Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: شکل‌گیری یک جامعه‌ به معنی شکل‌گیری تشکل سیاسی نیست. این جامعه زیرمجموعه حوزه است. اما اگر آن جامعه از فرد، گروه یا فهرستی حمایت می‌کنند، آن متولی‌ای که به آنها مجوز داده یا بر آنها نظارت دارد، مسئولیت اقدامات‌شان را هم بر عهده دارد.

متن این گفتگو در ادامه آمده است؛

فهرستی از سوی وزارت کشور منتشر شده که در آن نام ۱۱۶ حزب، تشکل و ۶ جبهه که مجوز فعالیت حزبی دریافت کرده‌اند اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این هم شما در یک نشست اعلام کردید که جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز با توجه به اذن رهبری نیازی به دریافت مجوز ندارند. اما در این میان تکلیف جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و مجمع مدرسین حوزه علیمه قم مشخص نشده است. آیا این ۲ تشکل نیازی به دریافت مجوز ندارند؟

تشکل‌هایی مانند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت حزبی نمی‌کنند. چون پروانه‌ای از ما ندارند، فعالیت حزبی هم ندارند، بنابراین اصلاً ما برای آنها تصمیم نمی‌گیریم.
 
به هر حال برخی مواقع فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی از آنها دیده می‌شود؟

فعالیت سیاسی دارند، اما فعالیت حزبی یا انتخاباتی معمولاً انجام نمی‌دهند. این موضوع در حقیقت در حیطه کار کمیسیون ماده ۱۰ نیست و هیچ‌وقت هم مطرح نشده است و هیچ‌گاه هم پروانه‌ای نگرفته‌اند. فعالیت‌هایی که خود آنها انجام می‌دهند در حقیقت فعالیت حزبی به حساب نمی‌آید. ما هم در قالب تشکل حزبی آنها را نمی‌بینیم و در کمیسیون تا به حال مطرح نشده است.
 
جامعه مدرسین فعالیت خرد انتخاباتی ندارد، اما حمایت می‌کند و در انتخابات خبرگان هم دارای لیست انتخاباتی است، اینها فعالیت سیاسی و انتخاباتی محسوب نمی‌شود؟

بخواهند فعالیت حزبی کنند قاعدتاً باید مجوز دریافت کنند. اخیراً هم دیدم در مصاحبه‌ها اعلام کرده بودند ما در انتخابات ورود نمی‌کنیم. اما اگر قصد داشته باشند که فعالیت حزبی انجام دهند، ما پیگیری می‌کنیم که بیایند مجوز دریافت کنند. منتها بدون فعالیت حزبی ارتباطی با کمیسیون ماده ۱۰ و حوزه فعالیت ما پیدا نمی‌کند.
 
 

پس شما اصل را بر نداشتن فعالیت انتخاباتی این تشکل‌ها می‌گذارید، با توجه به اینکه اعلام کرده‌اند فعالیت انتخاباتی و حزبی نخواهند داشت؟ حزبی که فقط کار انتخاباتی انجام نمی‌دهد، به جز فعالیت سیاسی و انتخاباتی کارهای دیگری هم صورت می‌دهد. چون در حال حاضر فعالیت آنها در قالب یک حزب سیاسی نیست ما به آن ورود نمی‌کنیم.

فعالیت سیاسی و انتخاباتی برای عموم آزاد است، اما اگر کسی بخواهد تحت نام برندی فعالیت سیاسی یا انتخاباتی داشته باشد- تحت عنوان یک تابلو، برند و نشان به عنوان یک حزب سیاسی- آن زمان باید از کمیسیون ماده ۱۰ مجوز دریافت کند.
 
فرض بگیرید که اصولگرایان یک فهرست را برای انتخابات مجلس نهایی می‌کنند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از این فهرست حمایت می‌کند. این فعالیت سیاسی و انتخاباتی به حساب می‌آید، یا آزاد است و به عنوان یک تشکل می‌تواند این کار را صورت دهد؟

اینکه جامعه‌ای شکل گرفته به معنی شکل‌گیری تشکل سیاسی نیست. این جامعه زیرمجموعه حوزه است. اما اگر جامعه‌ای از فرد، گروه یا فهرستی حمایت می‌کند، آن متولی‌ای که به آنها مجوز داده یا بر آنها نظارت دارد، مسئولیت اقدامات آنها را هم بر عهده دارد. همان‌طور که گفتم مثلاً تشکل‌ها و گروه‌هایی هستند که در جامعه شکل گرفته‌اند، اما حزب تلقی نمی‌شوند. اگر یک مجمع، کانون یا شورایی به عنوان NGO، خیریه یا گروه دیگری از جایی مجوز داشته باشند ولی بیایند و از کسی حمایت کنند، منعی ندارد و به حوزه کاری ما هم برنمی‌گردد. مسئولیت این کار به خودشان و کسی که مجوز صادر کرده است برمی‌گردد؛ اما اگر به عنوان یک نهاد، حزب یا تشکل سیاسی بخواهد این کار را انجام دهد، قاعدتاً باید از ما مجوز دریافت کند. از نظر ما این تشکل‌ها، تشکل‌های حوزوی به حساب می‌آیند.

اعتماد آنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده

امام جمعه قم گفت: باید تلاش شود که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است در سطح استان هم‌افزایی صورت گیرد.

به گزارش تسنیم، آیین تودیع و معارفه دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان قم با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به در پیش بودن شهادت امام صادق علیه‌السلام اظهار داشت: ایشان در زمانی بودند که بعد از پیامبر (ص) احکام اسلام دچار خلل و انحراف شده و مذاهب مختلفی در شیعیان و اهل‌سنت تشکیل شده بود و با فعالیت امام صادق علیه‌السلام مذهب شیعه که همان مذهب پیامبر اکرم و سلوک ایشان بود به‌عنوان مذهب جعفری نامیده شد.

وی با اشاره به در پیش بودن دهه کرامت بر لزوم تبیین شخصیت و جایگاه حضرت معصومه (س) تأکید کرد و گفت: حضرت معصومه (س) دختر نمونه آل الله بودند که باوجوداینکه ازدواج نکرده بودند تأثیرگذاری زیادی داشتند و این حرم مطهر یک نمونه از تأثیرات ظاهری ایشان است.

امام‌جمعه قم با تقدیر از زحمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام گرجی در جایگاه دبیری ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان قم افزود: فعالیت‌های حجت‌الاسلام گرجی در ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قم جامع و ارزشمند بود و من از ایشان تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فعالیت جدی در عرصه امربه‌معروف فراهم شده و دبیر جدید این ستاد باید بدون توجه به حواشی به انجام‌وظیفه و مأموریت خود بپردازد عنوان کرد: باید تلاش شود که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است در سطح استان هم‌افزایی صورت گیرد.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه مردم به دنبال خروجی این تشکیلات و نهادها هستند افزود: این امکانات، استعدادها و ظرفیت‌ها باید خروجی ملموسی برای مردم داشته باشد و خروجی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اولاً باید کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه باشد و ثانیاً باید با افرادی که جاهلانه و از روی ناآگاهی اقدام به ناهنجاری می‌کنند تذکر داده شود و با افرادی که از روی قصد و غرض به دنبال به‌هم‌ریختن زیست عفیفانه مردم هستند برخورد جدی شود.

وی با اشاره به پای‌کار آمدن نیروی انتظامی در اجرای طرح نور بر لزوم پشتیبانی از نیروی انتظامی تأکید کرد و گفت: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده بنابراین باید همه افراد و نهادهایی که مسئولیت دارند نیروی انتظامی و ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در زمینه اجرای قانون عفاف و حجاب یاری کنند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اقدامات فراوانی در زمینه عفاف و حجاب انجام شده است، تصریح کرد: باید فعالیت‌های ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان امور قرار گیرند و جلوی بسیاری از شایعات و شبهه‌افکنی‌های دشمن گرفته شود.

در این نشست حجت‌الاسلام گرجی دبیر سابق ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قم گزارشی از دوره دو سال و نیمه مسئولیت خود ارائه کرد.

همچنین حجت‌الاسلام کرباسی دبیر جدید ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قم نیز بر مردم پایه بودن این ستاد تأکید کرد و گفت: وظیفه ستاد این است که زیر ساخت لازم را فراهم کند که مردم به میدان بیایند و کنش و وظیفه شرعی خود را که همان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است انجام دهند.

وی افزود: تلاش ما این است که در استان قم هم‌افزایی نهادهای مسئول در زمینه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را بیش از گذشته رقم بزنیم و تجربه تشکیل قرارگاه ناظران در تهران را در قم نیز اجرایی کنیم.

دیگر خبرها

  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم
  • دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید