Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@18:05:56 GMT

یوزپلنگ‌ها به زودی به یزد منتقل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۹۹۰۷۱

یوزپلنگ‌ها به زودی به یزد منتقل می‌شوند

خبرگزاری میزان- مشاور پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره انتقال یوزپلنگ‌ها به یزد توضیحاتی داد. تاریخ انتشار: 09:51 - 26 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۹۷۸۰

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،نظامی مشاور پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در رابطه با انتقال یوزپلنگ‌های در اسارت پارک پردیسان به استان یزد اظهار کرد: پروژه حفاظت از یوزپلنگ‌ها برعهده دفتر حیات وحش است و ما به عنوان مشاور در این پروژه فعالیت داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:هم اکنون در پارک پردیسان سه یوزپلنگ به صورت اسارت نگهداری می‌شوند که دو یوزپلنگ به دلیل بالا بودن سن احتمال باروریشان پایین است و یوزپلنگ سوم نیز به دلیل کم سن بودن شانس باروری بالایی دارد.

نظامی گفت: دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست برای ادامه پروژه باروری ماده یوز‌های پارک پردیسان برنامه نیمه اسارات آن‌ها را در یکی از مناطق حفاظت شده استان یزد در نظر گرفته است.

وی بیان کرد:ایران (یوزپلنگ ماده جوان) برای این که به سرنوشت دو یوزپلنگ دیگر یعنی پیر شدن در اسارت کامل دچار نشود این انتقال باید هر چه زودتر صورت گیرد.

مشاور پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: در مناطق حفاظت شده استان یزد یوزپلنگ‌های نر بسیاری زیست می‌کنند که می‌تواند برای باروری ایران مناسب باشد.

وی افزود: برای رها سازی یوزپلنگ ماده ابتدا باید محدوده بزرگی در زیستگاه احداث شود تا به صورت نیمه اسارت نگهداری شود.

نظامی گفت: برای انتقال یوزپلنگ به زیستگاه دیگر فاکتور‌های بسیاری در نظر گرفته شده است، یکی این که این یوزپلنگ هیچ گاه به طبیعت باز نخواهد گشت و این گونه در یک محدوده فنس کشی بدون تعارضی نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: ایران در همان محدوده نفس کشی شده می‌تواند آموزش‌های دفاع از خود و یا شکار را یاد بگیرد چرا که در پارک پردیسان تنها خرگوش و مرغ شکار میکند که با یادگیری می‌تواند توله‌های خود را نیز آموزش دهد.

مشاور پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: اگر یوزپلنگ ایرانی در یزد توله دار شود توله‌های آن نیز در طبیعت رها سازی نخواهند شد.

وی افزود: احتمال دارد دلبر یوزپلنگ ماده را برای جذب نر‌های در طبیعت زودتر از ایران (یوزپلنگ ماده جوان) به یزد منتقل شود که اگر این روش موفق بود ایران نیز منتقل خواهد شد.

به گفته نظامی، اسارت یا نیمه اسارت در اولویت نیست بلکه اولویت برای محیط زیست زیستگاه، افزایش محیط بان و تجهیزات آن است، اما استان یزد کمی در این زمینه مردد است و برای انتقال یوز‌ها مصمم نیست.

وی درباره اینکه چرا استان یزد برای انتقال یوز‌ها انتخاب شده است، بیان کرد: چندین دلیل برای این تصمیم وجود دارد؛ یکی این که دلبر و ایران هر دو از زیستگاه‌های شمالی منطقه حفاظت شده توران به پارک پردیسان منتقل شده اند در حالی زیستگاه‌های جنوبی براساس مطالعات ژنتیکی که در سال ۹۳ صورت گرفت دارای تنوع ژنتیکی نایبندان، راور وکالمند بسیار بالایی است.

مشاور پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: توران مهمترین منطقه در زاد آوری یوزپلنگ‌ها است که بهتر است برای انتقال، به آن زیستگاه آسیب وارد نکنیم اگر چه می‌توان به توران نیز فکر کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میزان یوزپلنگ آسیایی یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۹۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد افغانستان در همکاری با ترکمنستان و قزاقستان، سعی دارد با ایجاد یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات، نفت روسیه را از راه افغانستان به جنوب آسیا انتقال دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد هیئت حاکمه افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل این کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی در گفتگو با «رویترز» گفت هدف ایجاد این مرکز لجستیکی صادرات منطقه، از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

وی افزود: پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافقنامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

به گفته عزیزی، پس از شش ماه گفتگو پیرامون طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در ادامه خاطرنشان کرد این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان است.

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارندعبدالکبیر: اتصال منطقه‌ای بدون افغانستان ممکن نیست

وی اضافه کرد: براساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

طبق گفته وی، این مرکز لجستیکی ظرفیت نگهداری یک میلیون تُن نفت را خواهد داشت.

عزیزی درباره تاریخ آغاز عملی این پروژه جزئیاتی ارائه نکرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی 
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند