Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد «مصطفی پاشا دفتردار» یک بنای فراموش شده، ساخته دست و هنر معمار مشهور دوره عثمانی است که سبک معماری این استاد بزرگ را با همه زیبایی های آن نشان می دهد.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد: معمار «سنان» ،مشهورترین معمار دوره امپراطوری عثمانی ،سال های زیادی را در «ادرنه» ترکیه برای کار بر روی شاهکارش یعنی مسجد «سلیمیه» سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما غیر از ساخت این مسجد که شاهکار «سنان» محسوب می شود او در این دوره ساختمان های دیگری هم در ادرنه بنا کرد که بسیاری از آنها هنوز هم سرپا هستند اما برای گردشگرانی که فقط برای بازدید از مسجد سلیمیه می آیند،ناشناخته هستند.

 

مسجد «مصطفی پاشا دفتردار» یکی از این بناهاست،یک بنای فراموش شده ،ساخته دست و هنر سنان که سبک معماری این استاد بزرگ را با همه زیبایی های آن نشان می دهد.

 

این مسجد در سال 1576 میلادی ساخته شد و نام آن نشان می دهد که به دستور وزیر دارایی عثمانی که مصطفی پاشا نام داشت،ساخته شده است.

 

ساختمان مسجد «مصطفی پاشا» از آجر و سنگهای بریده ساخته شده است. دو ردیف آجر و یک ردیف سنگ وجود دارد که به طور متناوب در ضلع شرقی ، غربی و جنوبی استفاده شده اند.

 

 ضلع شمالی و تنها مناره مسجد و همچنین بالکن این مسجد با برش های معمولی ساخته شده اند.

 

تالار اصلی نمازخانه دارای یک ایوان  پوشیده شده با سه گنبد كوچك است که  از ورقه های سرب ساخته شده اند و از همان ماده هم برای پوشاندن گنبد مرکزی ساختمان و سقف برجسته مناره استفاده شده است.

 

گنبد اصلی مسجد در زلزله 1752 تخریب شد. در سال 1870 ، کارهای تعمیر توسط « Hacı Ruşen Efendi »انجام شد و به جای آن یک سقف چوبی ساده کار گذاشته شد.

 

اما در جریان تعمیرات انجام شده  از سوی اداره کل بنیادها در سالهای 1953 و 1962 ، مطابق با طرح اصلی ، گنبد ، پورتال ها و پنجره ها نوسازی شدند.

 

فضای داخلی مسجد توسط سه ردیف پنجره روشن شده است. 9 پنجره در سه ردیف برای روشنایی مسجد کار گذاشته شده اند. پنجره های ردیف پایین مستطیل شکل هستند و دو ردیف فوقانی دارای پنجره هایی با قوس های برجسته هستند.

 

در داخل مسجد، یک سالن نمازخانه ی ساده قرار دارد که دارای دیوارهای بدون پوشش است ، بنابراین لایه های آجر و سنگ به وضوح قابل مشاهده است .

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی اربعین ۹۸ مسجد منطقه آزاد اروند حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه مساجد جهان ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلی مهاجر عصر روز شنبه در جمع خبرنگاران از برگزاری مرحله دوم انتخابات در روز ۲۱ اردیبهشت خبر داد و اظهار کرد: در ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان با حضور و مشارکت بسیار خوب مردم برگزار شد که در این دوره از انتخابات حوزه گنبدکاووس به دور دوم کشیده شد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰ ناظر بر روند برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند، افزود: این دوره از انتخابات در حوزه انتخابیه گنبدکاووس در ۲۳۰ شعبه برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان گلستان گفت: نامزدهای حوزه انتخابیه گنبدکاووس از بامداد پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت تبلیغات خود را به صورت رسمی آغاز خواهند کرد که این تبلیغات تا ۸ صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

کد خبر 6090408

دیگر خبرها

  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • پنجره دوجداره upvc چی بخرم؟ معرفی بهترین برند پنجره دوجداره upvc
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • ویسی، در و پنجره‌های فولاد را بست!
  • آدینه با داستان/ چی از آسمان افتاد؟!
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • پایان عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟