Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-05@21:27:03 GMT

اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چکار کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۰۵۱۳

شاهین شادنیا، متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها درباره «مسمومیت از طریق مصرف داروها»، اظهار داشت: مسمومیت‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنیم؛ یکی مسمومیت شیمیایی اعم از مواد شیمیایی و سموم است. 

اخبار اجتماعی-وی ادامه داد: نوع دیگر مسمومیت، مسمومیت دارویی است. هر دارویی که به صورت غیرنسخه قابل تهیه است یا داروهایی که مصرف بیشتری دارند و همیشه در منازل قابل دسترسی است، به تبع شانس مسمومیت از طریق آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها یادآور شد: داروهایی مانند استامینوفن، آرام‌بخش ها،‌ و داروهای بیماریهای قلبی از جمله این داروها هستند که در دسترس قرار دارند. 

شادنیا با بیان اینکه مسمومیت را در سه گروه سنی تقسیم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: یک گروه افراد مسنی هستند که به دلیل بیماری‌های مختلف داروهایی را مصرف می‌کنند و ممکن است این داروها را به جای یک نوبت، چند نوبت استفاده کنند که خطر مسمومیت را افزایش می‌دهد. 

وی بیان داشت: گروه دوم اطفال هستند که به دلیل کنجکاوی گاهی اوقات بجای شکلات از دارو استفاده می‌کنند و سبب مسمومیت آنها می‌شود. برخی افراد بین 20 تا 60 سال  به دلیل شرایط خاص روحی که دارند ممکن است به صورت عمدی با مصرف داروها دچار مسمومیت شوند. 

متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها اضافه کرد: داروهای مسکن، داروهای اعصاب، داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش‌ها و نیز داروهای کنترل فشار خون از جمله داروهایی است که در سرلیست مسمومیت‌های دارویی قرار دارند. 

شادنیا در پاسخ به این پرسش که «اگر فردی دچار مسمومیت دارویی شد در همان لحظات  اولیه باید چه کاری انجام داد؟»،‌گفت: بهترین کار در دقایق اولیه به ویژه اگر هوشیاری فرد مختل نشده  و قدرت بلع را دارد، این است که به فرد چند لیوان آب داده تا پس از مصرف حالت تهوع داشته باشد و محتویات معده خارج شود. 

وی تصریح کرد: دومین توصیه ما این است که یکی از مواردی که در اثر مسمومیت دارویی مصرف آن را توصیه می‌کنیم ترکیب ذغال فعال است که در بسیاری از داروخانه‌ها وجود دارد و به صورت پودر نیز موجود است. اکنون به دلیل اثربخشی، این ذغال در آمبولانس‌های اورژانس نیز قرار دارد؛ چرا که نقش مهمی در پیشگیری از مسمومیت دارویی دارد. 

این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت ها در پاسخ به این پرسش که «در صورتی که کودکی دارویی‌ را مصرف کند چه کاری باید انجام دهیم؟» خاطرنشان کرد: درخصوص کودکان این خطر وجود دارد که اگر بخواهیم فرد را وادار به استفراغ کنیم قدرت بلع مناسبی ندارد و ممکن است این ترشحات وارد راه‌های هوایی کودک شود.

شادنیا بیان داشت: در نتیجه برای چنین اتفاقی در کودکان نباید هیچ اقدامی را در منزل انجام دهیم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، رساندن کودک به اولین مراکز درمانی است؛ چرا که در آنجا از طریق لوله‌هایی که از بینی عبور می‌دهند محتویات معده کودک را تخلیه می‌کنند. 

وی درباره «راه‌های جلوگیری از مرگ افراد دچار مسمومیت»، گفت: مسمومیت به میزان و نوع داروی مصرفی بستگی دارد؛ چرا که برخی داروها  شدت سمی بودن بالاتری دارند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بیماریهای قلبی مسمومیت دارو فشار خون مراکز درمانی مرگ مواد شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز

آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: کلا در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • قاسمی: هر جا از قرآن فاصله گرفتیم به همان میزان دچار مشکل و انحراف شدیم +فیلم
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند
  • جزئیات جدید از مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز