Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ فیلیپین با نام رسمی جمهوری فیلیپین کشوری آسیایی است که در جنوب شرقی آسیا و در غرب اقیانوس آرام و بین دریای جنوبی چین قرار گرفته و متشکل از ۷ هزار و ۱۰۷ جزیره است که به صورت کلی به سه بخش جغرافیایی تقسیم شده که از شمال به جنوب عبارت‌اند از لوزون، ویسایا و میندانائو. کشور فیلیپین حدود ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلیپین از سده ۱۶ تا ۲۰ میلادی مستعمره اسپانیا و در نیمه اول سده بیستم مستعمره آمریکا بود. این کشور در سال ۱۳۲۵شمسی برابر با ۱۹۴۶ میلادی از آمریکا استقلال یافته و روز ملی آن دوازدهم ژوئن است.

۹۰ درصد مردم فیلیپین مسیحی(۸۱٪ کاتولیک و ۹٪ پروتستان) و بقیه یعنی ۱۰ درصد از کل جمعیت، اغلب مسلمان هستند و بیشتر در جزیره میندانائو در جنوب این کشور ساکنند.

بنا بر برخی گزارش‌ها در مناطق مسلمان‌نشین فیلیپین ۲۵۰۰ مسجد بنا شده که تاریخ نخستین مسجد ساخته‌شده در جزیره «سولو»، به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد. علاوه بر مساجد، ۱۲۰ انجمن‌ و مراکز خیریه اسلامی نیز در این کشور فعالیت دارند.

با توجه اهمیت و نقش مساجد در میان مسلمانان و جامعه اسلامی فیلیپین، رایزنی فرهنگی ایران در مانیل اخیرا دو مسجد نیمه تمام این کشور به نام‌های امام رضا(ع) و امام خمینی(ره) را تکمیل و زیباسازی کرده است، برای آشنایی با روند اجرای این طرح با محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین گفت‌و‌گو کردیم، وی اظهار کرد: رایزنی فرهنگی ایران در مانیل با کمک مالی بنیاد مستضعفان کشورمان نسبت به بازسازی و زیباسازی  مساجد امام خمینی(ره) در شهر «دومانگته»(Dumaguete) در جنوب فیلیپین و همچنین مسجد امام رضا(ع) در شهر «بولاکان» اقدام کرد.

وی افزود: این مساجد را شیعیان منطقه ساخته‌اند، اما مراحل تکمیل آن انجام نشده بود و ما با توجه به وضعیت مساجد که به صورت نیمه تمام رها شده بود، با حمایت بنیاد مستضعفان نسبت به تکمیل آنها اقدام کردیم.

رایزن فرهنگی ایران در مانیل در کنار گنبد مسجد امام رضا(ع) فیلیپین همراه با تعدادی از اهالی منطقه

جعفری ملک تصریح کرد: زمین مسجد امام رضا(ع) اهدایی شیعیان منطقه است و با کمک مالی مردم و شیعیان فیلیپین و دیگر کشورها پیش‌تر مراحل اولیه ساخت آن انجام شد و این مکان عبادی به صورت نیمه ساخته مورد استفاده شیعیان منطقه قرار گرفته بود.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین یادآور شد: مسجد امام خمینی(ره) نیز در سال‌های دور از سوی شیعیان منطقه و با کمک ایرانیان ساخته شده بود که با  توجه به  شرایط آب و هوایی منطقه و نیمه ساز بودن، رایزنی فرهنگی با حمایت مالی بنیاد مستضعفان نسبت به تکمیل این مسجد اقدام کرد.

وی با اشاره اهم فعالیت‌هایی که برای تکمیل این دو مسجد انجام گرفته است، گفت: نصب درب‌های ورودی، نصب سیستم خنک‌کننده، راه‌اندازی سیستم برق و سیم کشی داخلی، لوله کشی آب و ساخت وضوخانه، نصب چراغ‌های روشنایی داخل و بیرون مسجد از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

محمد جعفری ملک ادامه داد: بخشی از فعالیت‌ها نیز شامل بتن‌ریزی مجدد و سیستم عایق‌بندی سقف مساجد که به طور جدی آسیب دیده بودند، با هدف جلوگیری از ریزش باران و عایق‌بندی گنبد و رنگ‌آمیزی آن، نصب سرامیک‌های کف، نقاشی دیوارهای داخلی و بیرونی، ساخت کتابخانه و برخی تعمیرات ساختمانی بوده است.

جعفری ملک همچنین تصریح کرد: با حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی، اعضای انجمن اهل البیت(ع) مانیل، شیعیان منطقه بولاکان و ایرانیان مقیم در مسجد امام رضا‌(ع) در مراسمی رسمی بازسازی این مساجد جشن گرفته شد و ما این اقدام را رویدادی مهم دانسته و آن را به شیعیان حاضر در مراسم تبریک گفتیم.

وی تأکید کرد: در این مراسم ابراز امیدواری شد که با توجه به تکمیل مسجد امام رضا(ع) و راه‌اندازی همه پروژه‌های لازم برای این مسجد شاهد حضور بیشتر شیعیان به ویژه جوانان و نوجوانان در این مکان باشیم.

رایزن فرهنگی ایران در مانیل در ادامه به همکاری مسئولان شهری بولاکان در روند بازسازی این مساجد اشاره کرد و گفت: همکاری خوبی را در این زمینه شاهد بودیم و تکمیل مساجد هدیه‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران به شیعیان منطقه بود و این کار پس از حدود پنج ماه تکمیل شد.

 وی در پایان یادآور شد: «امام ادریس» مدیر و پیش نماز مسجد امام رضا(ع) نیز در جشن تکمیل این مسجد در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از فعالیت‌های این مساجد گفت: ما همیشه از حمایت‌های ایران بهره‌مند شده‌ایم و امیدواریم این حمایت‌ها در راستای ارتقاء سطح علم و فرهنگ شیعیان بیش از گذشته ادامه یابد، سلام گرم ما را به رهبر جمهوری اسلامی ایران برسانید.

تصاویری از مسجد امام رضا(ع) در فیلیپین که به همت ایران تکمیل شد

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآن تکمیل مسجد فیلیپین شیعیان رایزنی فرهنگی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۲۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل

جواد محجوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: در بارندگی روز گذشته در استان سستی و ناهمواری جاده‌های غالباً خاکی و صعب العبور و همچنین تاریکی و دید بسیار کم شبانه، مانع از نقش آفرینی و تلاش جهاد گونه در موقعیت‌های پرخطر سیلابی استان نشد. 

وی افزود: علی رغم وجود تهدید‌های جانبی در بارش‌های رگباری کم نظیر اخیر، شب گذشته عوامل فنی و گروه‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای یزد در بند‌های خاکی و مسیل‌های در معرض آسیب حاضر شدند و با رصد پیوسته خطرات احتمالی، تمهیدات لازم را پیش بینی کردند. 

گفتنی است مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت علاوه بر حضور شبانه در مکان‌های مذکور، امکانات و ماشین آلات در اختیار را برای حضور میدانی و عملیات عمرانی موردنیاز بسیج کردند. رصد لحظه‌ای آمار بارندگی براساس مدل‌های مختلف علمی و دبی ورودی رودخانه‌ها و بند‌ها و ارسال هشدار‌های لازم به مسئولین ذیربط نیز از مهمترین اقدامات این شرکت در حوادث اخیر محسوب می‌شود. 

شایان ذکر است در بارندگی اخیر، دبی اندازه گیری شده در رودخانه تفت به ۹۲ مترمکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش از ۱۰۰ سال رسید. این حجم از رواناب می‌تواند به خوبی گویای تلاش‌های تاثیرگذار عوامل میدانی کلیه دستگاه‌های ذیربط در مدیریت و کنترل خسارات ناشی از آن باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • جستجوها برای کودک غرق شده فلاردی ادامه دارد/ پنج روز تلاش بی‌وقفه نیروهای امدادی
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • فیلیپین نخستین حریف نوجوانان دختر ایران/ تلاش ۱۳ تیم برای جام
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل