Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@00:53:06 GMT

رشد ۱۲۷ درصدی صادرات کالا در منطقه آزاد اروند

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۴۱۲۶

رشد ۱۲۷ درصدی صادرات کالا در منطقه آزاد اروند

موسوی، از صادرات ۶۴۰ میلیون دلاری کالا طی ۶ ماهه نخست سال جاری از منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۸۱ میلیون دلار بوده که رشد ۱۲۷ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سیدعلی موسوی» صبح امروز (سه شنبه 30 مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور گرامیداشت روز ملی صادرات در منطقه آزاد اروند برگزار شد، صادرات را متداول ترین، ساده ترین و راحت ترین راهبرد جهانی شدن برای شرکت های کوچک و متوسط دانست و اظهار گرد: منطقه آزاد اروند این راهبرد را برای شرکت های کوچک و متوسط منطقه در دستور کار قرار داده و در این راهبرد به دنبال آن هستیم تا واحدهای تولیدی کوچک و متوسط موجود در منطقه به طور مستقیم صادرات گرا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه واحدهای تولیدی منطقه آزاد اروند در سال 97 بیش از 200 میلیون دلار صادرات کالا داشتند که این رقم در 6 ماهه اول سال گذشته 57 میلیون دلار بود افزود: میزان صادرات واحدهای تولیدی منطقه در 6 ماهه اول امسال 86 میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات سال گذشته رشد 50 درصدی را نشان می دهد.

 

وی از سه نوع صادرات در این منطقه خبر داد و اضافه کرد: صادرات مجدد، صادرات تولیدات منطقه و صادرات کالاهای سرزمین اصلی از طریق بندر خشک شلمچه و بنادر آبادان و خرمشهر به خارج از کشور صادر می شوند.

 

وی به عمده محصولات صادراتی منطقه آزاد اروند به سایر کشورها اشاره کرد و یادآور شد: انواع روغن های صنعتی، محصولات مصنوعی، انواع محصولات فلزی، شیلات، خرما، خشکبار و همچنین محصولات پائین دستی پتروشیمی از جمله کالاهایی هستند که از طریق بنادر آبادان و خرمشهر و پایانه تجاری شلمچه به کشورهای مقصد صادر می شوند.

 

به گفته موسوی کشورهای سی آی اس، عراق، کویت، قطر، عمان، چین، استرالیا و نیوزلند کشورهای مقاصد صادراتی این منطقه بوده اند که تاکنون این نوع کالاها به آن کشورها صادر شده است.

 

وی با اشاره به رشد 51 درصدی صادرات کالا‌های تولید شده در منطقه آزاد اروند در 6 ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در 6 ماهه اول سال گذشته، 51 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد که این رقم در 6 ماه اول امسال به 86 میلیون دلار رسیده و کالاهایی که امسال صادر شدند شامل مواد غذایی، قیر، محصولات شیلاتی و خرما بوده است.

 

وی صادرات کالا‌ از مرز تجاری شلمچه و بنادر آبادان و خرمشهر در 6 ماهه اول سال گذشته را 281 میلیون دلار عنوان کرد و اذعان داشت: در مجموع سال گذشته به بالغ بر یک میلیارد ریال از طریق منطقه آزاد اروند صادرات انجام شده که این رقم در 6 ماهه نخست امسال به 640 میلیون دلار رسیده و این نیز رشد 127 درصدی را نشان می دهد.

 

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: همچنین ترانزیت خارجی نیز در 6 ماهه نخست امسال در این منطقه رشد 34 درصدی داشته و از رقم 93 میلیون دلار سال گذشته نیز به عدد 125 میلیون دلار رسیده است.

 

وی از تعریف 180 فرصت سرمایه گذاری در این منطقه خبر داد و ابراز کرد: در حال حاضر 35 مورد از از این فرصت ها تبدیل به بسته سرمایه گذاری شده و همچنین 138 پروژه در دست اجرا قرار دارد که 98 مورد آن صنعتی، 6 مورد تجاری و خدماتی و 34 مورد آن گردشگری و عمرانی است.

 

به گفته موسوی این 138 پروژه در دست اجرا، برای 6 هزار و 579 نفر به صورت مستقیم و برای 18 هزار و 572 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.

 

وی از رشد 51 درصدی جذب سرمایه گذاری نسبت به مدت زمان 6 ماهه ابتدایی سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: در 6 ماهه نخست سال گذشته، سه هزار و 769 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این منطقه جذب شد که این رقم 6 ماهه اول امسال نیز به پنج هزار و 599 میلیارد ریال رسیده است.

 

وی با اشاره به برگزاری آئین تقدیر از صادرکنندگان منطقه آزاد اروند با همکاری اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر پس از اتمام ماه صفر خاطر نشان کرد: به منظور حمایت از صادرکنندگان و تولید کنندگان کالا در منطقه آزاد اروند ضمن ارائه بسته های آموزشی تخصصی رایگان و یا یارانه ای، ثبت سفارش برای این واحدها حذف می شود و برای حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کالا و واحدهای تولیدی مجوز بهره برداری آنها از یک سال به پنج سال تغییر خواهد یافت.

 

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تسهیل ورود و خروج ارز را از عمده مشکلات صادرکنندگان دانست و عنوان کرد: اکنون با تعریف سامانه ای در مناطق آزاد مشکل نقل و انتقال ارزی صادرکنندگان تسهیل شده و آنها نیز می توانند ارز صادراتی خود را وارد کشور کنند.

 

وی حمایت از صنایع دانش بنیان را از دیگر برنامه های منطقه آزاد اروند برشمرد و اظهار داشت: تقویت تشکل ها و اتحادیه های صادراتی یکی از راهبردی مهم صادرات در منطقه آزاد اروند است.

 

موسوی توسعه زیرساخت های صادراتی و راه های ارتباطی با کشورهای همسایه را از جمله اقدامات و راهبردهای اساسی این منطقه در بخش صادرات دانست و تاکید کرد: تسهیل در رویه ها و دستورالعمل های صادرات و پایش قوانین مخل در زمینه صنایع تولیدی و  فعالان اقتصادی از جمله موارد راهبردی است که در راستای روان سازی تجارت و رونق کسب و کار در دست پیگیری است.

 

وی ارائه بسته های آموزشی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و تخصصی خارج کشور، مشارکت در زمینه اعزام هیات های تجاری به خارج از منطقه و پذیرش هیات های تجاری به منطقه آزاد اروند، کمک به نقل و انتقالات ارزی از طریق سامانه ارزی دبیرخانه مناطق آزاد، ورود ماشین آلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی صادرات گرا بدون پرداخت هزینه های گمرکی و بدون ثبت سفارش و همچنین حمایت های مادی و معنوی را از دیگر اقدامات حمایتی سازمان منطقه آزاد اروند از واحدهای تولیدی و صادرکنندگان این منطقه دانست.

 

پایان پیام/660

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی مسجد اربعین ۹۸ کربلا کانون های فرهنگی هنری مساجد حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند تجلیل از صادرکنندگان آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اروند صادرات غیر نفتی جذب سرمایه گذاری صادرات کالا صادرات سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • رتبه برتر سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه