Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:16:32 GMT

«پائولونیا درخت شگفتی‌ها»

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۴۷۶۹

«پائولونیا درخت شگفتی‌ها»

این کتاب ۹۶ صفحه‌ای سال ۱۳۹۶ از سوی انتشارات شهرآرا و موسسه فرهنگی و هنری یاران علم و فرهنگ عرشیان به چاپ رسیده و روانه بازار شده است.

هر جلد از این اثر که در قطع رقعی و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده با قیمت ۱۰ هزار تومان در اختیار خوانندگان به ‌ویژه علاقه‌مندان به حوزه کشاورزی قرار گرفته است.

نویسنده این کتاب مطالبش را در قالب هشت فصل ارایه داده و تاریخچه درخت پائولونیا، ضرورت رویکرد به محصولات پربازده، معرفی گیاه‌شناسی، ژنتیک و اصلاح نژاد، برآوردهای مالی و اقتصادی کاشت پائولونیا، خواص چوب و مصنوعات چوبی، کاشت، آبیاری و هرس، کووهی و تغذیه و آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز عناوین این فصول را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده این کتاب ۲۲ صفحه از آن را به انتشار تصاویری تمام رنگی از مراحل مختلف کاشت و مراقبت‌های درخت پائولونیا اختصاص داده که برای علاقه‌مندان مفید است.

پائولونیا گونه‌ای از درختان بومی و ارزشمند مناطق شرق آسیا است که خاستگاه آن چین، تایوان، مالزی و ژاپن است و این درخت به دلیل جوانه‌زنی بسیار سخت بذر در طبیعت مدت‌های مدیدی در منطقه ماکوئو به صورت بومی رشد داشت و تقریبا ناشناخته بوده است.

پائولونیا به‌عنوان شاهکار خلقت در زمینه تولید اکسیژن، چوب و صنایع جانبی آن است و در تولید عسل و داروهای سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

در مقدمه این کتاب آمده است: بشر در دوران‌های مختلف از گیاهان بهره بسیار برده به‌طوری که تامین نیازها در حوزه غذا و پوشاک تا دارو، مصالح ساختمانی، سوخت و بسیاری از حوزه‌های دیگر با گیاهان تامین می‌شده است و هرجا نیازی داشته محیط زیست در کنارش بوده است.

ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت در تمامی بخش‌های زندگی نیاز ب فرآورده‌های چوبی دارد و با محدودیت منابع جنگی و طبیعی باید تامین نیاز به صورت کشت در تقاضای چوب و سایر مصارف پاسخ داده شود.

۱۴ میلیون هکتار در ایران جنگل وجود دارد و این درحالیست که در نیم قرن اخیر از ۱۸ میلیون هکنار ذخایر جنگلی چهار میلیون هکتار آن از دست رفته است.

۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن هکتار از اراضی کشور به صنعت چوب آن هم صنوبر که چوب درجه ۳ محسوب می‌شود اختصاص یافته و ۲ و نیم میلیون متر مکعب تولید دارد.

بخشی دیگری از زراعت چوب ایران نیز درخت اکالیپتوس است که به دلیل حساسیت به سرمازدگی قابل اطمینان و پایا نیست و می‌طلبد در صنعت چوب کشور به کاشت درخت پائولونیا توجه مضاعفی شود.

بیش از ۵۰ واحد بزرگ مصرف چوب در ایران نیاز سه میلیون متر مکعبی دارند که از طریق واردات تامین می‌شود و تولید چوب مرغوب پائولونیا در ایران طالب زیادی خواهد داشت و قابلیت صادرات فرآورده‌های متنوعی چون روکش، پارکت و سایر اجرا را نیز دارد.

در فصل ضرورت رویکرد به محصولات پربازده عنوان شده که ایران در زمره ایران در زمره مناطق کم باران با آب محدود است که درحال حاضر با اینکه حدود ۲۰ درصد از درآمد ناخالص ملی به بخش کشاورزی اختصاص دارد اما اغلب کشاورزان بدون برنامه فعالیت می‌کنند باید محصولات کم‌آب بر اما با ارزش افزوده بالا جایگزین تولید محصولاتی چون هندوانه شود.

در فصل سوم این کتاب پائولونیا شاهکار خلقت در زمینه گیاه‌شناسی معرفی شده که رشد آن اعجاب‌آور و سریع است مزایای زیادی دارد.

فصل چهارم این کتاب نیز به محاسبات اقتصادی کشت پائولونیا اختصاص دارد و با درنظر گرفتن قیمت جهانی این محصول که هر متر مکهب آن ۱۰۰۰ دلار است می‌توان آن را گزینه‌ای مطلوب برای کشاورزی دانست.

خواص چوب، زن مخصوص و هدایت الکتریکی و گرمایی، انتقال صدا، سهولت خشک شدن، مقاوم به پوسیدگی و تغییر از خصوصیات پائولونیا است که در فصل پنجم کتاب مشروح به آن پرداخته شده است.

سه فصل انتهایی این کتاب به ویژگی‌ها و شرایط کاشت و مراقبت از پائولونیا اختصاص دارد که به صورت تشریحی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در نگارش این اثر از ۹ منبع ایرانی و خارجی استفاده شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا استان مرکزی فرهنگی معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر

به گزارش خبرآنلاین،طبق اعلام روابط عمومی منطقه ۷، اخیرا فیلمی در فضای مجازی به نمایش در آمده است که نشان می دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است. روابط عمومی منطقه ۷ تهران طی اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: «ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح گردید و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

ایسنا در خبری نوشت: در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد. از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می زند.

در پایان اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.»

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899835

دیگر خبرها

  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • شگفتی بزرگ صداوسیما برای مردم ایران؛ صبح بخیر مسئولین!
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • شگفتی‌سازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملتهای فوتسال آسیا
  • المپیک شگفتی‌ها
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • شمسایی: به هدف اول خودمان رسیدیم/ حذف ژاپن شگفتی نبود
  • وحید شمسایی: حذف ژاپن؟ این اتفاق، یک شگفتی نیست و همه پیشرفت کرده‌اند
  • ساعت دقیق بازی ایران و قرقیزستان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت