Web Analytics Made Easy - Statcounter

محشر اربعین حسینی با حضور میلیون ها زائر از کشورهای مختلف دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران که بارزترین حضور را در میان زائران خارجی دارد، با قرائت روایت منقول درباره اربعین حسینی، به سبک مقتل خوانی، در عتبه حسینی آغاز شد.

روایتخوانی اربعین حسینی از سنت های دیرینه در عراق است که معمولا با تابش اولین پرتوهای خورشید، در کربلای معلا و همه عتبات مقدسه و دیگر اماکن مقدسه در این کشور برای عزاداران حسینی قرائت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت اربعین حسینی از اسارت گرفتن زنان و کودکان اهل بیت (ع) بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش آغاز می شود و تا بازگشت آنان به کربلا و زیارت قبر امام حسین (ع) ادامه می یابد.

روایتخوانی اربعین که حدود ۲ ساعت به طول می انجامد شامل خطبه های غراء حضرت زینب (س) در کوفه و مجلس عبید الله بن زیاد و در میان اهل شام و مجلس یزید بن معاویه و همچنین خطبه های غراء امام زین العابدین (ع) خصوصا در مجلس یزید بن معاویه است.

گفت وگوی راهب نصرانی با سر شریف اباعبدالله الحسین (ع)، شهادت حضرت رقیه در خرابه شام، دیدار اسرای کربلا در بازگشت در روز اربعین حسینی با جابر بن عبدالله انصاری در کربلا و بالاخره به رسیدن اسرای کربلا به مدینه منوره و دیدار حزن انگیز حضرت زینب (س) و ام البنین (س) خاتمه می یابد.

به دلیل فضای حزن آلودی که این روایتخوانی دارد، معمولا با اشک و حسرت عزاداران در روز اربعین حسینی همراه است.

پایان روایتخوانی به عزاداری زائران اربعین حسینی ختم می شود که با اعلام اذان ظهر، عزاداران نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه می کنند و این، به مفهوم پایان مراسم اربعین حسینی است.

زائران اربعین حسینی بعد از نماز ظهر و عصر به سرعت شهر کربلا را ترک کرده و همه موکبداران عراقی در کربلا و مسیرهای منتهی به این شهر مقدس، موکب های پذیرایی را برداشته و به این صورت یک اربعین باشکوه دیگر در عراق به اتمام می رسد.

مراسم اربعین حسینی امسال غیر از چند مورد سوانح رانندگی در نتیجه ازدحام جمعیت در طول مسیرهای پیاده روی به سمت کربلا که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته، هیچ گونه حادثه امنیتی شاهد نبوده است.

تعداد جانباختگان ایرانی در مراسم اربعین امسال براساس گفته «میر مسعود حسینیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا ۱۰۰ نفر بوده که ۳۵ مورد ناشی از سوانح رانندگی بوده است.

نیروهای امنیتی عراق با اجرای دقیق طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی و عملیات های پیشگیرانه در طول یک ماه گذشته و کشف و خنثی سازی همه تلاش های تروریستی در ایجاد فضای آرامش و امنیت اربعین امسال نقش بارزی ایفا کردند.

خدمات دهی به زائران و تامین جا و مکان استراحت و غذا برای آنها از دیگر مسایل برجسته امسال بود که هم دستگاه های اداری و خدماتی عراق و هم موکبداران این کشو سنگ تمام گذاشتند.

موکبداران، زائران و نهادهای ایرانی مشارکت کننده در اربعین امسال نیز در کنار برادران عراقی خود در موفقیت اربعین حسینی نقش چشمگیری ایفا کردند که استحسان همه را اعم از مقامات ایرانی و عراقی ها و زائران خارجی از کشورهای مختلف دنیا را برانگیخته است.

طبق اعلام بخش شعائر و مواکب حسینی در تولیت آستان مقدس حسینی ۱۰ هزار و ۷۰۰ موکب از عراق و ۲۱ کشور خارجی امسال در مراسم حسینی به عزاداران خدمات دهی کردند که سهم موکب های ایرانی رقم بی سابقه یکهزار موکب بوده است.

طبق اعلام «رضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون سه میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی از مرزها عبور کرده و در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند که در نوع خود یک رقم بی سابقه دیگر به شمار می رود.

براساس گفته مسوولان تولیت آستان مقدس حسینی (ع) آمار زائران اربعین حسینی (ع) امسال تاکنون ار مرز ۱۸ میلیون نفر فراتر رفته است.

یک مقام مسوول امروز (شنبه) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، گفت که بر اساس جمع بندی اطلاعات، از آغاز مراسم ایام اربعین امسال تاکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر وارد کربلا شدند.

وی گفت که از این میزان همچنین پنج میلیون نفر زائر غیر عراقی هستند که از کشورهای مختلف بویژه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کرده اند. 

این مسوول گفت که ۱۱۰۰ موکب حسینی امسال در کربلا مستقر شده اند و به زائران خدمات رسانی میکنند. 

سال گذشته حدود ۱۴ میلیون زائر از جمله دو میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کرده بودند

مراسم اربعین حسینی امسال نیز در نوع خود یک مراسم باشکوه بود که همه از زائر و موکبدار گرفته تا نیروهای امنیتی و نهادهای دولتی در آن تلاش بی سابقه ای برای موفقیت آن ارائه کردند./ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اربعین حسینی کربلا عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه ستاد برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی دانشگاه علوم پزشکی آبادان ۱۴۰۳ با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، معاون بهداشت، مدیران ستادی، فوریت‌های پزشکی و شبکه‌های بهداشت و درمان تابعه در محل دفتر معاونت توسعه برگزار شد.

بر این اساس در اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ از پانزدهم مردادماه سال‌جاری فعالیت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مرز شلمچه با استقرار نیروهای خدمات‌رسان حوزه سلامت آغاز و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

استقرار ۱۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای در مسیر زائران، یک پایگاه ثابت با ۱۰ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز شهید سلیمانی شلمچه، استقرار هواپیمای بیماربر در منطقه و نقطه‎‌گذاری هفت محل برای ایجاد سالن‌های سرد برای رفاه حال زائران و مدیریت یکپارچه سازمان‌ها و مؤسسات همکار، بخشی از اقدامات پیش‌بینی‌‎شده دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اربعین حسینی پیش‌رو خواهد بود.

کد خبر 6087524

دیگر خبرها

  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیرساخت های اربعین
  • پیش‌بینی اعتبار۳ هزار میلیارد تومانی برای اربعین امسال