Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:53:59 GMT

نگاه رسانه‌های عربی به ناآرامی‌های اخیر لبنان

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۲۹۲۴۲

نگاه رسانه‌های عربی به ناآرامی‌های اخیر لبنان

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هزاران تن از مردم لبنان از شامگاه پنج شنبه در اعتراض به برنامه‌های جدید دولت برای وضع مالیات‌های جدید بر برخی کالاها از جمله سوخت و برخی شبکه‌های اجتماعی مانند «واتس‌اپ»  به خیابان ها آمده و شعارهایی علیه دولت سر دادند.

در این اعتراض ها معترضان با آتش زدن لاستیک‌ها و سطل‌های زباله در خیابان‌ها، خشم خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال اعتراض ها، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و بانک‌ها بسته شده‌اند. اگرچه در پی تشدید اعتراض ها، دولت از طرح خود برای اعمال مالیات بر تماس‌های صوتی با نرم‌افزار واتس‌اپ عقب‌نشینی کرده اما تظاهرکنندگان می گویند پس از لغو تصمیم مالیاتی دولت، باز هم در خیابان‌ها به اعتراض های خود ادامه می‌دهند.

این موضوع نشان می‌دهد که تصمیم جدید جرقه‌ای برای فوران خشم مردم از سیاست‌های اقتصادی دولت در سال‌های اخیر بوده است. در سایه اعتراض های اخیر در لبنان و بحران کنونی این کشور «سعد حریری» نخست وزیر مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی را برای خروج از این بحران مطرح کرده است. این در حالی است که «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه»  استعفای چهار وزیر این حزب از دولت حریری را اعلام کرد. با این حال «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در توییتی تأکید کرده است که راه‌حل اطمینان‌بخشی برای بحران اقتصادی کنونی ارائه خواهد شد. از طرف دیگر، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز شنبه با استعفای نخست‌وزیر این کشور مخالفت و تأکید کرد که استعفای دولت «شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌پذیری» است و گفت که اگر دولت استعفا دهد، تشکیل دولت جدید ممکن است دو سال زمان ببرد. ‌

 واکاوی دلایل ناآرامی‌های لبنان

به نوشته روزنامه «الاخبار» لبنان، وضع مالیات بالا بر مکالمات پیام‌رسان «واتس‌اپ» به منزله جرقه ای بود که آتش اعتراض ها علیه همه سیاست های دولت را به دنبال داشت. با وجود اینکه از اجرایی شدن این تصمیم چشم پوشی شد باز هم اعتراض ها ادامه دارد و آینده دولت را بیش از هر زمان دیگری تهدید می کند. انقلاب واتس اپ دولت را به لرزه در آورده است. مردم در نتیجه این تصمیم سکوت ها و تردیدها را کنار گذاشته اند. به طور خلاصه می توان گفت دولت و ائتلاف هایی که تشکیل داده در تنگنا قرار گرفته اند. وضعیت بودجه این کشور هم در هاله ای از ابهام فرو رفته است و به یقین عملی ساختن اقداماتی از قبیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات بر بنزین موضوع آسانی نیست. حتی در داخل پارلمان هم با این تصمیم مخالفت خواهد شد. حزب الله هم بارها اعلام کرده است که با هرگونه ای بودجه ای که در نتیجه آن فقرا زیر فشار قرار گیرند، مخالف است. مردم لبنان هم اگر در اعتراض های خود مسیر درستی را در پیش گیرند خواسته های خود را بر دولت تحمیل خواهند کرد. ائتلاف دولتی هم باید درباره آینده خود فکر کند. اگر دامنه اعتراض ها گسترش یابد مشخص می شود که جریان های سیاسی و طایفه ای دیگر قادر به کنترل شهروندان نخواهند بود.

نشریه «الشرق» لبنان هم نوشت مالیات ها مردم را به جوش و خروش آورده است. موج خشم مردمی که در نتیجه اوضاع ناگوار اقتصادی و اجتماعی لبنان آغاز شده است مانند توپ برفی در حال بزرگ شدن است. این اعتراض ها در صورتی که شورای وزیران در مسیر افزایش مالیات برای وضع بودجه سال آینده گام بردارد، اوضاع را منفجر خواهد کرد.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «سعاده الحشار» نوشت لبنان به دلیل ناگواری اوضاع اقتصادی و وضع مالیات های جدید در حالتی از عصبانیت شدید به سر می برد. شرایط اقتصادی ناگوار لبنان در کوتاه مدت ایجاد نشده است. عوامل بسیاری مانند جنگ ها، مشکلات سیاسی، فسادها و ضعف برنامه ریزی اقتصادی در این زمینه تاثیر گذار بوده است. این بار تظاهرات مردم لبنان دارای ویژگی خاصی است. همه طیف های لبنان در آن شرکت کرده اند و برای نخستین بار به طور هماهنگ با کنار گذاشتن اختلاف های سیاسی خود مخالف سیاست های اقتصادی دولت هستند.

روزنامه الکترونیکی از «المدن» لبنان هم در گزارشی به قلم «ساطع نورالدین» نوشت اعتراض های مردمی گسترده و مهم در تاریخ معاصر لبنان بی سابقه بوده است. این موضوع سبب شده است اینگونه گمانه زنی شود که نتیجه این اعتراض ها تغییرات سیاسی ریشه ای در ساختار دولت و دستور کار آن را به دنبال خواهد داشت.

روزنامه «الجمهوریه» لبنان در گزارشی به قلم «جورج شاهین» نوشت کسی که از جنبش مردمی لبنان و حجم بالای آن شگفت زده می شود در خارج لبنان زندگی می کند و از اوضاع ناگوار این کشور ارزیابی درستی ندارد. این ناآرامی ها همزمان با تنش های سیاسی پشت پرده مقامات لبنان رخ داده است. آنها نتوانسته اند روی ساده ترین مسائل هم به تفاهم برسند. در نتیجه مردم به خروش آمده اند و بدون اینکه کسی آنان را رهبری کند به طور خودجوش به خیابان ها آمده و با دولتی مقابله می کنند که از هم پاشیده است و نمی تواند تصمیم فراگیری بگیرد. با پایان یافتن ضرب الاجل ۷۲ ساعته ای که الحریری مشخص کرده است و در صورت دست نیافتن به یک راه حل رضایت بخش مردم پیش بینی می شود امور به سوی مجهول پیش رود.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، «سعد کیوان» تحلیلگر مسائل سیاسی گفت که بحران در لبنان جدی و عمیق است. دولت لبنان از بحران ساختاری رنج می برد. دولت نمی داند با شهروندانی که دست به تظاهرات زده اند، چگونه برخورد کند. دولت برای به دست آوردن زمان و توافق روی برخی امور برای تسهیل ماموریت الحریری و جلوگیری از سقوط دولت او فرار روبه جلو می کند.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، «وسیم بزی» تحلیلگر مسائل سیاسی هم معتقد است که بحران اقتصادی که مردم لبنان از آن رنج می برد بحرانی ژرف است که در نتیجه سیاست های اقتصادی دولت های مختلف از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون به وجود آمده است. این بحران با اعمال مالیات های جدید علیه مردم لبنان حل نخواهد شد، بلکه این بحران از طریق ایجاد راه حل های کارامد برای حل ریشه ای بحران های اقتصادی و مالی حل رفع می شود.

 متهم شدن حزب الله لبنان و چرایی این اتهام

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «هشام الهبیشان» با عنوان «اعتراض های لبنان ... آیا حزب الله هدف قرار گرفته است» نوشت دور از ذهن نیست که برخی جریان های سیاسی مخالف حزب الله در داخل تلاش می کنند حزب الله را عامل وضعیت کنونی معرفی کنند. تردیدی نیست حزب الله هنگامی که برای مقابله با طرح های رژیم صهیونیستی، آمریکا و همپیمانانش در سوریه و لبنان تصمیم می گرفت به این موضوع پی برده بود که از هر طرف مورد اتهام قرار خواهد گرفت. این نخستین و آخرین بار نیست که این گروه هدف قرار می گیرد. با این وجود حزب الله محاسبات سیاسی، جغرافیایی، امنیتی و اخلاقی خود را دارد و این محاسبات را بالاتر از هرگونه انتقادی علیه خود می داند. نمی توان این واقعیت را انکار کرد که حزب الله نقش مهمی در شکست بیشتر طرح هایی داشت که سوریه و لبنان را هدف قرار داده بود. با توجه به اینکه مخالفان حزب الله در داخل از حامیان اصلی این طرح ها بودند اکنون پس از پیروزی های ارتش عربی سوریه با حمایت مقاومت، طبیعی است که بسیاری از دشمنان سوریه و جریان مقاومت در منطقه حزب الله را هدف قرار گیرند. این اتهام ها از سوی دشمنان حزب الله پس از آن صورت می گیرد که آنان در میدان های نظامی و سیاسی شکست خورده اند و اکنون در نتیجه سرخوردگی جام خشم خود را بر روی حزب الله خالی می کنند.

روزنامه رای الیوم در گزارشی دیگر آورد اوضاع لبنان سخت است. قدرت های خارجی، آمریکا، رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی به دنبال انفجار اوضاع لبنان و غرق کردن این کشور در جنگ داخلی و هدف قرار دادن حزب الله و محور مقاومت هستند که در سوریه، عراق، فلسطین، یمن به پیروزی های بزرگی دست یافته اند. این قدرت ها که نتوانسته اند از طریق محاصره و تحریم های اقتصادی محور مقاومت را هدف قرار دهند اکنون وارد فاز دیگری از توطئه های خود شده اند.

در این میان، رسانه های سعودی به طور جدی قصد موج سواری روی تحولات لبنان را دارند. روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی حزب الله را عامل مشکلات لبنان معرفی و ادعا کرد اکنون دو گزینه فراروی لبنان باقی مانده است. یا اینکه این کشور باید خواسته های حزب الله را به رسمیت بشناسد و به طور داوطلبانه به محور ایران ملحق شود یا اینکه به درخواست مردم پاسخ گوید و قدرت را به ارتش بسپارد. هرچند که با توجه به اینکه حزب الله و هواداران میشل عون در نهادهای نظامی و سیاسی قدرت نفوذ دارد این موضوع هم با حساسیت هایی همراه است.

روزنامه «الیوم» عربستان هم در گزارشی به قلم «محمد العصیمی» بدون اشاره به مشکلات اقتصادی لبنان ادعا کرد ایران مانند دیگر کشورهای عربی در استخوان لبنان هم نفوذ کرده است. در چنین شرایطی انتظار می رفت که مردم لبنان به خروش آیند و به خیابان ها و میدان ها سرازیر شوند و اعتراض کنند. با دخالت ایران در امور لبنان از طریق حزب الله این کشور در آستانه شکست قرار گرفته و همه امکانات و دستاوردهای آن در حال از بین رفتن است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فساد لبنان حزب الله لبنان اقتصاد اعتراض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۹۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند

رادیوی رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه ترکیه در 2 ماه ابتدایی جنگ، به چند کشور عربی پیشنهاد تدوین طرحی برای حل‌وفصل مسائل امنیتی غزه را داده بود، گزارش داد این کشورها تلاش ترکیه برای اثرگذاری بر تحولات جاری در نوار غزه و تبدیل آنکارا به بازیگر اصلی این عرصه را ناکام گذاشتند.

به گزارش ایسنا، رادیوی عبری زبان «کان» به نقل از یک دیپلمات عرب که نامش را فاش نکرد، خبر داد ترکیه در 2 ماه ابتدایی جنگ، به چند کشور عربی پیشنهاد تدوین طرحی جهت حل‌وفصل مسائل امنیتی را داد که شامل ایجاد نیروهای مشترکی در غزه تحت عنوان «روز پس از جنگ» بود.

به گفته این منبع، ترکیه طرح خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی ارائه کرد اما این ابتکارعمل با واکنش مثبت کشورهای عربی از جمله مصر روبه‌رو نشد.

این رسانه عبری زبان در ادامه افشا کرد در همین مرحله از جنگ برخی کشورهای عربی به شدت تاکید کردند که هیچ چیزی در خصوص حل‌وفصل اوضاع شامل نیروهایی از طرف آنها در نوار غزه نشنیدند، با این وجود در دوره اخیر اقدامات ویژه‌ای در این مورد انجام شد، از جمله اینکه برخی کشورهای عربی از جمله مصر پیشنهاد اعزام نیروهایی از طرف خود به نوار غزه و کرانه باختری را دادند، این پیشنهاد به عنوان بخشی از حل‌وفصل مساله فلسطین مطابق راه‌حل ۲ دولتی از سوی کشورهای عربی به آمریکا عرضه شد.

دیپلمات یاد شده در ادامه گفت: ترکیه سعی دارد بر اتفاقات جاری در نوار غزه تاثیر بگذارد و خود را به بازیگر اصلی آن به ویژه در مقابل آمریکا تبدیل کند اما برخی کشورهای عربی به هرگونه تلاش از سوی آنکارا برای قدم گذاشتن در عرصه فلسطین با تردید نگاه می‌کنند.

این منبع افزود: به نظر می‌رسد ترکیه با توجه به ناکامی مذاکرات فعلی برای رسیدن به قراردادی میان جنبش حماس و اسرائیل تلاش می‌کند نقش برجسته‌ای را به زیان دیگر کشورها ایفا کند و دیدارها میان سران ترکیه و سران حماس ممکن است تاثیر ترکیه بر تمام مسایل مرتبط با نوار غزه را بیشتر ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • اعتراف رسانه‌های عبری به حجم سنگین حملات موشکی حزب الله
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی