرصهای باید متناسب با تکنیکهای همان عرصه باشد به عنوان مثال در فضای مجازی باید با تولید محتواهای کوتاه و مختصر اقدام به انتشار مطالب و تولیدات هنری خود کرد تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد.
امام جمعه یزد بیان کرد: امروز لازم است که اقشار مختلف مردم یک دوره فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را بازخوانی کرده و نسبت به تولید محتوا از این مطالب متناسب با سلایق جوانان و نوجوانان انجام دهند.
در پایان این جلسه از ۴ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد.