Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) با انتشار گزارشی از رشد مهاجرت جوانان کشورهای جنوب شرق اروپا به کشورهای غربی و افت شدید جمعیت در این منطقه، نوشت که این پدیده سبب بروز مشکلات جدی در ارائه خدمات اجتماعی دولتی در این کشورها شده است.

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس این گزارش از ۱۰ کشوری که در جهان بیش از بقیه با مشکل کاهش جمعیت روبرو هستند، ۹ کشور در شرق و جنوب شرق اروپا قرار دارند؛ به طوری که اگر شرایط به همین گونه باشد، بلغارستان در سال ۲۰۵۰ میلادی یک چهارم جمعیت خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر کشورهای این منطقه نیز در دهه‌های آینده احتمالا با شرایطی نظیر این روبرو هستند زیرا روز به روز بر شمار افرادی که از این کشورها مهاجرت می‌کنند، بیشتر می‌شود.

آلانا آرمیتاژ، مدیر صندوق جمعیتی اروپای شرقی و آسیای مرکزی در این زمینه به خبرگزاری رویترز می‌گوید: کاهش فرزندان و افزایش مهاجرت‌کنندگان از کشورهای جنوب شرق اروپا به معنی آن است که جمعیت در این کشورها همزمان کمتر و پیرتر می‌شود. در این کشورها بر خلاف کشورهای غرب اروپا از مهاجرت به عنوان ابزاری برای پر کردن این خلأ جمعیتی استفاده نمی‌شود.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که در بازه زمانی میان سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۳۵ نرخ جمعیت افراد بالای ۶۵ ساله در بیشتر کشورها تا دو برابر و در برخی کشورها تا سه برابر افزایش می‌یابد.

آرمیتاژ همچنین گفته است که با کم شدن جمعیت فعال در کشورهای جنوب شرق اروپا، نگرانی‌هایی در مورد آینده خدمات اجتماعی به ویژه حقوق بازنشستگی وجود خواهد داشت. بیشتر این کشورها از هم‌اکنون با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند، امری که باعث کاهش روند رشد اقتصادی آنها و فاصله گرفتن هر چه بیشترشان با کشورهای غربی منجر شده است.

در این کشورها دستمزدها پایین بوده و بخش مهمی از اقتصاد به شدت تحت کنترل دولت‌هاست. همین موضوع جوانان را به یافتن فرصت‌های شغلی بهتر با دستمزد بیشتر در کشورهای خارجی تشویق می‌کند.

آرمیتاژ می‌گوید: در چنین شرایطی برگرداندن مهاجران به داخل و بالا بردن نرخ زاد و ولد کار بسیار دشواری برای دولت‌ها خواهد بود.

بنابر گزارش یورونیوز، با این حال وی می‌افزاید تبدیل چالش حاضر به فرصت و تعیین راهبردهایی که منجر به تقویت سرمایه انسانی بشود، می‌تواند راه حل خوبی برای این معضل باشد. به باور وی برای نیل به چنین مقصودی باید اعمال سیاست‌های جمعیتی مناسب و همزمان ایجاد مراقبت‌های بیشتر از کودکان، سهل‌گیری و رعایت انعطاف زمانی در سر کار برای والدین، ایجاد پیوند بین تحصیلات و کار و نیز تسهیل در دستیابی افراد به شغل مناسب را مبنای کار قرار داد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد جمعیت کاهش جمعیت اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

بلاروس در دکترین دفاعی اصلاح‌شده این کشور با انتقاد از نقش ناتو در سلطه آمریکا بر منطقه اروپا، مخالفت خود با گسترش این ائتلاف نظامی و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن یا کشورهایی که قصد عضویت در آن دارند را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، طبق اصلاحیه دکترین دفاعی بلاروس که روز گذشته(پنج‌شنبه) به تایید کنگره ملی خلق بلاروس رسید، این کشور  مخالف گسترش ائتلاف نظامی ناتو و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن است اما مینسک آماده برقراری گفتمان فعال در این زمینه است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که در این دکترین آمده است: جمهوری بلاروس گسترش ادامه‌دار ناتو و نظامی‌سازی کشورهای عضو آن یا کسانی که به دنبال ملحق شدن به این ائتلاف نظامی-سیاسی هستند را نمی‌پذیرد و  این اقدامات را روندی خطرناک می‌داند که احتمال بروز درگیری نظامی را افزایش می‌دهد. در عین حال، جمهوری بلاروس آماده ازسرگیری گفت‌وگوی فعال با این کشورها در حوزه نظامی به شرط متوقف شدن لفاظی‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز آن‌ها علیه جمهوری بلاروس است.

طبق این سند، ناتو موجب سلطه آمریکا بر اروپا شده است و مینسک انتقال احتمالی تسلیحات اتمی به "کشورهای همسایه غیردوست" را تهدید تلقی خواهد کرد.

در دکترین دفاعی اصلاح‌شده بلاروس همچنین مطرح شد که این کشور مشارکت کشورهای سازمان ملل و در سازمان امنیت و همکاری در اروپا را عامل تامین‌کننده ثبات و امنیت جهانی و منطقه‌ای دانسته و با سوء استفاده از سازوکارهای این سازمان‌ها برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل مخالف است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • هشدار زرد هواشناسی برای بیشتر نقاط کشور
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • پیش بینی هشدار زرد هواشناسی در بیشتر نقاط کشور
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟