Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@07:29:40 GMT

۱۰۰ استاندارد حوزه هسته‌ای در ایران تدوین‌شده است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۸۸۱۲

۱۰۰ استاندارد حوزه هسته‌ای در ایران تدوین‌شده است

به گزارش خبرنگار مهر، وحید مرندی مقدم شامگاه در گردهمایی روز جهانی استاندارد به میزبانی سالن یادگار امام استانداری سمنان ضمن بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ استاندارد حوزه‌های هسته‌ای در ایران تدوین‌شده است، ابراز داشت: تدوین استانداردهای حوزه هسته‌ای در شرایطی بوده که به دلیل تحریم‌ها اجازه حضور ایران در بسیاری از مجامع جهانی را نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه سازمان استاندارد طی سال گذشته رتبه ۲۲ جهان را ازلحاظ شاخصه‌های استاندارد کسب کرد که با یک پله صعود امسال به جایگاه ۲۱ رسیده است، افزود: این ارتقا در شرایطی رخ داد که ایران طی سال‌های اخیر با تحریم‌های شدید مواجه بود و این مهم بیانگر این موضوع خواهد بود که تحریم‌ها یک فرصت مهم برای رشد و شکوفایی این حوزه قلمداد شده است.

تدوین 50 استاندارد بین المللی در کشور

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه ایران ازلحاظ استاندارد در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را دارا است، ابراز دات: در قاره آسیا نیز استاندارد ایران بعد از چین و ژاپن همراه با کره جنوبی به‌طور مشترک در رتبه سوم قرار دارد لذا بر اساس برنامه چشم‌انداز، ایران ازنظر استاندارد باید تا سال ۱۴۰۴ می‌بایست به رتبه اول منطقه برسد که خوشبختانه ازنظر استانداردها جلوتر از برنامه هستیم.

مرندی مقدم ضمن بیان اینکه تاکنون در سازمان استاندارد ۴۵ تا ۵۰ استاندارد بین‌المللی در کشورمان تدوین‌شده است، تصریح کرد: ۵۰ استاندارد دیگر نیز در آستانه تدوین نهایی قرار دارد و به‌زودی استانداردهای بین‌المللی کشور به حدود یک‌صد استاندارد بین‌المللی خواهد رسید.

وی ضمن بیان اینکه مدیریت و رهبری تدوین استانداردهای جهانی، میراثی و هتلداری در کشور به‌عنوان نمودی از جایگاه ممتاز سازمان استاندارد ایران در سطح منطقه است، افزود: ایران ازنظر تعداد استانداردها رقیبی در منطقه ندارد و بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد در کشور تدوین‌شده است.

بیشترین استانداردها در حوزه نانو

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه تدوین استانداردها قبلاً عمدتاً در بخش‌های تولید و خدمات بود، ابراز داشت: خوشبختانه امروز به حوزه‌هایی همچون نانو نیز ورود کرده و در حال حاضر ایران نه‌تنها اولین کشوری که در حوزه نانو دارای استاندارد است بلکه بیشترین استانداردها را در حوزه نانو دارد و ایران می‌تواند در حوزه صادرات نانو دست برتر در منطقه و جهان را داشته باشد.

مرندی مقدم در ادامه تصریح کرد: سپردن این استانداردها به ایران این منفعت را برای فعالان این حوزه‌ها در داخل دارد که در تدوین این استانداردها، شرایط کشور تدوینگر لحاظ می‌شود و تدوین این استانداردها با حضور فعالان این حوزه صورت می‌گیرد چراکه فعالان این بخش‌ها در کمیته‌های متناظر حضوری جدی دارند.

وی افزود: سازمان استاندارد و تحقیقات استانداردسازی‌ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و مباحثی همچون معابر، عبور و مرور را آغاز و در حوزه‌های فرهنگی نیز تدوین استانداردهای جدی در کشور شروع‌شده است.

گردش مالی بالای استاندارد حلال برای ایران

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه نخستین استاندارد حلال در بین کشورهای اسلامی از سوی ایران تعیین شد که این استاندارد موردتوافق همه مذاهب اسلامی قرارگرفته است، ابراز داشت: تدوین استاندارد بین‌المللی به‌عنوان یک گام مهم در بسترسازی برای افزایش سهم ایران از تجارت حلال در دنیا است.

مرندی مقدم ضمن بیان اینکه تدوین استاندارد حلال از سوی کمیته استاندارد موسسه کشورهای اسلامی که ذیل سازمان کنفرانس اسلامی فعالیت می‌کند به سازمان استاندارد کشورمان واگذارشده است، تصریح کرد: این سازمان با توجه به توانمندی‌های بالای خود موفق به تدوین استانداردی شد که به توافق همه مذاهب اسلامی رسیده است و این درحالی‌که نه‌تنها نگرش‌های فقهی اهل تسنن و تشیع در این بخش با تفاوت‌هایی همراه است بلکه حتی در نگاه مذاهب چهارگانه اهل تسنن نیز تفاوت‌های جدی وجود دارد.

وی ضمن بیان اینکه در تدوین استاندارد حلال مبنا مشترکات کشورهای اسلامی بوده است، افزود: تدوین این استاندارد می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سهم کشور از گردش مالی بالای این حوزه شود، چراکه گردش مالی صنعت حلال در دنیا را افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار از این گردش مالی مربوط به تولیدات غذایی و یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به پوشاک، خدمات، گردشگری، دارو است.

استاندارد حالا سودی بالاتر از نفت

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه حوزه تولید و تجارت حلال به‌عنوان یک حوزه مهم فرا روی اقتصاد و تولید کشورمان قرارگرفته است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی اگر در یک بازه پنج یا شش‌ساله بتواند تنها پنج درصد از این گردش مالی را جذب کند می‌تواند تحول جدی در اقتصاد خود ایجاد کند.

مرندی مقدم اضافه کرد: درحالی‌که ظرفیت و پتانسیل اقتصادی کشورمان در این حوزه بسیار بیشتر از این رقم است، سهم پنج‌درصدی از این گردش مالی معادل ۱۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود و ارزآوری ناشی از این پنج درصد به‌تنهایی دو تا سه برابر درآمدهای ارزی ما از نفت خواهد بود لذا به نظر می‌رسد که تولید و تجارت حلال می‌تواند اقتصاد ما را از نفت و اقتصاد تک‌محصولی نجات دهد.

کد خبر 4753862

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان استاندارد استانداری سمنان اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین شهرکرد سانحه تصادف قزوین گرگان شیراز استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۸۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی مظهری مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: این مرکز متولی شماره گذاری کالا و خدمات است که طی ۲۸ سال گذشته بارکدهای بین‌المللی که در فروشگاه‌ها اسکن و استفاده می‌شود، توسط این نهاد صادر شده و در همه دنیا با پیش شماره ۶۲۶ قابل شناسایی هستند؛ این کدها، مشخصات تولید کننده و مشخصات را ارائه می‌دهد؛ بر همین اساس ۷.۵ میلیون قلم کالا در کشور شماره گذاری شده و بسیاری از این کالاها به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

وی ادامه داد: عده‌ای ادعا می‌کردند، زمانیکه امکان صادرات به کشورهای اوراسیا داشتند، باید به الزام زمانی در استانداردی طی کنند؛ به همین دلیل باید بسته بندی‌های نو را مجدد جدا و برچسب‌های جدید را روی کالا نصب می‌کردند. انجام این فرآیند موجب آشفتگی بسته‌بندی می‌شد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در مصاحبه رادیویی تصریح کرد: برای همین مساله ذکر شده، در حاشیه نمایشگاه اکسپو تهران پیگیری‌هایی برای برگزاری جلسه با نماینده این نهاد بودیم تا در ایران نمایندگی مرتبط به این استاندارد دایر شود؛ پس از این مذاکرات، جلسه‌ای با رایزن اقتصادی ایران در روسیه و مدیران توسعه و تجارت تفاهم نامه‌ای با این شرکت که استاندارد اتحادیه اوراسیا داشته امضا کردیم تا نمایندگی ایران در این شرکت فعال و استاندارد روی کالا در کشور ایران اعلام شود.

مظهری خاطرنشان کرد: یکی از کدهایی که در این کالاهای صادراتی الزام داشت، «ایران کد» بود که پیش نیاز آن، کد استاندارد است؛ در نتیجه اگر کالایی برچسب استاندارد دارد، قطعاً شروط لازم استاندارد اوراسیا آسیا یا (EAC) را نیز دارد.

این مسؤول افزود: البته این تفاهم‌نامه موجب تعامل با نمایندگی می‌شود و دیگر در گمرکات کشورهای اوراسیا معطلی رخ نخواهد داد.

وی گفت: مزیتی که ایجاد شده آن است که تجار ایران باید در کشورهای طرف برای هر کالا ۱۰ روبل هزینه این استاندارد را پرداخت کنند اما در ایران این هزینه به شکل ریالی دریافت می‌شود که این هزینه هم به سود تجار است و از سوی دیگر مانع خروج ارز کشور خواهد شد و هزینه تجار را نیز به یک دهم می‌رساند.

کد خبر 6096116

دیگر خبرها

  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟