Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام گفت: ایران به‌لحاظ فنی توان غنی‌سازی ۲۰ درصدی را دارد و این موضوع نیز بارها توسط متولیان موضوع هسته‌ای اعلام شده است، اما آنچه مانع از آن شده است که تاکنون چنین امری از سوی کشورمان اجرایی شود، عدم نیاز به این درصد از غنی‌سازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: غنی‌سازی زیر پنج درصد را LEU  یا همان اورانیوم کمتر غنی‌شده می‌نامند و مصارف آن صنعتی و صلح آمیز است؛ اما در مقابل غنی‌سازی ۲۰ درصد قرار دارد که آن را HEU یا اورانیوم با غنای بالا می‌نامند و مصارف دوگانه دارد. بنابراین عبور ایران از سطح پنج درصد از لحاظ تکنیکال پیام خود را داشته و نگرانی‌هایی را در پی خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: از همین رو است که کشورمان با توجه به داشتن توان فنی و علمی این سطح از غنی‌سازی تاکنون به انجام آن مبادرت نکرده است.

قهرمانپور با بیان اینکه آنچه ایران در گام سوم انجام داد،  تست سانتریفیوژهای جدید بوده که مورد تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار گرفته است، گفت: تست سانتریفیوژهای جدید که از لحاظ توان عملی و علمی از سطح بسیار بالایی برخوردارند و به کشورمان کمک می‌کند تا در زمان کمتر و با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گذشته غنی‌سازی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: برخی از دستگاه‌های جدید که مورد تست قرار گرفته‌اند حتی تا ۱۰ برابر نسبت به نمونه‌های قبلی (P۱) توان بالاتری دارند که این امکان را می‌دهد کشورمان به‌سرعت و با زمان کمتری به نقطه مطلوب خود برسد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هرچند ایران در حال حاضر به‌دنبال ارتقای علمی و افزایش توان هسته‌ای خود است ولی این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که در صورت ادامه خودداری اروپا از اجرای تعهدات خود، غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی کشورمان انجام خواهد شد.

قهرمانپور بیان کرد: در برجام هرچند سقف معینی برای ذخیره اورانیوم اعلام شده ولی از لحاظ شکلی به ایران این امکان را می‌دهد که این ذخایر را در ترکیب‌های مختلف حفظ و نگهداری کند. ایران در گام دوم خود در کاهش تعهدات نیز بحث محدودیت در ذخایر را مورد هدف قرار داده و تلاش می‌کند تا سقف مشخصی از اورانیوم را با درصد پایین غنی‌سازی کرده و ذخیره کند.

وی با اشاره به این موضوع که گام‌های ایران تاکنون بیشتر جنبه سیاسی داشته تا فنی و خط قرمزهای اروپایی‌ها را رد نکرده است، اضافه کرد: اگر ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد را شروع کند و یا سانتریفیوژهای جدیدی را که در سایت فردو در حال مطالعه روی آنها بوده را به نطنز منتقل کرده و در آبشارهای ۱۶۴ تایی قرار دهد، کشورمان را در مسیر جدیدی قرار می‌دهد که برخی آن را «اقدام قاطع» می‌نامند.

کارشناس مسائل بین الملل درباره تهدیدات اروپا درباره خروج از برجام در صورت برداشته شدن گام چهارم از سوی ایران نیز گفت: برعکس آنچه سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد،  اروپا می‌تواند بر اساس متن برجام از مکانیسم ماشه استفاده کند و برای آن محدودیتی وجود ندارد؛ اگر آنها دست به این اقدام بزنند، یک اشتباه راهبردی را مرتکب شده‌اند.

قهرمانپور با بیان اینکه در صورت استفاده از مکانیسم ماشه، عملا اروپایی ها از فرآیند پرونده هسته‌ای ایران حذف شده و دوباره مسئله هسته‌ای به موضوعی دوجانبه میان تهران و واشنگتن تبدیل می‌شود، گفت: اگر این اتفاق بیافتد دیگر اروپایی ها توان تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند و از همین رو به نظر می‌رسد که اروپا به هیچ وجه سراغ خروج از برجام یا استفاده از مکانیسم ماشه نمی‌رود.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۵۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی جایگزین پزشک نمی‌شود

مرتضی صانعی طاهری گفت: با اینکه هوش مصنوعی توانسته در قسمت‌های مختلف حوزه سلامت وارد شود، اما به دلایل زیاد از جمله پیچیدگی‌های حوزه پزشکی باعث حذف پزشک نشده است و از اینکه هوش مصنوعی بتواند، تمام فعالیت‌های یک پزشک را انجام دهد، فاصله بسیار زیادی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در آینده پزشکانی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند با هوش مصنوعی فعالیت کرده و از این مهارت بهره ببرند، تصریح کرد: میزان تاثیرپذیری رشته‌های مختلف پزشکی از هوش مصنوعی متفاوت است و برخی رشته‌ها مثل رادیولوژی بسیار تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به برپایی سی و نهمین کنگره انجمن رادیولوژی ایران که ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در محل هتل المپیک برگزار می‌شود، افزود: یکی از محور‌های اساسی کنگره امسال انجمن رادیولوژی ایران نقش هوش مصنوعی در رشته رادیولوژی است که مورد بحث و بررسی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت. در این کنگره چالش‌های مربوط به هوش مصنوعی و نیز مباحث دیگر از جمله تصویربرداری سیستم عضلانی/اسکلتی، زنان و بارداری، سر وگردن و همچنین اخلاق پزشکی در رادیولوژی ارایه خواهد شد.

به گفته صانعی طاهری، از هوش مصنوعی می‌توان در تسریع و افزایش دقت تصویربرداری، کاهش دوز اشعه دریافتی بیماران، پردازش سریع‌تر و دقیق‌تر تصاویر، ارتقای کیفیت تصویربرداری قلبی عروقی، تشخیص سریعتر سرطان‌ها، تصویربرداری سایر ارگان‌ها و تصویربرداری جنین می‌توان بهره گرفت.

وی ادامه داد: از دیگر کاربرد‌های هوش مصنوعی در رشته رادیولوژی می‌توان به وقت‌دهی بیماران، کمک به انتخاب بهترین پروتکل درمانی به منظور تعیین میزان اشعه دریافتی و در روند تصویربرداری بازسازی‌ها، افزایش کیفیت تصاویر، اندازه گیری ها، مستند سازی، کمک به جمع آوری و استخراج اطلاعات بیماران نام برد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران یادآور شد: یکی از نمونه‌های بارز مطالعات هوش مصنوعی در رادیولوژی در دوران پاندمی کووید بود که پزشکان سراسر دنیا با حجم بالای کار و کار طاقت فرسا و شرایط بحرانی تشخیصی روبرو بودند. انجمن رادیولوژی نیز تجربه مدیریت موفقی برای ارایه خدمات تله رادیولوژی و ارائه خدمت به هم‌میهنان سراسر کشور داشت.

وی گفت: کنگره رادیولوژی ایران یکی از بزرگترین کنگره‌های تخصصی پزشکی در کشور به شمار می‌رود که همه ساله میزبان استادان داخلی و خارجی و نیز رادیولوژیست‌ها و سایر رشته‌های تخصصی است. این کنگره با حضور بیش از چهار هزار نفر از رادیولوژیست‌ها، دستیاران رادیولوژی و رشته‌های مرتبط و نیز با حضور بیش از ۴۰۰ سخنران به ارایه جدیدترین دستاورد‌های علم تصویربرداری خواهد پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی جایگزین پزشک نمی‌شود
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در بانجول
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند
  • (تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
  • لزوم قانون‌مندی کاندیدهای مجلس برای رقم زدن انتخاباتی پرشور و بدون حواشی
  • پوستکوعلو: نمی‌توان به بهانه تیم‌سازی در دستیابی به موفقیت ناکام ماند
  • حمایت قاطع مردم پشتوانه فرماندهی انتظامی کشور برای ادامه طرح نور
  • کادر فنی تیم ملی والیبال ایران تکمیل شد