Web Analytics Made Easy - Statcounter

واکنش‌‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه، رونمایی از طرح سناتورهای آمریکای برای تحریم ترکیه و احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گدشته بوده اند. در این میان، باید به توافق ۱۳ بندی ترکیه و آمریکا درباره سوریه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، آمریکا و ترکیه پنجشنبه (۲۵ مهرماه) بر سر توقف موقت عملیات ترکیه در شمال سوریه به توافق دست پیدا کردند. توافق میان این دو کشور متحد ناتو بعد از گفت‌وگو میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا حاصل شد.

ترکیه و آمریکا بعد از اعلام این توافق، بیانیه‌ای مشترک به زبان انگلیسی صادر کردند که ترجمه متن کامل آن در زیر آمده است:

۱- ترکیه و آمریکا بار دیگر بر روابط خود به عنوان اعضای مشترک ناتو تأکید می‌کنند. آمریکا به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای جنوبی این کشور واقف است. 

۲- ترکیه و آمریکا توافق دارند که اوضاع میدانی به خصوص در شمال شرق سوریه ایجاب می‌کند دو طرف همکاری‌های نزدیک‌تری بر پایه منافع مشترک داشته باشند.

۳- ترکیه و آمریکا بر اساس درک خلل‌ناپذیر از اصل «یکی برای همه و همه برای یکی» همچنان به حراست از خاک و جمعیت کشورهای ناتو در برابر همه تهدیدها متعهد باقی می‌مانند. 

۴- دو کشور بار دیگر تعهد خود برای حفظ جان انسان‌ها، حقوق بشر و حراست از اجتماعات مذهبی و قومی را یادآور می‌شوند. 

۵- ترکیه و آمریکا به فعالیت‌های داعش‌زدایی در شمال سوریه متعهد هستند. این تعهد، همکاری در موارد مقتضی بر سر بازداشت‌گاه‌ها و بر سر گروه‌های مهاجرت‌کرده از مناطقِ سابقاً تحت کنترل داعش را شامل خواهد شد. 

۶- ترکیه و آمریکا توافق دارند که عملیات‌های مبارزه با تروریسم باید فقط تروریست‌ها و پناه‌گاه‌ها، جایگاه‌ها، سلاح‌ها، خودروها، تجهیزات و محل اختفای آنها را هدف قرار دهد. 

۷- ترکیه تعهد خود را برای اطمینان یافتن از ایمنی و  سلامت افراد ساکن در تمامی مراکز جمعیتی در مناطق امن تحت کنترل 'نیروهای ترکیه' ابراز کرده و مجدداً تأکید کرد که نهایت احتیاط را برای اجتناب از آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار خواهد بست.

۸- هر دو کشور بار دیگر بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و به روندِ سیاسیِ تحتِ رهبریِ سازمانِ ملل متحد، که هدف آن پایان دادن به بحران سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تأکید کردند. 

۹- دو طرف توافق کردند وجود یک منطقه امن همچنان برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه، شامل جمع‌آوری مجدد سلاح‌های سنگین ی.پ.گ و از کاراندازی استحکامات و دیگر مواضع رزمی آنها حائز اهمیت و کارکرد است. 

۱۰- منطقه امن در درجه اول توسط نیروهای مسلح ترکیه اجرایی خواهد شد و دو طرف همکاری‌ خود را در تمامی ابعاد مربوط به اجرای آن افزایش خواهند داد. 

۱۱- ترکیه، برای امکان‌پذیر کردن عقب‌نشینی ی.پ.گ از منطقه امن ظرف مدت ۱۲۰ ساعت، عملیات "چشمه صلح" را موقتاً متوقف خواهد کرد. عملیات چشمه صلح بعد از اتمام این عقب‌نشینی متوقف خواهد شد.

۱۲-  آمریکا توافق می‌کند در زمان توقف عملیات چشمه صلح دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر ذیلِ فرمان اجرایی مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ نباشد. دولت آمریکا به منظور تأکید بر پیشرفت‌های در حال انجام برای دستیابی به صلح و امنیت در سوریه طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، با کنگره به نحو مقتضی همکاری و رایزنی‌ خواهد کرد. 

۱۳. هر دو طرف به همکاری با یکدیگر برای اجرای تمامی اهداف مطرح‌شده در این بیانیه متعهد هستند. 

واکنش‌‌ها به توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه

گروه‌های مخالف دولت سوریه و شبه‌نظامیان کُرد این کشور از توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه استقبال کردند.

آنکارا و واشنگتن ساعتی پیش اعلام کردند که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه متوقف خواهد شد و شبه‌نظامیان کرد سوریه نیز متعهد خواهند شد از منطقه امن مورد نظر ترکیه عقب‌نشینی کنند.

معارضان دولت سوریه

اولین گروهی که به این توافق واکنش نشان داده هیأت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بود که از این توافق استقبال کرد. این هیأت مورد حمایت ترکیه است و مقر آن در این کشور قرار دارد.

«آلدار خلیل»، از مقامات کرد سوریه و رئیس مشترک هیأت اجرایی جنبش جامعه دموکراتیک نیز ضمن استقبال از این توافق، مدعی شد که «مقاومت» شبه‌نظامیان کرد سوریه در برابر ارتش ترکیه منجر به حصول این توافق شده است.

او گفت که به زودی در این رابطه بیانیه مفصلی از سوی شبه‌نظامیان کرد صادر خواهد شد.

منبع کردی دیگری نیز به شبکه العربیه گفت که شبه‌نظامیان کرد به آتش‌بس پایبند خواهند بود و در صورت تداوم حملات ترکیه، این شبه‌نظامیان از خود دفاع خواهند کرد.

این منبع گفته است که حملات شبه‌نظامیان کرد علیه مواضع ترکیه نیز متوقف شده است و مسئله خروج آن‌ها از منطقه امن و نوار مرزی با  ترکیه، در دست شبه‌نظامیان کرد است.

دولت سوریه

بثینه شعبان، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به این توافق گفت که این توافق «مبهم» است و منطقه امن ادعایی ترکیه یعنی اشغال کردن بخش‌هایی از خاک سوریه.

او شامگاه پنجشنبه (۲۵ مهر) بعد اعلام توافق آمریکا و ترکیه در مورد شمال سوریه گفت که تمامی دنیا در برابر اشغالگری ترکیه در سوریه ایستاد و آن را محکوم کرد.

خانم شعبان در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که اردوغان آدم خطرناکی است  و به دنبال گسترش تفکر اخوان المسلمین در منطقه و اروپا است.

مشاور رسانه‌ای بشار اسد گفت: «از نظر ما اردوغان اشغالگر است و به کشور ما تعدی و تجاوز کرده است».

بثینه شعبان گفت که هماهنگی دولت سوریه با متحدان ایرانی و روس خود همچنان به صورت روزانه ادامه دارد و بین طرفین اعتماد کامل به یکدیگر وجود دارد.

کردستان عراق

«هوشیار زیباری»، از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق نیز از جمله افرادی بود که از توافق بین ترکیه و آمریکا استقبال کرد و گفت که این توافق «خبر مسرت‌بخشی‌است» برای شهروندان در شمال سوریه.

وزیر خارجه اسبق عراق در حساب توییتری خود نوشت: «اجرای توافق مذکور با حسن نیت، کلید [حل] برای همه طرف‌های [درگیر] است».

حزب اتحاد دموکراتیک

صالح مسلم، رئیس سابق و مسئول فعلی روابط دموکراتیک حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه نیز با بیان هنوز از جزئیات این توافق اطلاعی ندارد، گفت که این حزب به زودی موضع خود در قبال توافق بین آنکارا و واشنگتن را اعلام خواهد کرد.

شورای سوریه دموکراتیک

ریاض درار، رئیس مشترک گروه موسوم به «شورای سوریه دموکراتیک»، نیز با بیان اینکه هنوز از جزئیات توافق آتش‌بس مذکور نمی‌داند، گفت که آنچه برای کردهای سوریه حائز اهمیت است توقف درگیری‌ها است.

مظلوم عبدی

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز از توافق مذکور استقبال کرد و گفت که مقاومت این نیروها نتیجه داد و توافق حاصل شد.

رونمایی از طرح سناتورهای آمریکای برای تحریم ترکیه

«لیندسی گراهام» رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا و «کریس ون‌هولن» از نمایندگان حزب دموکرات در سنا روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری مشترک جزئیات طرح خود برای وضع تحریم علیه ترکیه به بهانه حمله ارتش این کشور به شمال شرقی سوریه را اعلام کردند.

بر اساس اظهارات این دو سناتور آمریکایی، در صورت به تصویب رسیدن طرح آنها علیه ترکیه در سنا، بخش‌های انرژی و نظامی ترکیه و همچنین دارایی‌های مقامات ارشد این کشور در آمریکا هدف تحریم قرار خواهد گرفت و سفر این مقامات به آمریکا نیز محدود خواهد شد.

لیندسی گراهام که از نمایندگان بانفوذ حزب جمهوری‌خواه در سنا محسوب می‌شود، تحریم‌های پیشنهادی علیه ترکیه را «گسترده و شدید» خواند و گفت: «ما از آنچه رئیس‌جمهور در رابطه با تحریم ترکیه انجام داد، تشکر می‌کنیم. ما اینجا هستیم که آن را تقویت کنیم؛ یعنی کاری را که رئیس‌جمهور انجام داد، تکمیل کنیم. کنگره می‌خواهد بسیار قاطعانه بگوید که در برابر شدیدترین اقدام ممکن [اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه] تحریم وضع خواهد کرد.»

احتمال دیدار امیر قطر و محمد بن سلمان

گزارش‌های تأیید نشده حکایت از آن دارد که وساطت کویت برای حل بحران قطر با کشورهای محور عربستان سعودی موفق بوده است.

«عادل مرزوق»، مدیر مرکز تحقیقات و انتشارات «البیت الخلیجی» در پیامی در توئیتر نوشت که خبرهای درز شده به بیرون نشان می‌دهد که وساطت کویت برای برقراری دیدار بین امیر قطر و ولی‌عهد سعودی موفق بوده است.

او مدعی شد که «تمیم بن حمد»، امیر قطر شرط گذاشته است که با «محمد بن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی به صورت دوجانبه و بدون حضور «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی و یا هر نماینده‌ای از امارات دیدار کند.

 کشورهای عربستان سعودی، امارات و مصر پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم (اخوان‌المسلمین)  تمامی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و گذرگاههای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی این کشور بستند. پس از آن این کشورها شروط ۱۳ گانه‌ای برای برقراری دوباره روابط با دوحه مطرح کردند که این شروط از سوی قطر رد شد

منبع: تابناک

کلیدواژه: پیاده روی اربعین حسن روحانی آمدنیوز روح الله زم بورس تهران نفتکش SABITI جام جهانی والیبال حسین فریدون تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات سوریه ایران تحولات یمن آمریکا ترکیه پیاده روی اربعین حسن روحانی آمدنیوز روح الله زم بورس تهران نفتکش SABITI جام جهانی والیبال حسین فریدون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۹۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است

روزنامه حریت اعلام کرده که اسرائیل در تلاش است تا مانع دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او شود.

سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا قرار است نهم ماه مه برگزار شود، رسانه‌های مخالف ترکیه نوشتند که این سفر در آستانه لغو است.

اردوغان بار‌ها به شدت از اسرائیل به خاطر عملیات در غزه انتقاد کرده است. برا‌ی مثال روز سه شنبه نتانیاهو را "هیتلر زمان حال" نامید.

روزنامه حریت به نقل از یک منبع در دولت ترکیه گزارش داد آنکارا هیچ اطلاعاتی در مورد لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا برای گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دریافت نکرده است. 

این نشریه می‌گوید: "هیچ اطلاعاتی از ایالات متحده مبنی بر لغو سفر اردوغان رئیس جمهور به ایالات متحده وجود ندارد. آمریکایی‌ها از قبل خواهان انجام این سفر هستند. "

خاطرنشان می‌شود که مذاکرات اردوغان و بایدن قرار است نهم ماه مه برگزار شود. در حال حاضر وزارت خارجه ترکیه و وزارت روابط خارجی زیر نظر رئیس جمهور هیچ دستورالعملی برای لغو این سفر دریافت نکرده اند.

اردوغان در سفر ماه مه به ایالات متحده، قصد دارد با بایدن در مورد خطرات ناشی از وضعیت فعلی اوکراین گفتگو کند. روسای جمهور همچنین درباره وضعیت غزه و به طور کلی خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • «س.ق» یا «پ.ص» ؛ کدام بازیگر زن باعث اغفال امیر تتلو در ترکیه شد؟
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • امیر تتلو: به خاطر این خانم بازیگر برای اغتشاشات ۱۴۰۱ آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های جنجالی