Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@14:52:18 GMT

شاخص فلاکت چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۶۰۵۰

شاخص فلاکت چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه را نشان می‌دهد. اما چطور به دست می‌آید؟ به طور معمول برای به دست آوردن شاخص فلاکت، نرخ بیکاری و نرخ تورم را با هم جمع می‌زنند. به عنوان مثال نرخ بیکاری در سال ۹۲ عدد ۱۰.۴ درصد و نرخ تورم ۳۴.۷ درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص فلاکت هم بر همین اساس به ۴۵.۱ درصد رسیده بود.

اهمیت این شاخص از آنجایی است که وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه را نشان می‌دهد. آرتور اکان که برای اولین بار این شاخص را تبیین کرد، معتقد بود که بالا رفتن نرخ تورم در کنار نرخ بیکاری می‌تواند هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی برای کشورها داشته باشد. «اکان» اقتصاددان مشهوری بود که روزگاری ریاست شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور را در دولت لیندون جانسون- سی و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا- به عهده داشت و برای اولین بار شاخص فلاکت را پایه‌گذاری کرد. از نظر او این شاخص اهمیت بسیاری دارد. علتش هم محاسبه همزمان نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص اجتماعی اقتصادی و نرخ تورم به عنوان یک شاخص اصلی در اقتصاد است. یعنی یک نگاه جامع از وضعیت کشور به دست می‌دهد.

وضعیت کشورهای دیگر

اما کشورهای دیگر در چه وضعیتی قرار دارند؟ کمترین عددها در شاخص فلاکت برای کشورهایی مثل ژاپن، ازبکستان، تایوان، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند، قطر، مالزی، چین و پاناماست. شاخص فلاکت در این کشورها چیزی در حدود ۵.۴۱ درصد تا ۸.۲۴ درصد است. 

کشورهایی مثل ونزوئلا و صربستان، آرژانتین، جامائیکا، مصر، اسپانیا، آفریقای جنوبی، برزیل و یونان هم کشورهایی هستند که بیشترین میزان شاخص فلاکت را دارند. البته ایران هم در میان این کشورها قرار دارد که به نظر می‌رسد به دلیل بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

وضعیت ایران

اما وضعیت ایران به چه صورت است؟ همانطور که پیش از این گفتیم، ایران جزء کشورهایی است که نرخ بالای شاخص فلاکت را دارد. آمارهای تازه نشان می‌دهد که شاخص فلاکت ایران دوباره به رقم ۵۳.۲ درصد در تابستان ۹۸ رسیده است.

 نگاهی به وضعیت این شاخص در سال‌های مختلف نشان می‌دهد که بعد از سال ۹۲، شاخص فلاکت آرام آرام به سمت کاهش رفت. شاخص فلاکت در سال ۹۲، عدد ۴۵.۱ درصد بود که در سال‌های بعد به ۲۶.۲ و پایین‌تر رسید. اما در سال ۹۷ دوباره بالا رفت. شاخص فلاکت با ادامه مسیر افزایشی‌اش به ۵۳.۲ درصد در تابستان امسال رسید تا دوباره هشدار را برای این شاخص اقتصادی نشان دهد.

مقایسه شاخص فلاکت در ایران در سال‌های مختلف

سال

نرخ بیکاری

(درصد)

نرخ تورم

(درصد)

شاخص فلاکت

(درصد)

۱۳۹۲

۱۰.۴ ۳۴.۷ ۴۵.۱ ۱۳۹۳ ۱۰.۶ ۱۵.۶ ۲۶.۲ ۱۳۹۴ ۱۱ ۱۱.۹ ۲۲.۹ ۱۳۹۵ ۱۲.۴ ۹ ۲۱.۴ ۱۳۹۶ ۱۲.۱ ۹.۶ ۲۱.۷ ۱۳۹۷ ۱۲ ۲۶.۹ ۳۸.۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰.۸ ۳۷.۶ ۴۸.۴ تابستان ۱۳۹۸ ۱۰.۵ ۴۲.۷ ۵۳.۲

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصادی و اجتماعی جامعه شاخص تورم بیکاری اجتماعی و اقتصادی دولت اقتصاد چین ونزوئلا برزیل یونان ایران اقتصاد ایران نرخ تورم نرخ بیکاری شاخص فلاکت وضعیت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۶۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، لازم است بدانیم امروز هوای هیچکدام از شهر در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد و تعداد ۲۲ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم برای عموم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۹۶، کرج با شاخص ۵۳، بوشهر با شاخص ۶۱، تهران با شاخص ۸۷، بیرجند با شاخص ۵۲، مشهد با شاخص ۵۱، بجنورد با شاخص ۶۳، اهواز با شاخص ۹۲، زنجان با شاخص ۸۵، سمنان با شاخص ۵۴، قزوین با شاخص ۸۴، قم با شاخص ۶۱، سنندج با شاخص ۷۸، یاسوج با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۷۰ و همدان با شاخص ۵۳، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته ششم اردیبهشت، شهرهای اصفهان، کرج، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، یاسوج، کرمان و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، شاخص کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۱، اردبیل با شاخص ۲۶، شهرکرد با شاخص ۴۴، زاهدان با شاخص ۳۸، کرمان با شاخص ۴۹ و کرمانشاه با شاخص ۴۹، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اردبیل، بوشهر، بجنورد، کرمانشاه و همدان، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شمار ۹ شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به‌طوری که روز گذشته همین شرایط در استان‌های کشور حاکم بوده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 748047

دیگر خبرها

  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری