Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@11:46:17 GMT

آسیب‌های سلبریتی‌زدگی در موسیقی محرم

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۶۷۸۸

به گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالله بیچرانلو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی «مطالعه انتقادی ابعاد هنری و رسانه موسیقی محرم» که امروز 30 مهرماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد:  موسیقی را یک هنر و رسانه می‌دانیم که احساس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر، موسیقی کارکرد انتقال پیام را دارد و باید توجه داشت که موسیقی در دو شکل عام و خاص عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موسیقی ظرفیت کنترل بدن را دارا است، به نحوی که در برخی مواقع برای تهییج مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شکل از موسیقی حتی در برخی مواقع قادر است جریانات مهمی را در جامعه ایجاد کند. نمود دیگر این خصیصه را می‌توان در آیین‌ها مشاهده کرد.

وی با تأکید بر تفاوت موسیقی آیینی با موسیقی که از آن برای رفع خستگی استفاده می‌شود، گفت: موسیقی امروز به قوی‌تر کردن آیین‌ها کمک کرده است. بر همین مبنا چند زیرمجموعه می‌توان برای آن متصور بود. روندهایی بر موسیقی محرم مؤثر است. برای مثال، جهانی شدن، رسانه‌ای شدن، بصری شدن، مجازی شدن، تجاری شدن و زنانه شدن، اشکال مختلف موسیقی در آیین‌ها را شکل می‌دهد.

موسیقی محرم از منظر ارتباطات رسانه‌ای

بیچرانلو با بیان اینکه مجاری ارتباطی موسیقی محرم، مشتمل بر دو مسیر است، گفت: نخست ارتباطات آیینی در مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌ها و پیاده‌روی اربعین و دوم آثار موسیقی انتقالی که در این بخش سه زیرمجموعه وجود دارد: ابتدا اسطوره‌سازی، دوم تاریخ‌سازی و سوم ایجاد تراکم شناختی.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به موسیقی محرم در شکل ارتباطات رسانه‌ای گفت: فقدان غنای زیباشناسی، گسستگی از موسیقی بومی در تلویزیون، عامه‌پسند بودن، فقدان تکثر و تنوع موسیقی کشور و سلبریتی‌زدگی و رسانه‌ای شدن از جمله ویژگی‌های موسیقی محرم در ارتباطات رسانه‌ای است.

وی درباره آفت‌های سلبریتی‌زدگی در موسیقی محرم، گفت: امروز بسیاری از مداحان درگیر فضای مجازی هستند و تلاش می‌کنند تعداد دنبال‌کنندگان صفحات اجتماعی خود را بالاتر ببرند. برای مثال میثم مطیعی بیش از 900 هزار فالور دارد یا مجید بنی‌فاطمه بیش از 800 هزار فالور را به خود اختصاص داده است.

آفت‌های سلبریتی‌زدگی

وی در ادامه ضمن برشماری پیامدهای سلبریتی‌زدگی گفت: دوگانگی فرهنگ شهرت و فرهنگ حسینی در سلبریتی‌ها، رسوایی سلبریتی، تجاری شدن آیین، سیاسی و جناحی شدن آیین و عامه‌‌پسند شدن از جمله آسیب‌های سلبریتی‌زدگی موسیقی محرم است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی درباره آیین و موسیقی محرم حرف می‌زنیم، بهتر است تعریف مشخصی از آیین هم ارائه دهیم. آیین مشتمل بر اجرای داوطلبانه رفتاری است که به شکلی سزاوار به منظور تأثیرگذاری نمادین با مشارکت در زندگی جدی طراحی شده است. آیینی که تعریف کردیم، دارای 15 ویژگی است که به صورت مختصر آنها را بیان می‌کنم.

ویژگی‌های آیین

بیچرانلو اضافه کرد: کنش اولین ویژگی آیین را تشکیل می‌دهد؛ یعنی فرایندی که از تفکر نشأت نمی‌گیرد. دومین ویژگی اجرا است که هرگز در لحظه عمل شدنش ساخته نمی‌شود، بلکه همیشه عملی است مبتنی بر تصورات از پیش موجود. سوم؛ آیین عزاداری محرم آگاهانه و داوطلبانه است. چهارم؛ آیین غیرابزاری است و در آن، هیچ فرد و گروهی به دنبال اهداف مادی نیست.

بیچرانلو ادامه داد: جمعی و اجتماعی بودن یکی دیگر از ویژگی‌های آیین است که همیشه به صورت جمعی برگزار می‌شود. آیین بیانگر روابط اجتماعی است. آیین شرطی است، نه اخباری؛ یعنی عزداران امام حسین(ع) با عشق و تعهد آرمان‌های عاشورا را دنبال می‌کنند. آیین نمادهای تأثیرگذار دارد. منظور اینکه آیین‌های قدرتمند بر تجربه‌های اجتماعی مثل قربانی کردن تأثیر می‌گذارند. نمادهای متراکم بخش دیگری از آیین را در بر می‌گیرد. در این شکل، نهادهای مهم آیینی چندلایه و چندوجهی هست و معنای آنها از طریق ظاهرشان مشخص نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: رفتار ابزاری (بیانی)، رفتار سنتی، رفتارهایی که به طور مرتب تکرار می‌شوند، ارتباطات بدون ارتباط و توجه به امر قدسی بخش‌های دیگر آیین را شکل می‌دهند.

وی در پایان اظهار کرد: آیین‌ها اصول خودشان را دارند و به همین دلیل هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب بسته کمکی به این رژیم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بسته کمکی به اسرائیل که اکنون در هر دو مجلس کنگره تصویب شد، گواه روشنی بر قدرت اتحاد ماست و پیامی قوی به همه دشمنان ما می‌فرستد».

به گزارش الجزیره، او همچنین از چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان «به خاطر تعهد تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل» تشکر کرد. 

مجلس سنای آمریکا صبح امروز بسته کمکی ۹۵.۳ میلیارد دلاری را تصویب کرد که رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان را تامین می‌کند. این بسته تجهیزات نظامی بیشتری برای سربازان اوکراینی می‌فرستد و سیستم‌های موشکی رژیم اشغاگر را نیز تجهیز خواهد کرد. 

لایحه مذکور پیش‌تر توسط مجلس نمایندگان تصویب شده بود و اکنون با رای مثبت سنا به کاخ سفید می‌رود تا به امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برسد. 

چراغ سبز سنا به این بسته در حالی داده شده که جنگ غزه وارد دویست و یکمین روز خود شده و بیش از ۳۴ هزار نفر در این نوار محاصره شده به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنها کودک و زن بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ببینید | بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟
  • بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟ + فیلم
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • سلبریتی ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا