Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت سهم به سزایی در اعتلا و خودکفایی سیستم درمانی کشور دارند. اتاق‌های تمیز مستقر در شرکت‌های دارویی، بخشی از این زنجیره طولانی تولید و درمان و بهداشت هستند. اتاق تمیز یا همان کلین روم، همان طور که از اسم آن مشخص است یک فضای محافظت شده برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها است و در صنایع حساسی مانند داروسازی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اتاق تمیز برای اولین بار در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفت. کلین روم در محیط زیست، صنایع میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات و صنعت هسته‌ای نیز کاربرد دارد. اتاق تمیز با توجه به نوع و کاربرد آن انواع مختلفی دارد و استاندارد‌های متفاوتی نیز برای سنجش میزان آلودگی در این کلین روم‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال ISO ۱۴۶۴۴ یکی از این استانداردهاست. در این استاندارد میزان آلودگی‌ها براساس تعداد ذرات کمتر از نیم میکرون در یک فوت مکعب اندازه گیری و تعیین می‌شود. علاوه بر استفاده از این استاندارد ها، اتاق تمیز دارای جنس خاصی از دیوار‌ها و ساختمان است.  بیشتر بخوانید: سانتریفیوژی که نانو ذرات جامد از محلول را جدا می‌کند مجتبی ایزدی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان می‌گوید: مانیتورینگ و پایش شرایط محیطی در صنایع داروسازی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. به همین خاطر کلین روم‌ها بخش مهمی از این صنایع محسوب می‌شوند. شرکت ما برای موفق شد نخستین دستگاه فشار تفاضلی در کشور را تولید کند که در این اتاق‌های تمیز کاربرد دارد.   او گفت: این دستگاه فشار تفاضلی بین داخل و خارج اتاق را اندازه گیری می‌کند. قیمت خارجی آن ۹ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است و محصولی که ما تولید کرده ایم تنها ۳ میلیون تومان قیمت دارد. محصول ایرانی تولید شده از ویژگی‌های مانند ذخیره اطلاعات و باتری پشتیبان برخوردار است. در اصل قیمت تنها ویژگی برجسته محصول ما نیست و از لحاظ کیفیت نیز مدعی هستیم.   انتهای پیام/ شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت سهم به سزایی در سیستم درمانی کشور دارند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری اختراع صنایع داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۲۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| دو تصویر ناب از «ماشین دودی»؛ نخستین لوکوموتیو ایران

نخستین قرارداد راه‌اندازی راه‌آهن در ایران، مربوط به راه‌آهن تهران به شهر ری، به طول ۸۷۰۰ متر بود که در سال ۱۲۶۱ش از سوی ناصرالدین شاه قاجار به فابیوس بوآتال فرانسوی واگذار شد. اما بوآتال چند سال بعد، قرارداد خود را به شرکت بلژیکی «آتلیرز دِ توبیز» واگذار کرد و این شرکت بر اساس قراردادی ۹۹ ساله، دست به احداث خط آهنی زد که زائران تهرانی را به شهر ری و زیارت حضرت عبدالعظیم می‌برد. شرکت همه ادوات مورد نیاز خود را از بلژیک وارد کرد؛ حتی ریل‌ها را از بندر «آنتورپ» بار کشتی کردند و به ایران آوردند.

برای راه‌اندازی قطار، چهار لوکوموتیو بین سال‌های ۱۲۶۵ تا ۱۲۸۳ش وارد ایران شد که اولین لوکوموتیو را «پارس» نامگذاری کرده‌بودند. این خط آهن تا اوایل دوره رضاشاه فعال بود و کار می‌کرد و بعد، برای همیشه از دور خارج شد و فقط بقایای آن در معدود بخش‌های مسیر تهران به شهر ری باقی است.

امروزه نخستین لوکوموتیو وارداتی را که به «ماشین دودی» شهرت داشت در سالن مترو شهر ری نگهداری می‌کنند. تصاویری که مشاهده می‌کنید، هر دو متعلق به همان قطار قدیمی یا «ماشین دودی» است. یکی آن را در حال عبور از دروازه شهر ری نشان می‌دهد و دیگری، قطار متوقف شده در ایستگاه تهران را به نمایش می‌گذارد.

تصویری از اولین لوکوموتیو ایران

عکس: آنتون سوروگین

اولین لوکوموتیو ایران اولین لوکوموتیو ایران

دیگر خبرها

  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • عکس| دو تصویر ناب از «ماشین دودی»؛ نخستین لوکوموتیو ایران
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • ببینید | جهش ایران در تولید قوای پیشرانه، با ساخت نخستین موتور شش سیلندر بنزینی
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر