Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با ذکر اهداف کشورش در جنگ سوریه گفت، اگر یگان‌های مدافع خلق کرد همانطور که توافق کردند از شمال سوریه خارج شوند، دیگر نیازی به اقدام نظامی بعدی نیست.

به گزارش ایسنا، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفتگویی با شبکه خبری دویچه‌وله با اشاره به دیدار قریب‌الوقوع میان اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست سوچی و همزمان با نزدیک شدن به انقضای آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه گفت، موضوع اصلی در جریان نشست دو جانبه امروز (سه شنبه) میان اردوغان و پوتین، تضمین امنیت در "منطقه امن" برای بازگشت آوارگان سوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکیه تنها آوارگانی را باز می‌گرداند که تمایل دارند و حضور نیروهای یگان‌های مدافع خلق را در شمال شرق سوریه برنمی‌تابد خواه تحت لوای آمریکا باشند یا روسیه.

کالین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آتش‌بس تا حدودی نقض شده است، گفت: این موضوع درست است. ما سه روز قبل با آمریکایی‌ها به این توافق رسیدیم. نخستین مرحله تعلیق عملیات بود و دومین آن، توقف کامل عملیات که شرط آن خروج کامل نیروهای مدافع خلق از منطقه است. متاسفانه تا صبح امروز حدود ۲۰ بار نقض آتش بس صورت گرفته است. آنها از تک تیراندازها و راکت‌ها استفاده می‌کنند و سربازان و سایر گروه‌ها را هدف قرار می‌دهند. ما یک سرباز را در این حملات از دست داده‌ایم. ما به این توافق پایبند هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تمدید آتش‌بس نیز گفت: نه ما ۱۲۰ ساعت زمان دادیم. اگر این بخش از ماموریت تا روز سه شنبه تکمیل شود و ما مطمئن شویم که تمامی نیروهای مدافع خلق منطقه را ترک کرده‌اند، ما هم عملیات را متوقف می‌کنیم. دیگر هیچ اقدام خصمانه‌ای نخواهد بود. دیگر نیازی به عملیات نظامی بیشتر نیست اما نیروهای ارتش ما مطمئن می‌شوند که مناطق برای غیرنظامیان امن خواهد بود. ما دو هدف در این عملیات داشتیم. یکی اینکه تروریست‌ها را پاکسازی کنیم و دوم اینکه، اوضاع را برای بازگشت آوارگان فراهم کنیم.

ابراهیم کالین در واکنش به صحبت‌های اخیر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان درباره اینکه عملیات ترکیه به شمال سوریه یک تهاجم و نقض قوانین بین‌المللی بوده، گفت: حضور سربازان ما در منطقه یک تضمین و امنیت برای روند سیاسی در سوریه و حفاظت از آوارگان سوری و بی‌خانمان‌ها در این کشور است. ما حضور نظامی در ادلب با ۱۲ پست نظامی داریم. به خاطر سربازان ترکیه‌ای در ادلب است که این منطقه با یک بحران بشری دیگر روبرو نشده و با موجی از آوارگی برخورد نکرده‌ایم. دوستان اروپایی ما باید از سربازان ما بابت انجام این کار بسیار خطرناک اما بسیار مهم سپاسگزاری کنند.

سخنگوی اردوغان درباره موضوعات احتمالی مورد بحث میان روسای جمهور ترکیه و روسیه گفت: در روند آستانه، ما با روس‌ها کار کردیم. ما به توافق ادلب دست یافته‌ایم. حالا آمریکایی‌ها از شمال سوریه خارج شده‌اند و ما یک موقعیت جدید در این منطقه داریم. این چیزی است که انتظار می‌رود اردوغان با پوتین درباره‌اش صحبت کند.

ابراهیم کالین در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکراتی برای ایجاد مناطق کوچکتر که تحت حفاظت ترکیه است، نیز گفت:‌ اردوغان درباره این برنامه در سازمان ملل با رهبران جهان صحبت کرد. این مساله جدیدی نیست. اردوغان مدت‌هاست که خواستار "منطقه‌ای امن" است. زمانیکه بحران سوریه آغاز شد، اردوغان خواستار یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شد "چون می‌دانست که دولت اسد عملیاتش را متوقف نمی‌کند و مردم  می‌میرند."

وی درباره اتهامات مطرح شده از سوی عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوق بشری درباره نقض‌های حقوق بشری از سوی ترکیه یا نیروهای مورد حمایت این کشور شمال سوریه نیز گفت: ما این اتهامات را به جدیت مدنظر قرار می‌دهیم. اگر نقض حقوق بشر صورت گرفته باشد، ما آن را بررسی می‌کنیم. تعدادی تحقیقات در این باره آغاز شده است.

وی درباره تاثیر تنش‌ها بر کردها و ترک‌های ساکن آلمان نیز گفت:‌ پ.ک.ک یک سازمان تروریستی در آلمان است و مقام‌های این کشور اقدامات لازم را علیه این شبکه تروریستی انجام می‌دهند. آنها نسبت به این گروه دقت لازم را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله ترکیه به شمال سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۰۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است

روزنامه حریت اعلام کرده که اسرائیل در تلاش است تا مانع دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او شود.

سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا قرار است نهم ماه مه برگزار شود، رسانه‌های مخالف ترکیه نوشتند که این سفر در آستانه لغو است.

اردوغان بار‌ها به شدت از اسرائیل به خاطر عملیات در غزه انتقاد کرده است. برا‌ی مثال روز سه شنبه نتانیاهو را "هیتلر زمان حال" نامید.

روزنامه حریت به نقل از یک منبع در دولت ترکیه گزارش داد آنکارا هیچ اطلاعاتی در مورد لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا برای گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دریافت نکرده است. 

این نشریه می‌گوید: "هیچ اطلاعاتی از ایالات متحده مبنی بر لغو سفر اردوغان رئیس جمهور به ایالات متحده وجود ندارد. آمریکایی‌ها از قبل خواهان انجام این سفر هستند. "

خاطرنشان می‌شود که مذاکرات اردوغان و بایدن قرار است نهم ماه مه برگزار شود. در حال حاضر وزارت خارجه ترکیه و وزارت روابط خارجی زیر نظر رئیس جمهور هیچ دستورالعملی برای لغو این سفر دریافت نکرده اند.

اردوغان در سفر ماه مه به ایالات متحده، قصد دارد با بایدن در مورد خطرات ناشی از وضعیت فعلی اوکراین گفتگو کند. روسای جمهور همچنین درباره وضعیت غزه و به طور کلی خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است