Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی امروز در گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: بیش از 70درصد از اقلام مورد استفاده در صنعت تاسیسات عمق ساخت داخل دارند و این نشان دهنده خود اتکایی این صنعت است. صنعت تاسیسات در سال 97 حدود 40 میلیون دلار صادرات داشته، همچنین بیش از 34 هزار نفر در این صنعت اشتغال مستقیم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی نیارکی با اشاره به برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی گفت: این دوره از نمایشگاه با کیفیت تر از دوره های گذشته است و می تواند با دیگر رویدادهایی که در منطقه برگزار می شود، رقابت کند که این خود نشان از عمق ساخت داخل این صنعت دارد.

سرپرست معاونت امور صنایع توضیح داد : صنعت تاسیسات و سرمایشی و گرمایشی جز صنایعی است که 75 درصد نیاز داخل را از محل تولید داخل تامین می کند،این صنعت خود اتکاست و زنجیره ارزش در آن شکل گرفته است و قابلیت این را دارد که هم نیاز داخل را تامین کندو هم با توجه به بازارهای صادرات پایدار را تشکیل دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به رفع موانع و مشکلات این صنعت گفت: عمده ترین مباحثی که ما در این صنعت دنبال می کنیم در 2 بخش حمایت از تولید و صیانت از تولید است.

نیارکی همچنین در باره پیگیری نقدینگی مورد نیاز بنگاه های تولیدی افزود: جلسات مختلفی با ارکان مختلف دولت و بانک مرکزی برگزار گردیده و نیازهایمان را در حوزه ارزی و ریالی اعلام کردیم که نیازمند حمایت همه جانبه همه دستگاه ها، سازمان ها و موسسات پولی و بانکی هستیم.

وی با اشاره به تاخیر در پرداخت بعضی از منابع داخلی در تامین نقدینگی بیان کرد: به دلیل محدودیت هایی که کشور با آن روبرو است بعضی از تاخیر در پرداخت ها طبیعی است؛ اما بعضی از تاخیرها شاید به دلیل نا هماهنگی بخش های مختلف است ولی آنچه مهم است، این است که اراده کشور این است که فائق شود براین مشکلات و تهدیدی که در سال 97 شاهد بودیم با افزایش عمق ساخت داخل وتوسعه صادرات تبدیل به مشوق شود.

عبدالکریم جلالی، رییس ستاد برگزاری هجدهمین نمایشگاه صنعت تاسیسات گرمایشی و سرمایشی نیز اظهار داشت: در برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصت های جدید تجاری برای فعالان صنعتی و تولیدکنندگان مدنظر بوده است و برای نخستین بار همایش سراسری مهندسین تأسیسات در ایران برگزار می‌شود و ایجاد پاویون اختصاصی مهندسین نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به سهم 4 درصدی صنعت ساختمان در تولید ناخالص داخلی کشور، افزود: تولید محصولات سرمایشی و گرمایشی سهم عمده ای در گردش مالی 15 هزار میلیارد تومانی صنعت ساختمان دارد.

 

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران صنعت نقدینگی بنگاه های تولیدی تولید ناخالص داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۳۴۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان