Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:25:18 GMT

بهره‌برداری قانونی معادن با چالش معارضین محلی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۵۱۸۱

بهره‌برداری قانونی معادن با چالش معارضین محلی

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی پیش از این به ایرنا گفته بود، منابع طبیعی، جنگل‌ها، ذخایر معدنی و ... به منزله سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود و دولت ها امانتداران مردم هستند و انتظار می‌رود مشکلاتی از این دست با استفاده از شوراهای روستایی، مقام‌های استانی، بخشداران، فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به شیوه کدخدا منشی برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از موارد برداشت‌های غیر مجاز سنگ و خاک طلا از معدن «اندریان» شهرستان ورزقان در آذربایجان شرقی در ماه‌های گذشته بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشته است.

محمد رضا بهرامن رئیس هیات‌مدیره شرکت زرین داغ آستارکان که با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی از کشور روسیه از ۱۰ سال قبل تاکنون براساس مجوزهای قانونی نسبت به اکتشاف تا فرآوری در معدن مزبور اقدام کرده، تصریح کرد: بالغ بر ۲۵ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری است.

وی یادآورشد سهم طرف ایرانی ۳۰ درصد و ۷۰ درصد نیز به سرمایه‌گذار خارجی در معدن طلای «اندریان» اختصاص دارد.

به گفته رئیس خانه معدن ایران، معارضین از سال ۹۷ نسبت به تخلفات آشکار در این معدن مبادرت می ورزند، این درحالی است که ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در این محل فعالیت دارند و متجاوزین به این معدن، کارکنان آن را مورد ضرب قرار داده اند و آسیب های مالی و روانی را پدید آورده اند.

وی خاطرنشان ساخت: اکثریت معارضین از روستاهای اطراف و بومی منطقه هستند که به تجهیزات و ماشین آلات معدن آسیب وارد ساخته اند.  

براساس آمارها، بیش از ۶۵۰ معدن در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که ۴۱۱ معدن فعال است. کانی‌هایی از جمله مولیبدن، طلا، مس و نفلین سینیت از جمله مواد معدنی استخراج شده در این استان به شمار می‌رود.

بهرامن یادآور شد: بهره برداران معادن به منزله مستاجرانی محسوب می شوند که معدن را برای دوره های ۲۰ تا ۲۵ سال در اختیار می گیرند، اما روند فعالیت معارضین ضمن تهدید فعالیت این بخش، پیامد خروج سرمایه ها را می تواند به دنبال داشته باشد.  

مروری بر پیشینه عملکرد معارضین در ارتباط با بخش معدن نشان می دهد که از اواخر دهه ۸۰ معدن سنگ دهبید در استان فارس تحت تاثیر فعالیت معارضین قرار داشت که در سال ۹۲ با تخریب و آتش سوزی کارگاه، فعالیت معدنکار با تعطیلی همراه شد، استان کرمان نیز که ذخایر مختلف معدنی را از سنگ آهن، مس و ...در خود جای داده، نیز با پدیده معارضین روبروست.

امروز بهره برداران بخش معدن از دستگاه متولی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) درخواست دارند تا نسبت به این مشکل چاره اندیشی لازم را داشته و ضمن حمایت از سرمایه گذاری در ابن بخش، ضامن حفظ اشتغال و رونق تولید باشند.

ایران از حدود ۶۰ میلیارد تن ماده معدنی شناسایی شده برخوردار بوده که از این رقم بالغ بر ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی است.

پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور سالیانه بطور متوسط ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی را استخراج می‌کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن روسیه استخراج معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت عصر امروز یکشنبه در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم‌آباد با اشاره به اینکه رویکرد مدیریتی صحیح مهم‌ترین نکته درباره موفقیت این مجموعه است، اظهار داشت: این مدل سرمایه‌گذاری جزو مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا است که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی را به دنبال دارد.

وی انجام کارهای پژوهشی و تولید محصولات کاملاً ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و حتی نژاد دامی که وارد شده، تغییریافته و ایرانی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم‌آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کنند، افزود: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.

شفقت با اشاره به اینکه شهرک صنعتی این مجموعه به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد بر ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم‌آباد تأکید کرد و افزود: باتوجه‌به سطح اراضی این مجموعه، اگر گیاهان دارویی در این مجموعه کشت و عصاره‌گیری شود مردم نیز می‌توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی ادامه داد: این قابلیت در شهرهای دیگر لرستان نیز وجود دارد تا جایی که بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه دیگر استان هم این امکان وجود دارد.

استاندار لرستان، تأکید کرد: جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری این چنینی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

شفقت بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبتی در راستای اشاعه فرهنگ «ما می‌توانیم» دانست و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه‌گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد و این مدل مدیریتی تسری پیدا کند.

کد خبر 6091372

دیگر خبرها

  • پروژه بزرگ آبرسانی استان قم به بهره‌برداری می‌رسد
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود