Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باز بودن درب منازل مردم عراق روی زائران حسینی، به نمایش گذاشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ایجاد و گسترش همگرایی‌ بخشی از الگوهای اساسی برخاسته از ظرفیت اربعین است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد مبلغی در مراسمی به‌مناسبت اربعین حسینی، با تقدیر از مردم عراق برای استقبال باشکوه از زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: باز بودن درب منازل مردم عراق روی زائران حسینی، به نمایش گذاشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ایجاد و گسترش همگرایی بخشی از الگوهای اساسی برخاسته از ظرفیت اربعین حسینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اربعین حسینی نمادی بزرگ است که الگوهای رفتاری مهمی مانند حرکت، پویایی، نشاط، پرهیز از خمودگی، توقف و درجازدگی و دوری از انفعال و انزوا، بسط اخلاق و کرامت و تعمیق وحدت و همگرایی را به ما ارائه می‌دهد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه یکی‌ از عوامل نشاط، بقا و تحرک هر جامعه، نمادهای آن جامعه هستند، افزود: بر اساس دانش اجتماعی، تقویت نمادها به‌ویژه نمادهایی که ابعاد فرهنگی نیرومندی بردوش می‌کشند موجب تداوم حیات آن جامعه است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمادهای یک ملت، جمعیت و اتباع یک دین به دو دسته تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: یک دسته تنها نقش هویت‌بخش دارند و بازسازی هویت جامعه را در گذر و امتداد زمان، تضمین و تأمین می‌کنند که اگر این نمادها را از مردم، ملت و اتباع  یک دین بگیرند در مسیر بازسازی هویت خود، دچار اختلال می‌شوند.

وی افزود: دسته دیگر علاوه‌بر نقش هویت‌بخشی، الگودهنده نیز هستند و این از آن جهت است که در این بخش از نمادها خود الگو، نماد شده است که نمونه آن‌را در اعمال حج و عمره همچون احرام و طواف و سعی صفا و مروه می‌بینیم.

آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه اربعین از آن دسته نمادهایی است که افزون‌بر نقش هویت‌بخشی، نقش الگودهندگی نیز دارد؛ کمااینکه اربعین حسینی متضمن نمادهایی از جنس الگوهای رفتاری است، یادآورشد: نماد اربعین با فعال شدن خود، کارکردهای اجتماعی مهمی را خلق می‌کند که در صدر این الگوها حرکت کردن و جابه‌جا شدن به سمت یک یا چند هدف معین است.

وی با یادآوری اینکه حرکت کردن، یعنی پویایی داشتن و رفتن به سمت تحول و خلق مفاهیم اخلاقی و هویت‌بخشی و این  بزرگ‌ترین الگویی است که ظرفیت‌های آن در اربعین حسینی تعبیه شده است، ادامه داد: اربعین برای ما حامل این پیام است که توقف و درجا زدن، حرکت نکردن، خمودگی، تسلیم شرایط شدن، انفعال، انزوا و از راه خدا دست کشیدن، معنا ندارد و بر اساس قیام حسینی(ع)، باید حرکت کرد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اربعین حسینی مزاحم یک مذهب و در پی ایجاد انحصار برای مذهب دیگر نیست، گفت: پیام اربعین استقلال، عزت، وحدت و هویت امت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عضو مجلس خبرگان رهبری اربعین ۹۸ مردم عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود

علی اکبر حسینی محراب، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان در محل سرسرای استانداری بیان کرد: پیش‌بینی و استفاده از امکانات برای ارائه خدمات به زائران در استان باید به بهترین شکل انجام شود.

حسینی محراب ادامه داد: دستگاه‌های استان از تمامی امکانات و تجهیزات خود برای فراهم‌سازی شرایط استقبال از زائران حسینی استفاده کنند.

استاندار خوزستان گفت: مسیر تردد اتباع خارجی در مراسم بزرگ اربعین حسینی امسال نیز همچون سال گذشته از مرز چذابه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت استان بحث آماده‌سازی مسیر اربعین حسینی است، اظهار کرد: موکب‌داران گرداننده اصلی اربعین حسینی هستند و مسئولان وظیفه ایجاد زیرساخت برای مواکب را دارند.

خوزستان از جمله استان‌های کشور است که طی ۱۳ سال گذشته میزبان و مسیر تردد زائران حسینی در ایام اربعین بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳