Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه خبری روسیا الیوم روز جمعه به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که ساعاتی پس از توافق آمریکا و ترکیه درباره آتش بس موقت در شمال سوریه، اطراف شهر راس العین (کوبانی) بامداد امروز گلوله باران شد.

به گزارش تابناک، منابع محلی گفتند که آتش بس نقض شده و صدای تیراندازی و شلیک گلوله را در منطقه‌ای از شهر مرزی راس العین شنیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که کمتر از یک روز پیش آمریکا و ترکیه توافق کردند که ترکیه با توقف پنج روزه حملات به نیروهای کرد به آنها اجازه دهد از مناطقه مرزی عقب نشینی کنند.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

وی گفت: در ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می‌کند.

پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق طرفین ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات توافق اعلام خواهد شد.

ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بوده است.

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه بطول انجامید و پس از مذاکرات خصوصی هیات‌های دوطرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند.

«مولود چاووش اوغلو» در پی اعلام خبر توافق واشنگتن و آنکارا در خصوص عملیات در سوریه گفت که این توافق درباره آتش‌بس نیست بلکه تنها به منزله تعلیق عملیات است.

وی ادامه داد، برای اینکه شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق و حزب کارگران کردستان طی ۱۲۰ ساعت از منطقه خارج شود، عملیات چشمه صلح را موقتا متوقف خواهیم کرد، ولی این یک آتش‌بس نیست.

این تحولات درحالی رخ می دهد که «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، با تردید نسبت به تعهد ترکیه به توافق آتش بس گفت: میان حرف تا عمل اردوغان فاصله وجود دارد و این بیانگر نفاق سیاسی وی است.

از سوی دیگر، نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا توافق میان واشنگتن و آنکارا برای ترک مخاصمه موقت در شمال سوریه را «دروغین» دانستند.

رهبران دمکرات کنگره در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این توافق اعتبار سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند و پیام خطرناکی به متحدان و دشمنان ما می‌فرستد که نمی‌توان به سخنان ما اعتماد کرد. رئیس جمهوری اردوغان هیچ امتیازی نداده، اما رئیس جمهوری ترامپ به او همه چیز داده است.

طبق این بیانیه، مجلس نمایندگان آمریکا چند روز دیگر قرار است یک بسته تحریم‌ها را به منظور کاهش تبعات انسانی خروج آمریکا از سوریه تصویب کند.

برخی جمهوریخواهان نیز از این توافق آتش بس انتقاد کردند.

میت رامنی، سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت، تصمیم ترامپ برای رها کردن هم‌پیمانان کردش در سوریه مثل یک "لکه خون" در کتاب‌های تاریخ آمریکا به جا می‌ماند.

این سناتور ایالت یوتا انتقادهایش از تصمیمات ترامپ در صحن سنای آمریکا مطرح کرد.

او عنوان کرد: این تصمیمی که اعلام شد را به عنوان یک پیروزی معرفی کردند اما این به هیچ وجه به مفهوم پیروزی نزدیک نیست.

این سناتور خاطرنشان کرد، خارج ساختن سربازان آمریکایی محافظ کردها در منطقه "ناقض یکی از وظایف مقدس ما است. این به مثابه حمله به شرافت آمریکاست.

رامنی گفت، امیدوار است این آتش‌بس کارآمد باشد اما توافق با ترکیه باید قبل از آنکه آمریکا سربازانش را خارج می‌کرد حاصل می‌شد نه بعد از آن.

مارکو روبیو، یک سناتور جمهوریخواه دیگر نیز انتقادهای مشابهی را از این توافق آتش‌بس مطرح کرده و گفت: این توافق به جز اینکه به کردها این شانس را داده تا منطقه را ترک کرده و هدف قتل عام قرار نگیرند اما هیچ تغییر دیگری در دیگر مسائلی که من نگرانشان هستم به وجود نیاورده است.

برت مک‌گورک، نماینده سابق آمریکا در کمپین مبارزه با داعش این کشور نیز در توییتر نوشت، این توافق آتش‌بس هدیه‌ای به ترکیه‌ است.

او عنوان کرد: آمریکا در واقع برنامه ترکیه برای گسترش مرزهایش به میزان ۳۰ کیلومتر در داخل سوریه را تصویب کرده بدون آن که قابلیتی برای تاثیرگذاری معنادار بر حقایق میدانی به دست آورد. این سازوکار غیر قابل اجراست.

توافقی برای توطئه علیه کردها!؟

علی محمد صالح رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که  آنچه به عنوان توافق میان آمریکا و ترکیه برای اعلام آتش بس در مناطق کردنشین سوریه و توقف حمله نظامی ترکیه به این مناطق اعلام شده، فقط توطئه ای خطرناک علیه کردها و با هدف اجرای خواست و طرح های اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این مناطق است.

وی افزود که اگر نیروهای کرد سوری،32 کیلومتر از مرز با ترکیه عقب نشینی کنند، این محدوده شامل مناطق مهم و استراتژیک گری سپی و عین عیسی و کوبانی خواهد بود و این مناطق بدون دفاع می ماند و از سوی دیگر بر اساس این توافق منطقه مذکور در اختیار ترکیه قرار گرفته و نیروهای کرد سوری نیز باید سلاح های خود را به آمریکا تحویل دهند.

علی محمد صالح تاکید کرد که این توافق خلع سلاح کردها است و ترکیه  آنچه را که نتوانست در میدان جنگ به دست آورد، از طریق این توافق و با کمک آمریکا به دست می آورد.

همچنین تاکید کرد که این توافق به نحوی طراحی شده که فقط خواست های ترکیه را اجرایی کرده و اگر کردها با آن مخالفت کنند، ترکیه و آمریکا در جامعه جهانی چنان وانمود می کنند که کردها خواهان جنگ هستند و به این ترتیب حمایت های جهانی را از دست داده و فشار افکار عمومی و مردم آمریکا بر ترامپ نیز برداشته می شود. 

نماینده جنبش تغییر گفت که این توافق در درجه اول برای رهایی ترامپ از وضعیت کنونی و فشارهای جهانی و داخلی است و در درجه دوم نیز تامین منافع و خواست های ترکیه بدون جنگ است و کردها تنها متضرر آن خواهند بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پیاده روی اربعین حسن روحانی آمدنیوز روح الله زم بورس تهران نفتکش SABITI جام جهانی والیبال حسین فریدون ترکیه سوریه آمریکا کردها پیاده روی اربعین حسن روحانی آمدنیوز روح الله زم بورس تهران نفتکش SABITI جام جهانی والیبال حسین فریدون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۳۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه سعودی «الشرق»، ظهر امروز (شنبه)، به نقل از منابع خود توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا را قریب‌الوقوع دانست.

این منبع نوشت: «توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است؛ اگر موانع جدیدی ایجاد نشود.»

الشرق می‌گوید واشنگتن ضمانت‌های لازم را از طریق میانجیگران برای توقف جنگ و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه داده است.

به گفته این رسانه سعودی، توافق دست‌کم در سه مرحله انجام خواهد شد و آمریکا برای انجام این توافق ضمانت داده است.

 شبکه الشرق همچنین اضافه کرد در مرحله آتی، اقدامات در جهت یک توافق ملی برای اداره غزه و بازسازی آن متمرکز خواهد بود.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تا لحظه انتشار این گزارش واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

با این حال، حماس دیشب اعلام کرد که برای تکمیل گفتگو‌ها هیأتی به قاهره اعزام خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که حماس دیشب آن را منتشر کرد، اشاره شد که این جنبش با پیشنهاد ارائه‌شده برای آتش‌بس برخورد مثبتی داشته است.

شبکه «الجزیره» نیز، امروز، گزارش داد که هیأت قطری برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس به مصر می‌رود. قطر یکی از میانجیگران اصلی میان دو طرف طی ماه‌های گذشته بوده است.

«ویلیام برنز» رئیس سیا نیز امروز وارد قاهره شده و با «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر دیدار کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • یمن توطئه جاسوسی آمریکا و اسرائیل را خنثی کرد
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت
  • توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران