Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان مجموعه مستند "رخ خورشید" گفت: عدم توجه مسؤولان، سطحی انگاری و عدم تخصص گرایی در میان تولیدکنندگان مستند، عوامل اصلی عقب ماندگی و محجور ماندن این ژانر در ایران است.

علی رمضانیان در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: تولید مجموعه مستند چهار قسمتی "رخ خورشید" به صورت رسمی از سال 93 آغاز شد و به منظور شناسایی مکان‌های تصویربرداری نیمی از ایران مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت پس از پایان پیش تولید مطالعاتی این مستند، تصویربرداری در 10 استان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ریتم کلی پروژه "رخ خورشید" بر اساس ارتفاع مناطق است، عنوان کرد: کار به گونه‌ای بوده که از کوه‌زیانی که در ارتفاع 3000 متری کوهستان‌های ایران زندگی می‌کنند تصویر برداری را آغاز کرده و به خلیج فارس و سواحل مکران ختم می‌شود.

این کارگردان تصریح کرد: در قسمت اول "رخ خورشید" بخشی از حیات کوهستان، بخش دوم موجودات ساکن کوهپایه، بخش سوم نیز بیابان و کویرها با نمایش زیبایی‌های کمتر دیده شده کویرهای ایران و در پایان داستان آب از سرچشمه‌ها تا رودهای کویری؛ در این مستند ۴ قسمتی به نمایش درآمده است.

رمضانیان خاطرنشان کرد:  تمامی تلاش تیم "رخ خورشید" بر این اصل بوده  که تصاویر منحصر به فرد و دیده نشده‌ای از ایران روایت کنیم که برای مخاطب تکراری نباشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

وی عنوان کرد: موفقیت یک مستند در گرو تیم پژوهشی و هنری آن است که خوشبختانه در این زمینه توانستیم با به کمک گرفتن از دکتر خانی، دکتر واعظ نیا، دکتر قالیباف، مهرداد اسکویی، عطا پناهی و جمع زیادی از متخصصان سازمان محیط زیست و دانشگاه‌های ایران با پشتوانه علمی بسیاری کار را شروع کنیم. مرحله تولید پروژه نیز حاصل زحمت گروهی 100 نفره شامل عوامل اجرایی پروژه و محیط بانان خستگی ناپذیر است .

این کارگردان افزود : متاسفانه خشکسالی‌های اخیر، ازبین رفتن زیستگاه‌های حیات وحش و تعارضات مختلف انسانی، حیات وحش ایران را در تمامی مناطق با بحران روبه‌روکرده است؛ به طوری که بیشتر زیستگاه‌های ایران با خطر جدی نابودی حیات وحش و حیات گیاهی  مواجه شده است.

رمضانیان در خصوص محدودیت‌های ساخت این مستند، عنوان کرد: محدودیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست پس از مشکل پیش آمده در مورد گروه میراث پارسیان مزید بر علت شد و باعث شکل گیری محدودیت‌هایی برای عوامل ما در بعضی از استان‌ها شد ولی درنهایت ما توانستیم با وجود محدودیت‌های وارده ، 50 درصد مطلوبات پروژه نهایی را محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه، مستندسازی طبیعت ما در عرصه بین المللی جایگاه مطلوبی ندارد، عنوان کرد: عدم توجه مسؤولان، سطحی انگاری و عدم تخصص گرایی در میان تولیدکنندگان مستند، بی توجهی به سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و قابلیت‌های فراوان طبیعت ایران در جذب توریست و درآمدهای حاصل از آن، عوامل اصلی عقب ماندگی و محجور ماندن این ژانر در ایران است.

گفتنی است مجموعه "رخ خورشید" به تهیه کنندگی عطا پناهی  در حال سپری کردن مراحل پایانی صداگذاری و ضبط موسیقی است و تا قبل از زمستان آماده پخش از تلویزیون خواهد شد .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مستندسازی مستندساز مستند حیات وحش حیات وحش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۶۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، از مجموع ۴۵ اثر متقاضی شرکت در پیچینگ ملی تخصصی مستند کوتاه که با هدف حمایت حرفه‌ای و ارتقای سطح کیفی آثار کوتاه مستند، توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، تعداد ۵ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

اسامی آثار راه‌یافته به صحن پیچینگ مستند کوتاه به شرح زیر است:

ریشه در کوهستان/ آرمان قلی‌پور از شهرکرد

بیمارستان درختان/ شروین وحدت از تهران

باغ/ فرود عوض‌پور از خرم‌آباد

صنوبر/ رضا اکبریان گالشکلایی از ساری

روزی که محیط‌بان گریست/ هادی شریعتی از نجف‌آباد

مرحله نهایی این رویداد در قالب جلسه پیچینگ حضوری، روز ۴ شنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در محل سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد و برگزیدگان نهایی موفق به عقد قرارداد تولید اثر خود تا سقف ۳ میلیارد ریال با انجمن سینمای جوانان ایران خواهند شد.

کد خبر 6097956

دیگر خبرها

  • برنامه‌های کاروان زیرسایه خورشید در استان یزد تشریح شد + فیلم
  • فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه ملی و بین‌المللی رسانه است
  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی جنایات اسرائیل را مستندسازی کند