Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:08:30 GMT

دلیل مهم خراب‌شدن کولر خودرو را بدانید

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۶۶۳۹

دلیل مهم خراب‌شدن کولر خودرو را بدانید

حتما در روزهای گرم تابستان تجربه نشستن در خودرویی که در اثر تابش آفتاب، داخل آن داغ شده را دارید. شرایطی که گاهی قابل تحمل نیست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آچارباز، کولر یا سیستم تهویه مطبوع خودرو، مجموعه سیستمی است که، هوای سرد و مطبوع را در کابین خودرو به گردش در می‌آورد. با این وجود در روزهای گرم تابستان هوای مطلوب، داخل خودرو جریان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستم تهویه خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در کنار هم فرایندی فیزیکی را انجام می‌دهند تا گرمای کابین گرفته شده و هوا خنک شود. حال اگر هر کدام از این بخش‌ها دچار خرابی شوند، به‌طور قطع در عملکرد صحیح کولر، خطا رخ می‌دهد. سرویس تعمیر خودرو در محل آچارباز آماده خدمات‌رسانی در زمینه‌های مختلف خودرو شماست. در هر جای شهر که باشید با یک تماس، تعمیرکار سیار خودرو در محل آچارباز کنار شما خواهد بود.

مواردی که در ادامه آمده است، تنها بخشی از مشکلاتی است که برای کولر خودرو ایجاد می‌شود. بهتر است قبل از شروع فصل گرم سال، سیستم تهویه خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز با متخصص تعمیر خودرو مشورت کنید. 

خرابی کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور مهم‌ترین بخش کولر خودرو است. گاز مبرد یا سیال کولر، به وسیله کمپرسور به حرکت درمی‌آید. در واقع کمپرسور گاز سیال را از داخل اواپراتور به کندانسور و بعد از آن به کپسول خشک کننده هدایت می‌کند و پس از آن مجدد گاز سیال را به داخل اواپراتور فرستاده و موجب حرکت داخل آن می‌شود. حال اگر کمپرسور کولر خودرو دچار مشکل شود، در عملکرد سایر قسمت‌ها تاثیرگذار است. مشکلاتی که برای کمپرسور پیش می‌آید شامل از کارافتادگی، ضعیف شدن قطع و وصل شدن و یا افت فشار است.

شاید سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کپسول خشک کننده و اواپراتور چه هستند؟

کپسول خشک کننده، منبعی برای ذخیره سیال یا گاز مبرد است. همچنین این کپسول رطوبت گاز را جذب می‌کند.

اواپراتور هم دمای داخل کابین را کاهش داده و رطوبت هوا را جذب می‌کند. در واقع می‌توان گفت که عملکرد کولر خودرو شبیه به کولر گازی بوده و به این صورت است که با روشن شدن کولر و حرکت فن، جریان هوا با عبور از اواپراتور، سرما را به داخل کابین ماشین منتقل می‌کند. مانند کولرهای گازی خانگی، با تولید سرما، رطوبت داخل کابین، طی فرایند تقطیر، باعث ایجاد قطرات آب شده و باید به خارج از کابین منتقل شوند. این عمل توسط لوله‌هایی انجام می‌شود که برای این کار طراحی شده‌اند.

کثیف بودن پره‌های کندانسور  کولر خودرو

یکی دیگر از مشکلاتی که موجب عملکرد نادرست سیستم تهویه خودرو می‌شود، کثیف بودن پره‌های کندانسور است. با کثیف شدن این پره‌ها، اتومبیل گرم شده و آمپر آب در ترافیک و رانندگی با سرعت پایین، بالا می‌رود. پس بهتر است در بازه‌های زمانی منظم نسبت به تمیز کردن این پره‌ها اقدام کنید.

تعمیر کولر خودرو

خرابی فن کندانسور کولر خودرو 

در صورت خرابی فن کندانسور، باد کولر گرم می‌شود. مواردی از جمله خرابی رله، وجود مشکل در یونیت کنترل دما و کامپیوتر خودرو، ضعیف شدن باتری و گرم شدن بیش از حد موتور می‌توانند موجب خرابی در فن کندانسور شوند.

کثیف بودن اواپراتور داخل کابین خودرو

به دلیل عبور هوا از اواپراتور، گردوغبار روی آن را پوشانده و لایه‌ای از کثیفی، سطح آن را فرا می‌گیرد. با کثیف شدن اواپرتور، دمای داخل کابین بالا رفته و بوی نامطبوعی فضای داخل را فرا می‌گیرد. این قسمت حتی می‌تواند فضای خوبی برای تجمع و رشد میکروب و باکتری باشد. پس مانند سایر قسمت‌ها، گاهی هم نسبت به تمیز کردن اواپراتور اقدام کنید.

خرابی ترموستات کولر خودرو 

خرابی ترموستات فشار زیادی به کمپرسور وارد کرده و موجب یخ زدن اواپراتور و یا قطع کمپرسور می‌شود. این مورد خنک نبودن باد کولر را به همراه دارد. البته خرابی ترموستات می‌تواند به مشکل برق و باتری خودرو هم مربوط شود. در بحث چگونه سلامت برق و باتری خودرو را بسنجیم؟، می‌توانید مشکلات برق و باتری خودرو را بررسی کنید.

خراب شدن سنسور فشار گاز کولر خودرو 

خرابی سنسور فشار گاز، موجب بالا و پایین رفتن فشار گاز در حین رانندگی شده و در نهایت باعث بالا و پایین شدن لحظه‌ای باد کولر می‌شود. در صورتی که این روند تکرار شود، فشار و آسیب شدیدی به کلاچ کمپرسور و قطعات دیگر کولر وارد می‌شود.

خراب شدن دریچه‌های کولر خودرو

گاهی به دلایلی بسیار ساده و پیش پا افتاده مانند، بازوبسته کردن داشبورد و یا نصب سیستم صوتی، دریچه‌های کولر دچار مشکل و آسیب می‌شوند، که در این شرایط باد کولر عملکردی که از آن انتظار دارید را ندارند.

تعمیرکار کولر خودرو

بوی نامطبوع کولر خودرو

همانطور که در بخش مشکل اواپراتور گفته شد، گاهی به‌دلیل تجمع ذرات ریز و وجود جلبک روی پره‌های اواپراتور، بوی نامطبوعی همراه باد کولر در کابین منتشر می‌شود.

گاهی هم با مسدود شدن لوله تخلیه آب اواپراتور، این بوی نامطبوع ایجاد می‌شود.

صدای زیاد کولر خودرو 

شل شدن تسمه کمپرسور و قرار نگرفتن آن در جای خود، یکی از دلایل اصلی ایجاد صدای آزاردهنده کولر خودرو است.

این مشکل را شاید خودتان هم بتوانید حل کنید. با سفت کردن تسمه و پیچ‌های اتصال کمپرسور می‌توان این صدا را برطرف کرد.

خالی شدن گاز کولر هم یکی از دلایل بروز سروصدا است. البته شارژ کردن گاز کولر کاری است که باید توسط تعمیرکار خودرو انجام شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تعمیر خودرو کولر خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899942

دیگر خبرها

  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!
  • ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!
  • سارقان خودرو را همراه کودک ربودند
  • متلاشی شدن باند ۵ نفره سارقان موتورسیکلت و داخل خودرو در اندیمشک
  • نامه جالب یک پدر برای خانواده اش درباره استفاده از کولر!
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو به بهانه کمک
  • ربودن کودک چهار ساله با خودرو مادرش
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو مادرش
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو مادرش/ سارقان کمک کردند ماشین خراب روشن شود اما...
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو مادرش | سارقان کمک کردند ماشین خراب روشن شود اما...