Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@19:10:12 GMT

علائم لکنت زبان چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۳۶۴۶

علائم لکنت زبان چیست؟

خبرگزاری آریا - اختلال لکنت زبان به طور معمول در کودکی و بین دو تا سه سالگی شروع می‌شود که رسیدگی زودهنگام می‌تواند بهترین روش درمانِ آن باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا از ایسنا، 22 اکتبر هر سال به «روز جهانی آگاهی از لکنت زبان» اختصاص دارد.
لکنت زبان اختلالی چند فاکتوری است؛ به این مفهوم که عوامل بسیاری در بروز آن نقش دارند و در افرادی که سابقه خانوادگی لکنت زبان وجود دارد احتمال بروز این اختلال بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«مارک آنسلو» موسس مرکز تحقیقات لکنت زبان در استرالیا در این باره می‌گوید: هنگام صحبت کردن حدود 100 ماهیچه در تعامل و هماهنگی بسیار سریع با یکدیگر فعالیت می‌کنند. افرادی که دچار لکنت زبان هستند مشکل جسمی دارند و قادر نیستند این هماهنگی را به شکل کامل داشته باشند.
سایت 7news به نقل از آنسلو نوشت: لکنت زبان یکی از مشکلات اصلی در حوزه سلامت عمومی است و لازم است نگاه‌های منفی به این اختلال اصلاح شود. افرادی که دچار این اختلال هستند تمایل دارند تا دیگران بدانند آنان نیز همچون دیگر افراد جامعه هستند و تنها در صحبت کردن مشکل دارند.
آنسلو افزود: در مواجهه با این افراد لازم است از قطع کردن صحبت آنان خودداری کرده و با این افراد همچون دیگران برخورد شود. همچنین کمک کردن به این افراد تا بتوانند جمله خود را تکمیل کنند برای آنان ناراحت‌ کننده‌ترین رفتار تلقی می‌شود.
از جمله علائم و نشانه‌های لکنت زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مشکل در بیان یک کلمه، عبارت یا جمله
- کشیدن یک کلمه یا صدا در بیان یک کلمه
- تکرار یک صدا، هجاء یا کلمه
- وقفه کوتاه هنگام بیان هجاء یا لغات
- احساس فشار و گرفتگی در صورت یا بالا تنه برای بیان یک لغت
- عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن
همچنین اختلال لکنت زبان ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد:
- سریع پلک زدن
- لرزش لب‌ها یا فک
- تیک‌ های صورت
- حرکت سریع سر
- مشت کردن دست‌ها
همچنین ممکن است هنگام هیجان، خستگی یا مضطرب بودن لکنت زبان تشدید شود.
محققان مطالعاتی را در مورد عوامل موثر در بروز لکنت زبان انجام داده‌اند که براساس آنها ترکیبی از فاکتورها در بروز این اختلال نقش دارند. از جمله عوامل ممکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ناهنجاری در کنترل حرکتی گفتاری
- ژنتیک
- همچنین سکته مغزی، ضربه به سر یا دیگر اختلالات مغزی می‌تواند در شیوایی گفتار تاثیرگذار باشد
مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد دچار این اختلال شوند. در عین حال از جمله فاکتورهایی که ریسک لکنت زبان را افزایش می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تاخیر در روند رشد طبیعی کودک
- سابقه خانوادگی ابتلا به لکنت زبان
- استرس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روز جهانی اتیسم در رشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای گیلان ؛ داوود قیصر نژاد رییس هیات مدیره انجمن حامیان اتیسم گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه ۳۵۰ کودک اتیسیمی تحت پوشش این انجمن هستند گفت: به این کودکان در ۲۰ رشته ورزشی، هنری و آموزشی خدمات ارائه می‌شود.
وی بیشترین چالش خانواده‌های اتیسمی را کمبود امکانات آموزشی برای کودکان اتیسم و نبود مجتمع نگهداری از این کودکان و مشاغل برای بزرگسالان اتیسمی عنوان کرد.
اتیسم یا اختلال خود درماندگی نوعی اختلال روانی – ذهنی است که بعد از ۱۲ ماهگی قابل تشخیص است.
اگرچه عوامل ژنتیکی، ازدواج خانوادگی، سن بالای مادر و مشکلات دوران بارداری در ابتلا به اتیسم موثر است، اما هنوز علت اصلی ابتلا به اتیسم مشخص نیست.
در گیلان بیش از ۷۰۰ کودک و بزرگسال مبتلا به بیماری اتیسم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است